Citat:
Ursprungligen postat av
angestmannen
Den frågan vågar jag inte ens tänka på, finns nog rätt lite forskning kring det för jag har aldrig hört något om påverkan på intelligensen som jag tror att du syftar på. I värsta fall blir det som med Cannabis där man själv inte märker någonting men omgivningen sneglar på varann och flinar när man pratar om något.

Lyrica har funnits på marknaden över tio år och innan det godkändes för marknaden så forskares det ju om ämnet och bieffekter och vad det används mot.och hur det fungerar i kroppen. Det har även forskats under alla år det funnits på marknaden. Det krävs en del forskning som hur det fungerar för hjärnan och kroppen och säkehetstester och bieffekter för att ett preparat ska få bli godkänt som läkemedel i Sverige men även många andra länder i väst har höga krav innan ett läkemedel får nå patienten.
Kollar man i bipacksedeln eller på fasa eller Pfizer så ser man mängder med rader om att man inte ska ta eller berätta för läkare om man har vissa sjundomar, överkänslighet eller äter vissa andra mediciner. Tex om man har nedsatt njurfunktion eller diabetes eller om man också tar tex oxycodone med mera.
Det finns mängder med kända bieffekter men också forskning på hur det fungerar tillsammans med andra epilepsiläkemedel eller hur det fungerar mot kronisk nervsmärta och mot generaliserat ångest syndrom.
Bara för att lyrica är relativt nytt betyder inte det att det inte att lyrica alltså substansen pregabalin är lika lite forskat i som tv-serier.
Jag vet inte men jag tror inte att höga doser lyrica i långa perioder är bra för njurarna eller för kroppen i sig då vissa får krampanfall av lyrica. Om man kissa ovanligt lite när man tar lyrica så beror det på att njurarna tar stryk så vill .än undvika problem med njurarna så ska man sluta med lyrica direkt om man vet med sig att man urinerar mindre när man äter lyrica. Förväxla det dock inte med att kissa färre gånger på en dag som tex jag gör när jag tar lyrica. Jag kissar mängder men färre gånger på dagen men hade jag kissat mindre mängd urin hade det varit njurarna.