2018-04-06, 11:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Tycker dom sköter sig förvånansvärt bra, beställde en bok från Adlibris hade den i brevlådan dagen efter. Tanten beställde från Apotea fick sitt paket i brevlådan dagen efter också imponerande, dessutom var det fri frakt på dom :-)
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-06 kl. 11:05.
Citera
2018-04-06, 11:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Något mer organiserat och... BÄTTRE. kanske borde ta över. Ser inte en enda positiv kommentar om postnord. Varför kan de inte funktionera som DHL/fedex?
beställer du från Kina kan du väl oftast välja något annat alternativ än China Post/Postnord klicka i DHL, Fedex eller EMS eller något annat fraktbolag så går det snabbare. Jag brukar oftast anlita DHL när jag beställer från USA det strular aldrig och har paketet på en vecka oftast.
Citera
2018-04-06, 11:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Något mer organiserat och... BÄTTRE. kanske borde ta över. Ser inte en enda positiv kommentar om postnord. Varför kan de inte funktionera som DHL/fedex?
Tycker dom sköter sig förvånansvärt bra, beställde en bok från Adlibris hade den i brevlådan dagen efter. Tanten beställde från Apotea fick sitt paket i brevlådan dagen efter också imponerande, dessutom var det fri frakt på dom :-)
Citera
2018-04-06, 11:37
Medlem
ballebojs avatar
Som jag trodde. Behövde inte betala moms för min andra ''gift'' heller! Någon (antingen företaget som skickade paketet eller frakföretaget) hade klistrat för all information på paketet, borsett från själva adressen såklart + att det stod gift, så PostNord kunde inte se hur mycket värdet var och kunde väl antagligen inte ta ut moms på det. Började flina när jag såg det och posttanten såg lagomt road ut när hon såg att paketet kom från utlandet men jag inte behövde betala.
Citera
2018-04-06, 11:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du får ursäkta men jag tycker de saker du räknar upp inte är speciellt unikta eller innovativa utan det finns i överflöd på vilket ÖB eller dollarstore som helst...

Nej det gör det inte, det kan jag garantera dig.
Dessutom - yrkesmässigt har det genom åren varit enorm många saker som bara går att beställa via Alibaba direkt. De finns ibland på mässor, men via Alibaba kan man beställa och sköta söker betalning och leverans.

Varför vill du att Sverige ska bli likt forna tiders Öststat där alla använder exakta samma fåtaliga saker? Klär sig lika, lagar mat på samma sätt? Och inte har effektiva verktyg, instrument och prylar?
Kanske laga mat över öppen eld igen, sluta använda datorer, sämre sjukvård? Ska vi sköta oss själva utan utländska varor över huvudtaget? Eller ska bara vissa personer och återförsäljare få tillgång till bättre varor?

Nu har välden varit öppen och utvecklingen skett i rasande fart framåt - varför ska Sverige stå utanför? Svenska återförsäljare som haft konkurrens genom utländsk näthandel jublar nu. De kan nu lägga på sina 96% på priset och låta oss svenskar fylla deras fickor för prylar som det finns betydligt bättre modeller av utomlands.

Det är bara att gratulera Sverige till ett antals decenniers bakåtgång i utvecklingen nu när leverantörer och tillverkare inte ser landet Sverige som ett land man levererar till!
Citera
2018-04-06, 12:05
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
postnord är ett statligt företag det får inte gå i konkurs,skulle pn gå med förlust så får skattebetalarna skjuta till pengar
Men det betyder ju att dom skulle kunna anställa vilka jävla mongon som helst?
Ja just det, det är ju det dom har gjort....
Citera
2018-04-06, 12:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
När man letar grejor på ebay och väljer att de ska finnas i Europa, så hittar jag tex denna

https://www.ebay.com/itm/SuperSpeed-PCI-E-PCIE-to-USB-3-0-4-Port-Express-Card-Adapter-Windows-4-Pin-Male/262492293463?epid=1574596593&hash=item3d1dc28957:g :hwwAAOSwmtJXaPIh

Item location: Berlin, Germany och det står att det levereras på 3 till 4 dagar.

Men säljaren är baserad i Kina...

Är det bluff eller nåt annat? Jag menar skickas det från Kina så åker man ju på avgift...
Beställt ett par gånger där jag valt att varan skickats från Österrike/Tyskland, frakten kostade då ca 80kr mot gratis från Kina men varan kom fram efter en dryg vecka i stället för efter två månader.
Köpte en lite dyrare grej och valde "gratisKinapost" leveranstiden var ca 60 dagar men grejen kom efter en dryg vecka från Nederländerna.
Så ..en del har lager i Eu

Detta ifs. före postnords nya avgifter..
Senast redigerad av Onanikrem 2018-04-06 kl. 13:27.
Citera
2018-04-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dom kan inte gå i konkurs det garanterar vi skattebetalare, vi räddade dom väl nyligen när vi pytsade in 2 miljader t.ex.

PostNord gick med 850 miljoner i vinst 2017 i Sverige enligt deras egen årsredovisning.

Pengarna vi/staten pytsar in har gått till PostNord i Danmark som går med megaförlust.
Citera
2018-04-06, 13:53
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
När man letar grejor på ebay och väljer att de ska finnas i Europa, så hittar jag tex denna

https://www.ebay.com/itm/SuperSpeed-PCI-E-PCIE-to-USB-3-0-4-Port-Express-Card-Adapter-Windows-4-Pin-Male/262492293463?epid=1574596593&hash=item3d1dc28957:g :hwwAAOSwmtJXaPIh

Item location: Berlin, Germany och det står att det levereras på 3 till 4 dagar.

Är det bluff eller nåt annat? Jag menar skickas det från Kina så åker man ju på avgift...

Tycker du ska testa att beställa. Det står att grejerna skickas till Europa, inte hela världen.

Om det är bluff får du klaga hos Ebay. De brukar hjälpa till, men jag har hittills alltid kommit överens med säljarna när det uppstått problem. Råkade ut för en bluff en gång där jag fick en adapter när jag trodde att jag hade beställt en digital fotoram. Märkte att något var konstigt innan jag fick hem grejen. Bilden ändrades plötsligt i min Purchase History, visade en adapter i stället för fotoramen. När varan sedan damp ner i brevlådan var det mycket riktigt en typ av HDMI till AV-adapter.

Säljaren sa att de hade gjort ett misstag, men jag tror det var medvetet. De hade säkert ett gammalt lager de ville bli av med. De ändrade inte den vilseledande infon på säljsidan efteråt. I rullistan kunde man fortfarande beställa fotoramen som de inte kunde skicka, trots att jag skrev att jag ville ha rätt vara i stället för refund. Först ville de bara ersätta mig för halva priset. Men det gick jag inte med på. Fick behålla grejen, som jag dock inte har någon användning för just nu.
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-06 kl. 14:03.
Citera
2018-04-06, 14:01
Medlem
[quote=Zeta9|63706372]
Citat:

Är det bluff eller nåt annat? Jag menar skickas det från Kina så åker man ju på avgift...[/QUOTE)]

Tycker du ska testa att beställa. Det står att grejerna skickas till Europa, inte hela världen.

Om det är bluff får du klaga hos Ebay. Du brukar hjälpa till, men jag har hittills alltid kommit överens med säljarna när det uppstått problem. Råkade ut för en bluff en gång där jag fick en adapter när jag trodde att jag hade beställt en digital fotoram. Märkte att något var konstigt innan jag fick hem grejen. Bilden ändrades plötsligt i min Purchase History, visade en adapter i stället för fotoramen. När varan sedan damp ner i brevlådan var det mycket riktigt en typ av HDMI till AV-adapter. Säljaren sa att de hade gjort ett misstag, men jag tror det var medvetet. De hade säkert ett gammalt lager de ville bli av med. De ändrade inte den vilseledande infon på säljsidan efteråt. I rullistan kunde man fortfarande beställa fotoramen som de inte kunde skicka, trots att jag skrev att jag ville ha rätt vara i stället för refund. Först ville de bara ersätta mig för halva priset. Men det gick jag inte med på. Fick behålla grejen, som jag dock inte har någon använding för just nu.

Intressant text....

Does not ship to Germany | See details

Item location:
Berlin, Germany

Grejjerna finns i Tyskland men kan inte köpas i Tyskland
Citera
2018-04-06, 14:13
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp

Intressant text....

Does not ship to Germany | See details

Item location:
Berlin, Germany

Grejjerna finns i Tyskland men kan inte köpas i Tyskland

Mysko. Något stämmer inte.
Citera
2018-04-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
PostNord gick med 850 miljoner i vinst 2017 i Sverige enligt deras egen årsredovisning.

Pengarna vi/staten pytsar in har gått till PostNord i Danmark som går med megaförlust.

danskarna fick ta det mesta av förlusten 1,8 miljarder
svenskarna 400 miljoner
http://www.ehandel.se/Branschorganisation-vill-att-danska-PostNord-laggs-ner,11581.html

t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in