2018-04-04, 17:05
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Valfusket har ökat över tiden. Rysslands komparativa fördelar har minskat, Ryssland sjunker i alla sorters försök att gradera och indexera statsskick med avseende på diktatur och förtrycket av den inhemska oppositionen har ökat över tid. Tonläget har höjts, vridningen och statskontrollen av media har ökat och fler och fler organisationer har hindrats i sitt arbete och motarbetats samt att döljandet av egna inrikes- och utrikes-aktiviteter har ökat (t.ex. talar man inte om ryska soldater som kommer hem döda från det som bara skulle vara "övning", men råkade befinna sig i utlandet).

Eftersom de redan bevisligen ljög om att levnadsstandarden sjönk under Putin får man kanske be dig om källor?

Du kan börja här https://www.osce.org/odihr/elections/russia
Citera
2018-04-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eftersom de redan bevisligen ljög om att levnadsstandarden sjönk under Putin får man kanske be dig om källor?

Den som bevisligen ljuger är naturligtvis du. Jag har inte ljugit, men man kan alltid varit tydligare. Levnadsstandarden ekonomiskt har sjunkit efter Sovjet[1], men ökat under Putin[2] (efter att han varit president under några år), men inte tillnärmelsevis så fort som någon skulle vilja, det dröjde innan siffrorna nådde sovjetiska nivåer . Det finns en rad komplicerande faktorer, som att befolkningen minskat (vilket i sig kan påverka BNP negativt, men påverkar inte BNP per capita, och om tillväxten ökat så ökar i stället BNP per capita). Födslotalen är fortsatt låga, lägre än i Sovjet sedan 1964[4] med ett tillfälligt avbrott kring 80-talets mitt. Observera att siffrorna avser Ryssland, dvs Ryska SSR även under Sovjet. (Edit: Själva befolkningsmängden[10] sjönk rejält efter fallet och började öka igen kring 2013-14 (men är fortfarande lägre än ryska SSR), men jag har för mig att de förväntas sjunka igen.)

Den ryska medellivslängden hos män var nere på 58 år under sent 90-tal[5] och ökade till 65 år 2015, rankad på plats 110 i världen och senaste siffran jag hittat är från 2016 och är från en vanlig tidning (Moscow Times) och anger en "rekordlång" medellivslängd (66,5 för män, 72 för hela populationen)[6].

Ryssland har (liksom många andra länder förvisso) drabbats hårt av den ekonomiska krisen i slutet av 00-talet och idag har sanktionerna mot Ryssland gjort att Ryssland är på väg mot en ny och djupare kris. Som jag skrev tidigare är jag förundrad över sanktionerna som ju (som vanligt) drabbar befolkningen mer än styret, och även om sanktionerna är riktade mot styret, så är det inte precist nog och det är en rad fåntrattar under sanktion, men Putin personligen har kommit billigt undan (jag tror att även du inser att jag inte behöver någon källa för detta stycke, så jag har inte bemödat mig).

Hur är levnadsstandarden mer generellt då? Med avseende på allmän hälsa, livslängd, utbildning, friheter osv? Detta är med nödvändighet något som behöver mer aggregatuppgifter från flera källor då man inte kan peka ut en bestämd och lättmätt faktor (som t.ex. BNP). Dessutom är många värden s.k. mjuka parametrar som inte låter sig mätas enkelt ("jag är lycklig/olycklig", etc). Medellivslängden är som sagt låg i rankingen av världens länder, men det kan brytas ner till specifika åldersgrupper (detta är rätt komplicerat, och jag förväntar mig inte att du ska begripa det rakt av, men det är vagt relaterad till det tekniska måttet MTTF. Jag kan förklara det mer utförligt om det krävs, men det är i huvudsak off-topic. Konsumera i stället siffrorna och förfasas). Se tabell 2 i [7]. Den förväntade livslängden redan vid födseln är låg, vilket i sig naturligtvis förklaras av spädbarnsdöd och är i sig inte unik (nyfödda har, kontraintuitivt, ofta lägre förväntad livslängd i vilket land som helst pga just spädbarnsdöd), men den sjunker (i ranking, inte i ålder. Naturligtvis) efter 5 års ålder, vilket om inte unikt, så ändå speciellt. Jag måste normalisera siffrorna om jag ska göra någon mer djuplodad analys (dvs räkna av från det självklara att ju äldre du är, desto längre förväntas du leva. Är du 100 kan du inte gärna ha en förväntad livslängd på 80), men att rankingen sjunker markant (för män, hushållets inkomstdragare i större utsträckning i Ryssland än i andra i-länder) är i sig en indikator på ohälsosamt levene, precis som artikeln i Moscow Times är inne på. Alkoholkonsumtion, våld, riskbeteende, osv, är knappast något som är förenligt med god levnadsstandard. Om vi på något sätt skulle omvandla till MTTF eller MTBF och se det som en analys av hårdvarutillgänglighet så förefaller det som att den ryska förväntade risken att dö vid ålder X per capita *sjunker* för män till medelålder. Vilket är tvärt om vad det borde vara (en 30-åring i Sverige har en "MTBF" på kanske 1000 år, dvs på 1000 st 30-åriga manår dör 1 individ). Jag har som sagt inte normaliserat siffrorna (och det är inte gjort i ett hafsverk), så jag vet inte säkert om "hållbarheten" hos en rysk man sjunker till medelåldern (för att sedan öka, allt annat vore jättekonstigt), utan det är bara känslan jag får genom att "kisa med ögonen och försöka tolka variationen i ranking mellan de olika åldrarna".

Och, vidare, ingen kan ha undgått den ryska "crack-downen" på allt som luktar opposition, pluralism, politisk frihet och fria medier, vilket gör att många mjuka värden har blivit avgjort sämre[8], samt att Ryssland prioriterar en utåtriktad aggressivitet och en närmast vulgär prioritering på det militära, vilket minskar pensioner, socialt skydd, ekonomi i hela den civila sektorn och därmed levnadsstandarden, samt att ryska män ännu mer dör i farliga övningar (och "övningar") samt en lägre livsinkomst då tiden inom det militära ökar. Inte speciellt konstigt alltså, att ekonomiministeriet flera gånger (bland annat[9]) har gått ut och sagt att ryssarna inte bör förvänta sig någon ökad levnadsstandard under överskådlig framtid (i realiteten en minskad sådan relativt andra länder och kanske även absolut).

(Edit: Nej, jag har naturligtvis inte lusläst varenda källa nu då jag inte hittat något i abstract som jag inte känner igen sedan tidigare, eller reagerar på.)

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Du kan börja här https://www.osce.org/odihr/elections/russia
Lite imponerad blir jag, av åtminstone en någorlunda seriös källa. Men, tyvärr, det är inte riktigt rätt typ av källa.

[1][2] https://www.hse.ru/data/2011/04/06/1211703897/Mode_of_life-ENGL.pdf
[3]http://hdr.undp.org/sites/default/files/nhdr_russia_2008_eng.pdf
[4]https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405473916300484
[5]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1116380/
[6]https://themoscowtimes.com/news/russian-life-expectancy-hits-record-high-58274
[7]http://www.worldlifeexpectancy.com/country-health-profile/russia
[8]https://www.sida.se/English/where-we-work/Europe/Russia/Developments-in-Russia-/
[9]https://themoscowtimes.com/news/no-change-in-russian-living-standards-before-2035-55815
([10]https://ixquick-proxy.com/do/spg/show_picture.pl?l=english&rais=1&oiu=https%3A%2F%2 Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F7%2F 77%2FPopulation_of_Russia.PNG&sp=f5158e284058a4f35 9359248039b4e98 (wikimeda commons) )
Senast redigerad av DjILY 2018-04-04 kl. 18:39.
Citera
2018-04-05, 09:51
Medlem
hipp-hipps avatar
DjILY, ditt största problem är att du - hatar.
Så länge du hatar (och vill gärna se förstörd Ryssland, och några på forum dessutom), ska din sanning och min sanning vara olika. Därför säger jag att det är en självhypnosis hos dig. Så hjälper det inte vad någon säger, du kan sitta blind med din data. Du kan framkalla så mycket data som helst, men det hjälper inte att förstå helheten.

Och så länge man hatar någon, så saknar man visdom.

Jag, dessutom, älskar Sverige mer än du tror, och troligtvis mer än du, därför är jag på Rysslands sida under sista åren. Ryssland är den enda stora kristna makten som försvarar oss fortfarande från panem et circenses.

Och "whataboutism" - ja precis, man äcklas av predikanter med kollapsade moral (framförallt medier i västen)...

Och nu avslutar jag all diskussion med dig.
Citera
2018-04-05, 10:57
Medlem
Massajens avatar
Hat eller inte, så har diskussionen kommit från ämnet, nämligen folkuppror och hur ett sådant kan komma att gestalta sig. Så vitt jag kan se gäller följande:

- Någon allmän folkresning mot Putins regim finns än så länge på karta. Vad är det då Kreml fruktar när det gäller upprorstendenser? Av vad jag sett efter att med oregelbundna mellanrum kollat ryska media och ryska språkrör handlar det om:

- nationalister på högerkanten som anklagar Putin för landsförräderi. Varför åberopar han inte R2P a la NATO och "säkrar" Ukraina? Kan dessa få fäste bland höga militärer blir det bekymmersamt.

- storskalig terrorverksamhet med inflöde av islamister från tidigare sovjetrepubliker vid den känsliga sydgränsen. Etniskt och religiöst är Ryssland mångfacetterat. För Putin, liksom för varje rysk ledare, är det högprioriterat att tidigt dämpa etnoreligiösa konflikter. Det är mot den bakgrunden man ska förstå hans agerande i Pussy Riot affären (som fick en snedvriden rapportering i våra medier).
Citera
2018-04-05, 10:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
DjILY, ditt största problem är att du - hatar.
Så länge du hatar (och vill gärna se förstörd Ryssland, och några på forum dessutom), ska din sanning och min sanning vara olika. Därför säger jag att det är en självhypnosis hos dig. Så hjälper det inte vad någon säger, du kan sitta blind med din data. Du kan framkalla så mycket data som helst, men det hjälper inte att förstå helheten.

Och så länge man hatar någon, så saknar man visdom.

Jag, dessutom, älskar Sverige mer än du tror, och troligtvis mer än du, därför är jag på Rysslands sida under sista åren. Ryssland är den enda stora kristna makten som försvarar oss fortfarande från panem et circenses.

Och "whataboutism" - ja precis, man äcklas av predikanter med kollapsade moral (framförallt medier i västen)...

Och nu avslutar jag all diskussion med dig.

Ett land som beter sig som en cancersvulst är värt att just hata, (om man är en frisk cell och inte vill medverka till cancersvulstens utbredning på grannländernas bekostnad).

Har du läst vilka intressanta sidor hen hänvisade till. Den sjunde länken visar hur det står till med hälsan i Ryssland. Jämför gärna med, t.ex. Vietnam, om du inte vill jämföra med Sverige. Istället för att satsa på utbildning och sjukvård, snarare än en massiv upprustning, så ligger Ryssland i det internationella bottenskiktet när det kommer till invånarnas hälsa. Någonting annat var heller inte att vänta ifrån en cancersvulst, driven av det ryska folkets eviga ekorrhjul, som gör att man ägnar huvuddelen av sin till till att försöka utvidga det ryska imperiet, direkt eller indirekt, istället för att satsa på att förbättra invånarnas hälsa.

http://www.worldlifeexpectancy.com/country-health-profile/russia
Citera
2018-04-05, 11:16
Bannlyst
Citat:
Den som bevisligen ljuger är naturligtvis du. Jag har inte ljugit, men man kan alltid varit tydligare. Levnadsstandarden ekonomiskt har sjunkit efter Sovjet[1], men ökat under Putin[2] (efter att han varit president under några år), men inte tillnärmelsevis så fort som någon skulle vilja, det dröjde innan siffrorna nådde sovjetiska nivåer . Det finns en rad komplicerande faktorer, som att befolkningen minskat (vilket i sig kan påverka BNP negativt, men påverkar inte BNP per capita, och om tillväxten ökat så ökar i stället BNP per capita). Födslotalen är fortsatt låga, lägre än i Sovjet sedan 1964[4] med ett tillfälligt avbrott kring 80-talets mitt. Observera att siffrorna avser Ryssland, dvs Ryska SSR även under Sovjet. (Edit: Själva befolkningsmängden[10] sjönk rejält efter fallet och började öka igen kring 2013-14 (men är fortfarande lägre än ryska SSR), men jag har för mig att de förväntas sjunka igen.)

Den ryska medellivslängden hos män var nere på 58 år under sent 90-tal[5] och ökade till 65 år 2015, rankad på plats 110 i världen och senaste siffran jag hittat är från 2016 och är från en vanlig tidning (Moscow Times) och anger en "rekordlång" medellivslängd (66,5 för män, 72 för hela populationen)[6].

Ryssland har (liksom många andra länder förvisso) drabbats hårt av den ekonomiska krisen i slutet av 00-talet och idag har sanktionerna mot Ryssland gjort att Ryssland är på väg mot en ny och djupare kris. Som jag skrev tidigare är jag förundrad över sanktionerna som ju (som vanligt) drabbar befolkningen mer än styret, och även om sanktionerna är riktade mot styret, så är det inte precist nog och det är en rad fåntrattar under sanktion, men Putin personligen har kommit billigt undan.

Tänker bara säga det rakt ut nu Ta det för vad det är... Vad har medellivslängden att göra med livsglädje??? Dålig parameter
I Sverige har vi åldringsvård som håller människor vid liv till varje pris. Bra. Nja. Om du ställer frågan till alla i Sverige hur dom skulle tackla t.ex. en Alzheimer dom, skulle en stor del svara, att då dör jag hellre. Men det är inte ens eget val. Varför?? Putsa siffrorna.?. De siffror som du gladligen hänvisar till som sanningar.
Mitt budskap är att alla länder är olika, samma sak med kulturen. Att vi i Sverige vet bäst, är inte på något sätt en sanning. Lite ödmjukhet tack. Det man inte vet något om, mår man inte dåligt av Samma sak gäller "arbetar packet" här i Sverige så var försiktig med vad du önskar. Om det skall vara jämlikt i Ryssland, och du skall vara den som förespråkar det, bör du väll även förespråka jämlikhet här i Svedala?
Varför sanktioner, om det bara drabbar befolkningen och inte de styrande = Försök att få folket att störta regeringen. Det om något är tveksamt rent moraliskt. Ändå har länder med hög medellivslängd en hel del att svara på i den frågan.
Vad nu medellivslängden har med moraliska aspekten att göra???
Citera
2018-04-05, 12:07
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Någon allmän folkresning mot Putins regim finns än så länge på karta.
Personligen tror jag inte att det finns en chans för någon folkresning mot Putins regering nuförtiden.
Han har blockerat alla "soros"-baserade flöde av pengar inom landet, så utifrån blir det svårt. Inifrån är det svårt då, som jag förstått, höger + kommunister + putin har full makt (dvs alla dessa partier är anti-väst orienterade, tillsammans 90%), och oppositionen faller runt 3% tillsammans.

Så en folkresning kan man glömma.
Citera
2018-04-05, 12:11
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Istället för att satsa på utbildning ...
Som f.d. universitetslärare, som jobbat inom svenska gymnasier och grundskolor, och har insyn inom sovjetiskaskolsystemet, kan jag säga att Rysslands utbildning är rocket science för svenska ungdomar.
Citera
2018-04-05, 15:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Som f.d. universitetslärare, som jobbat inom svenska gymnasier och grundskolor, och har insyn inom sovjetiskaskolsystemet, kan jag säga att Rysslands utbildning är rocket science för svenska ungdomar.

Jo, där har du en poäng. Problemet är dock bara att använda sig just att invånarnas utbildningsnivå på ett effektivt sätt för att kunna fortsätta utveckla produktivkrafterna, (effektivt utnyttjad utbildningsnivå och teknologisk nivå). Det gör man inte i dagens Ryssland då allt för mycket mänsklig energi och resurser satsas på det militärindustriella komplexet och den enorma säkerhetsapparaten. Detta gör att man inte kan säga att Ryssland har problem med sitt militärindustriella komplex. Nej, hela landet är ett enda stor militärekonomiskt komplex, precis som Sovjetunionen en gång var. Det är därför landet aldrig hinner ikapp väst, om man ser det i det hela stora. Detta trots duktiga och begåvade elever/studenter, duktiga lärare/föreläsare och en stor folklig energi i största allmänhet.
Citera
2018-04-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
Tänker bara säga det rakt ut nu Ta det för vad det är... Vad har medellivslängden att göra med livsglädje??? Dålig parameter
I Sverige har vi åldringsvård som håller människor vid liv till varje pris. Bra. Nja. Om du ställer frågan till alla i Sverige hur dom skulle tackla t.ex. en Alzheimer dom, skulle en stor del svara, att då dör jag hellre. Men det är inte ens eget val. Varför?? Putsa siffrorna.?. De siffror som du gladligen hänvisar till som sanningar.
Mitt budskap är att alla länder är olika, samma sak med kulturen. Att vi i Sverige vet bäst, är inte på något sätt en sanning. Lite ödmjukhet tack. Det man inte vet något om, mår man inte dåligt av Samma sak gäller "arbetar packet" här i Sverige så var försiktig med vad du önskar. Om det skall vara jämlikt i Ryssland, och du skall vara den som förespråkar det, bör du väll även förespråka jämlikhet här i Svedala?
Varför sanktioner, om det bara drabbar befolkningen och inte de styrande = Försök att få folket att störta regeringen. Det om något är tveksamt rent moraliskt. Ändå har länder med hög medellivslängd en hel del att svara på i den frågan.
Vad nu medellivslängden har med moraliska aspekten att göra???
Det kan ju vara bra att läsa mitt inlägg innan du börjar orera. Att du dessutom talar om åldringar som mår dåligt visar att du ö.h.t inte begriper vad "medellivslängd" eller "förväntad livslängd" betyder.

Många dör nog hellre en får Alzheimers sjukdom, men vad har det med saken att göra? Jag tror jag vet hur du tänker, dvs inte alls. Du har noll koll på demografi här. Alzheimers sjukdom har en försvinnande liten effekt på medellivslängd. Ja, åldringsvård, jävla korkskalle, har väldigt lite med medellivslängd att göra. Jag har ju för fan uttryckligen talat om förväntad livslängd med avseende på ålder och demografi. Du fattade ingenting, eller hur? Att Sverige skulle "putsa siffrorna" genom sin åldersvård är något av det dummaste jag har hört och tillika en konspirationsteori. Jag talar betydligt mer om nyfödda och folk upp till medelålder och jag talar om detta som proxyindikatorer på allmänt välstånd.

Hur mycket talade jag om Sverige i mitt inlägg? Jag talade om ranking, dvs alla världens jävla länder. Jag nämnde Sverige en gång, och det i en sidnot för att förklara förväntad risk att dö vid ålder X per normaliserat antal individer vid given ålder, något du naturligtvis inte förstod ett jävla skvatt av!

Hur många gånger nämnde jag "moral"? Noll, vad jag kan se.

Vem fan i helvete är det som ska tala om "ödmjukhet"? Vem är det som problematiserar ämnet? Vem är det som identifierar svagheter i ens *egna* resonemang? Vem är det som förstår vad en proxyindikator är? Vem är det som faktiskt förstår vad som kan härledas och inte härledas ur exempelvis förväntad livslängd?

Fy fan vad lögnaktig och enfaldig du är! Och ja, självfallet smyger du in ett par tu quoque och försöker skjuta över fokus på Sverige (ranking väl mellan 5 och 10 i de olika mått vi diskuterat, medan Ryssland ligger på 90-160, fritt ur minnet sedan igår). Du tror att det beror på åldringsvård? Låt oss anta att vi på något sätt kunde införa världens bästa åldringsvård i Ryssland, ja, låt oss anta att det är en framtida vård från 2100-talet som skickats tillbaka till nutiden i en tidsmaskin. Hur mycket skulle förväntad livslängd öka, allt annat lika? Vääldigt lite. Det som skulle hända är att Ryssland skulle ha flest rekord i människor som uppnår högst ålder, att det skulle finnas fler 120- och 130-åringar och att världsrekord i ålder skulle sättas av Ryssland utan konkurrens. Inte så mycket mer. Medellivslängden skulle öka knappt mätbart antagligen, medianåldern skulle inte påverkas ett skvatt och andelen per capita som dör vid en given ålder innan denna åldringsvård kickar in skulle påverkas exakt noll. Precis samma sak skulle hända i Sverige om det vore Sverige som införde denna futuristiska och perfekta åldringsvård. Vi skulle slå rekord i enskilda personer som lever längst, men resten skulle inte påverkas på något relevant sätt alls. Vet du ens vilken faktor som historiskt över hela världen har påverkat förväntad livslängd mest (solklar allmänbildning)? Klart du vet, det måste du ju bara.

En sak du kan fundera på, som relaterar till en känd statistisk paradox: vilken grupp har längst förväntad livslängd av "ryssar med Alzheimers sjukdom" och "alla ryssar"?

Sedan, jag upprepar mig: jag diskuterade uttryckligen problemet med s.k. mjuka värden eller mjuka faktorer och vägar runt detta. En sådan indikator är medellivslängd, men då främst nedbrutet som förväntad livslängd per ålderskategori och det kan vara bättre att jämföra ranking än själva livslängden. Vidare, hälsa och välstånd korrelerar. Inte ett-till-ett, men om du vill påstå att någon faktor helt saboterar korrelationen, så har du faktiskt bevisbördan, inte jag.

Skaffa dig en susning!
Citera
2018-04-05, 21:34
Medlem
Citat:
Du förväxlar två koncept, samt skriver så konstigt att jag ser det som högst tveksamt att du skulle vara (ha varit) universitetslärare. Dessutom verkar du ju jämföra universitetsutbildning i Ryssland med grund- och gymnasieutbildning i Sverige?

Rysk elitutbildning är bra, mycket bra och har varit länge. Rysk utbildning i naturvetenskap är också ett starkt kort (tror jag, den var det förr iaf).

Men, här kommer sammanblandningen. Vilka är bäst på engelska, svenskar eller ryssar? "Svenskar" säger de flesta spontant och det ligger väl något i det, men det är långt ifrån hela sanningen. Med avseende på de som faktiskt läst engelska på hög nivå¹ så tror jag att ryssar är bättre. "Problemet" i Sverige är att vi är så bra att vi aldrig tar högre kurser i engelska, vi utbildar oss inte specifikt i engelska efter gymnasieåldern (såvida man inte valt det som ämne, så klart). Detta leder till att en lodis på en parkbänk i Sverige talar engelska, men motsvarande ryss gör det inte. Det leder också till att skillnaden mellan en svensk universitetslärare och en svensk lodis i engelskakunskaper är, ja kanske inte liten, men ändå inte speciellt stor. I Ryssland skulle det vara en stooor skillnad.

När folk säger att Ryssland borde satsa på utbildning, så handlar det inte om att spetsutbildningen och -forskningen skulle vara dålig, utan att det breda folklagren saknar bra kunskaper för att göra kloka beslut i vardagen, kunna styra sin väg i livet, ha bra möjligheter på arbetsmarknaden, osv.

Givet detta, så vore det väl ändå inte så dumt om Ryssland (och även Sverige) satsade mer på utbildning? Det är ingen pik till ryskt utbildningsväsende, det är en pik till Rysslands ohemula satsning på saker som inte skapar välstånd som dess militär, samt ineffektiviteten som följer korruption.

1) Edit, förtydligande. Jag menar alltså ryssar som har utbildat sig i, och använder engelska, jämfört med svensk normalpopulation. Huruvida en ryss och en svensk som har spetsutbildning i engelska skiljer sig åt, vet jag ingenting om.
Senast redigerad av DjILY 2018-04-05 kl. 21:39.
Citera
2018-04-05, 23:35
Bannlyst
Citat:
Skaffa dig en susning!

Haha jag lyckades få dig på tå. Kul
Person påhopp men oxå en hel del förklaringar på hur du tänkte.

Bravo till det senare.

Min poäng var att jag inte ser din poäng med hur medellivslängden hör ihop med något av värde i trådens frågeställning, och du, det gör det inte häller. Sen tog jag ett exempel på hur det kan vara så att Sverige har högre medellivslängd utan att det för den skull innebär att det har något med måendet Sverige vs Ryssland.
Men du klankar ner på Ryssland och därför lyfte jag in att du kanske skall visa lite ödmjukhet. Självklart förstår du min poäng, men det är väll enklare att dumförklara mig med påhopp gissar jag. Kan dra en hel del andra exempel som gör att Svensken lever längre än Ryssen men det är som sagt offtopic och om du ändå väljer att inte förstå är det poänglöst. Jo jag läste ditt inlägg men du verkar inte ha läst mitt (Att du dessutom talar om åldringar som mår dåligt) var skrev jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in