2018-04-06, 15:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är sticken i underlivet, som åklagaren har satt den brottsrubriceringen på. De kan dock ha en annan förklaring än sexuellt motiv.

Ditte är jävig p.g.a. att hon och Madsen har haft en konflikt eller två tidigare. Jäv är inte bara ekonomiska intressen, utan det kan även misstänkas när vittnet har anledning att ogilla en åtalad. Eller älska honom för mycket, såklart. I båda fallen är vittnet opassande som expertvittne. Nu sa ju även Betina ifrån igår, och hon anförde just detta att Ditte och M haft en tidigare konflikt. Och hon, som är advokat, borde ju veta om det räknas som jäv eller inte - det gör det alltså enligt henne.

Deirdre var ju inkallad I EGENSKAP av Madsens älskarinna, så alla FATTAR att hon är partisk. Då är det inte jäv.

Nej, såklart att jag inte känner M. Och jag har ingen agenda, jag vill bara att han ska få en rättvis rättegång som alla andra.

Den där konflikten är ju endast ensidig från Madsens sida. Ditte har ju endast varit myndighetsanställd och gjort sitt jobb. No feelings.

Sen skulle jag vilja att du redogör för hur jävsreglerna ser ut vid rättegångar. Gällande vittnen mer precist.
Citera
2018-04-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Nej då, du förnärmade inte mig helt personligen.
Det är så det blir när vi inte är människor i ett stort rum som ser och talar, kommunicerar med varandra.
Det är och blir tyvärr väldigt många olika former av missförstånd i och med kroppsspråket är den största känsligheten och utbytet av toner och betydelse av orden.
Ändå så är det intressant även skriftlig kommunikation så här på Flashback.
Det här handlar om ondska och det extremaste delarna, ett fruktansvärt ämne men ändå.
Ändå studerar jag den typ av makt och djävulskap jag själv vart offer som.
Dom där delarna finns mer eller mindre där och här, bra om dom blir belysta.
Våld är rent utsagt en ofta sinnessjuk metod att lösa konflikter och svårigheter i livet.
Ändå har vi det primitivt i oss, vi blir arga och beroende på hur långt vi blir hotade eller trakasserade så kan dom flesta människor bli rent ut sagt farliga.
Varför våld används av starkare människor mot svagare är obegripligt.
Ja det ärett mångfacetterat tema.
Bra om man inte blundar för det svåra i livet, analys är viktigt.

Helt enig i alt dette! Jeg kjenner det likevel slik at det faktum at PM sitter på tiltalebenken er et tegn på at systemene/samfunnet, til tross for mye annet, fungerer. Om han går fri, da...kanskje jeg går over til noe mer pessimistiske grunnsyn. Mine sympatier til deg når det er slik at ditt syn skyldes personlige opplevelser. Man aner det jo litt i det du skriver.
Citera
2018-04-06, 15:39
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Om jag förstått saken rätt så döms man i Danmark sällan till livstid för ett mord (singularis).
Men detta är ju ett unikt fall. Personer som Madsen kan inte släppas ut - någonsin. De kommer vara precis lika farliga så länge de kan stå på benen. Därför borde förvaring på obegränsad tid - mao tills han bedöms inte längre utgöra en fara för andra - vara det logiska straffet. Åklagaren yrkar dock på livstids fängelse i första hand, vilket jag har lite svårt att förstå.

Möjligen är förvaring lite som rättspsyk i Sverige - psykopater vill ju ofta dömas till det för då får de sin mentala hälsa prövad vid regelbunda intervaller och kan i princip släppas efter relativt kort tid om de lyckas manipulera och dupera personerna som ska göra bedömandet. Och är det något som psykopater är bra på är det just det.

Madsen har ju uttryckt oro för att dömas till förvaring, men det kan ju även vara list. Om han låtsas inte vilja dömas till förvaring, så blir det det han döms till (hoppas han).

Ja, förvaring är ju lite klurigt så. En av Nokas rånarna (Sh¤m¤nn) sköt en polis mitt i ansiktet och blev dömd til förvaring, 10år senare blir han frigiven.(med stöd från polisens kristna familj) Kan mycket vel vara att Madsen hoppas på at han ska lyckas ljuga sig fri.
Citera
2018-04-06, 15:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Den där konflikten är ju endast ensidig från Madsens sida. Ditte har ju endast varit myndighetsanställd och gjort sitt jobb. No feelings.

Sen skulle jag vilja att du redogör för hur jävsreglerna ser ut vid rättegångar. Gällande vittnen mer precist.

Ja, men Madsen är ju inte direkt den som håller inne med det, när någon kränker honom. Och Ditte hade ovanligt mycket som var ovanligt känsligt, där M kunde vrida om kniven. Vilket han säkerligen gjorde. Och relaterat till detta (könsbytet) har vi även historien, där M bjöd in Ditte till hangaren i tron att hon var en kvinna han aldrig träffat - och så fick han veta att det var den hatade hermafroditen Ditte. Vad svarade han då..? Fantasin räcker ju inte ens till...

Nej, jag orkar faktiskt inte sätta mig in i danska jävsregler. Sunt förnuft räcker här. Och som sagt: Betina menar som jag, och hon är utbildad jurist, har varit åklagare och är nu advokat. Det räcker för mig.
Citera
2018-04-06, 15:44
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Det är sticken i underlivet, som åklagaren har satt den brottsrubriceringen på. De kan dock ha en annan förklaring än sexuellt motiv.

Säker på det? Har inte möjlighet att kolla nu, men vill minnas att åklagaren drog en del av bevisningen separat med hänsyn till anhöriga. Sticken i underlivet presenterades ju 'öppet'.
Kan vara så att det är några detaljer som undanhålls från dessa stick iofs, men...
Citera
2018-04-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
[/spoiler]

Det där tycker jag var grovt generaliserat. Jag har följt rapporteringen och skulle inte alls klara av att stycka en kropp. Jag mår dåligt av tanken att det finns människor som utan problem kan karva upp en annan människa på detta sätt som Madsen har gjort. Det är dessutom makabert att du verkar ha en instruktionsmanual i hur man bör förfara när man styckar kroppar. Hädanefter kommer jag att ignorera dig och de som skriver som du, oavsett vad ni skriver, och hoppas att moderatorerna tar bort er. Om vi andra ignorerar er kanske er lust att skriva knepiga saker självdör. Så, hejdå, nu hoppar jag över dina texter.

Nej, normala personer skulle inte ens tänka tanken att begå grova våldsbrott mot en annan människa, särskilt inte ett sadistiskt lustmord. Hos oss finns en mycket stark motvilja och en fungerande spärr som gör oss oförmögna till dessa handlingar. Inte heller fantiserar vi kring sådana fruktansvärda brott i ren förlustelse, som Madsen har gjort, för att sedan förverkliga det med en levande människa.

En psykopats hjärna är dock deformerad och vissa områden inaktiverade. Därför saknas spärren. Den människan utgör en stor fara för allmänheten och bör följaktligen omhändertas av samhället, fängelse eller förvar. Den rättspsykiatriska utredningen har också konstaterat just det; Madsen är Farlig för allmänheten.

Att en normal person skulle förhärdas av att följa ett dylikt brottsfall finns inte på kartan om man inte som skribenten tidigare skrivit "känner igen mig massor" i Madsen.
Citera
2018-04-06, 15:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Säker på det? Har inte möjlighet att kolla nu, men vill minnas att åklagaren drog en del av bevisningen separat med hänsyn till anhöriga. Sticken i underlivet presenterades ju 'öppet'.
Kan vara så att det är några detaljer som undanhålls från dessa stick iofs, men...

Det var på en av omhäktningsförhandlingarna. Inget undanhålls nu längre, det är ju rättegång - man kan liksom inte censurera materialet i en rättegång... Och dom anhöriga sitter helt frivilligt i rättssalen och lyssnar...
Citera
2018-04-06, 15:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som ett lik på Madsens ubåt utgjorde KW ett stort problem, han riskerade att dömas för mord. Liket måste bort, det var för stort för att baxa ut i ett stycke, därför delar han upp ett problem i ett antal mindre problem. Du förstår nog vad han menar om du tänker till lite.

Jag förstod faktiskt inte heller vad det var som var så hemskt med det yttrandet? Det visade ju bara att han inte hade något sexuellt för sig med liket, utan att styckningen var en nödvändig praktisk åtgärd.
Citera
2018-04-06, 15:55
Medlem
Citat:
Näpp. Poliserna var ju så dumma att de glömde en mapp med obduktionsbilder hos Copenhagen Suborbitals, och det ryktas om att någon där kopierade bilderna innan polisen fick tillbaka dom. Men jag har i alla fall inte hittat dom på nätet än.
Ja, poliserna kan vara riktigt dumma. Jag menade ritningar och skrev fel "bilder". Jag har för mig att det fanns ritningar i tidningar där, kunde man se vilka delar av Kim Walls kropp som var skadade? Eller har jag kanske drömt?
Citera
2018-04-06, 15:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Nej don.t har rätt. Det krävs upprepad och ingrodd kriminalitet för att dömas till livstid i Danmark - och så måste det ju vara. Statistik visar också att det är så. Om M trots detta skulle dömas till livstid, så beror det på att domarna frångår praxis för att tillmötesgå en pöbel. Och då har det landet större problem än vad de ska göra av en enskild förstagångsförbrytare (om vi nu förutsätter att M ens är skyldig till detta brott).

Om domarna känner sig pressade så är det inte en pöbel som pressar dom, men folket. Det är i så fall folkviljan som pressar på.
Citera
2018-04-06, 15:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jamen du bryr dig ju inte om ifall vittnena är jäviga. Du vill bara att M ska sys in. Hemsk inställning. Alla borde väl vilja att alla rättegångar ska vara fair, helt oavsett vilket utfall man hoppas på.

Högerhänt!!! Det skulle tyda på... att han INTE har stått mitt emot en levande Kim och skurit! Maila Betina!

https://www.youtube.com/watch?v=H5Qpiz_s2ow&t=631s

T.ex. (1.46), där han håller borrmaskinen med höger hand, och det som ska borras i med vänster.
KW var fastspänd på golvet. PM kan ha stått bakom hennes huvud.
Citera
2018-04-06, 15:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, men Madsen är ju inte direkt den som håller inne med det, när någon kränker honom. Och Ditte hade ovanligt mycket som var ovanligt känsligt, där M kunde vrida om kniven. Vilket han säkerligen gjorde. Och relaterat till detta (könsbytet) har vi även historien, där M bjöd in Ditte till hangaren i tron att hon var en kvinna han aldrig träffat - och så fick han veta att det var den hatade hermafroditen Ditte. Vad svarade han då..? Fantasin räcker ju inte ens till...

Nej, jag orkar faktiskt inte sätta mig in i danska jävsregler. Sunt förnuft räcker här. Och som sagt: Betina menar som jag, och hon är utbildad jurist, har varit åklagare och är nu advokat. Det räcker för mig.

Nu gör du det igen. Hittar på ett scenario utifrån din egen fantasi och bygger argument på det. Helt värdelöst.

Det jag undrar är om jävsbegrepper ens finns när det kommer till vittnen. Om inte är ju ditt tjat helt meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in