Citat:
Ursprungligen postat av
Zot^
Memantin i lägre doser är inte too far off. Det är dock inte samma sak eller verkningsmekanism. Lyrica/Neurontin blockerar spänningsbereoende kalciumjonkanaler i hela kroppen beroende på signalstyrkan. Memantin blockerar spänningsberoende kalciumjonkaneler kopplade till NMDA receptorerna specifikt. (rätta mig om jag har fel här någon...) Memantin ger heller inte samma hemska AT som lyrica/benzo, dock är det beroendeframkallande men mycket enklare att göra sig av med om det nu inte skulle fungera.
Du kan ju försöka men jag tvivlar på att du får något recept. Jag som redan är förskriven maxdos lyrica har inte lyckats övertala någon doktor om det iaf...
Det finns ju Phenibut också dock kan du inte få detta på recept. Fungerar på pappret på samma sätt som lyrica/neurontin förutom att det aktiverar GABA-A receptorerna också precis som benzo (fast benzo är en positiv allosterisk modulator av GABA-A receptorerna vilket betyder att det endast aktiverar dem när GABA också har bundit till dem medan phenibut aktiverar dem oavsett då det är en full agonist utav dem). Aldrig testat phenibut så vet inte hur det fungerar men av verkningsmekanismen att döma borde det ge en helvetes AT... Proceed at your own risk om du vill beställa och prova.
Hoppas det hjälpte dig något iaf.
Ja tusen tack för dit utförliga svar
Jag är verkligen ANTI mot Lyrica och dess biverkningar men känner till dess positiva
effekt mot nedstämdhet, ångest och att inte klara av det man ska i sitt liv.
Skriver någon läkare ut Memantin?
Det vore ju intressant att fråga läkaren om det
Men är det någon medecin som är narkotiskt klassat eller något eller varför
kan inte du få det utskrivet?
Jag tycker det är sjukt konstigt att inte Lyrica har klassats.
Vad är maxdosen du tar på Lyrica??