Citat:
Det kallas befolkningsökning, inte att ni låtit några återvända. Du påminner mig om Rush Limbaugh, den amerikanska talkshowaren, som en gång hävdade att det inte kan skett något folkmord på indianer eftersom det, såvitt han visste, fanns fler idag än när de vita anlände. Ditt argument är idioti, gjort enbart för att lugna de redan troende.
Citat:
Snälla du, det fanns ju exempel i min länk på både hur palestinier drevs ut under vapenhot som i Lydda, fick egendom stulen efter kriget men fick stanna i landet och kördes ut efter kriget.
Hänger inte riktigt med i svängarna här, det har väl enbart skett vid brist på dokumenterad äganderätt efter kriget? Kan du hänvisa till ett annat exempel?
Citat:
Skillnaden var alltså att Jordanien lät palestinierna bo kvar medan Israel fördrev större delen av palestinierna.
...men araberna krigade inte enbart mot Israel, de krigade också mot Palestina. De förlorade kriget mot Israel men de behöll den palestinska marken.
Citat:
Hur tusan skulle araberna kunna låta palestinier återvända till land som låg inne i Israel?
Förstår inte vad du menar. Om det är någon som gjorde fel var det isåntfall araberna som inte lät palestinierna återgå till den mark som de ägde.
Citat:
Idealt sett borde det ingå i en uppgörelse, även om jag tror det blir för komplicerat med så många länder och att föröka utröna vilka som fördrevs och vilka som emigrerade frivilligt. De judar som har rötter på Västbanken borde i alla fall kunna få bo där som del i en uppgörelse, om nu palestinierna som bott i Israel också får återvända. Nu tror jag det senare är orealistiskt, en finansiell kompensation och mer symbolisk återvändande av ett mindre antal är mer realistiskt, och då ser jag heller inget skäl att palestinierna skall tvingas ta emot judar.
Du hävdar ju att palestinierna har rätt till mark som de blev tvångsförflyttade från oavsett under vilka omständigheter de fördrevs från, men hur ställer du dig till de judar som blev tvångsförflyttade och fick sin mark beslagtagen av muslimer? Ska judar få tillbaka den enligt dig vid en uppgörelse med arabvärlden eller blir det "fel" då?
Du ägnar dig konsekvent åt projektion när du försöker få det till att jag inte vill ge judarna rättigheter när det i verkligheten är du som hela tiden försvarar/förnekar sionisternas etniska rensning.
Citat:
Det framgår verkligen inte av länken, det står 700k blev fördrivna varav 250-300k flydde ELLER blev fördrivna innan 1947. Hur du får det till att Israel gjorde alltsammans begriper jag inte. Även om du förutsätter att 300k blev fördrivna innan 1947 av Israel så skulle 400k återstå.
Vad är din poäng? Det fördrevs alltså palestinier både före, under och efter kriget. Hur går det ihop med ditt påstående om att enda skälet till att palestinier som evakuerats av arabsidan inte fick återvända var att de inte kunde bevisa att de ägde marken.
Citat:
Det migrerade 800K judar, men mycket av det var en migration snarare än fördrivning, även om sådan också förekom. Förträngde du hur jag för bara några inlägg sedan tog upp hur Jordanien fördrev judar från Västbanken?
Samtidigt fördrevs mer än 800k judar från arabvärlden, men det struntar vi i såklart.