2018-04-05, 19:51
Medlem
En sak som jag funderar är Kims föräldrars målsägarbiträdande. I Sverige brukar de pressa hårt den åtalade. De har mycket mer frihet att ställa frågor än åklagaren har eftersom de inte behöver vara objektiva. Men den målsägaren bara fanns första dagen i rätten och pratade bara om skadestånd! Brukar vara så i Danmark?
Citera
2018-04-05, 19:52
Medlem
Snapcounts avatar
Förresten och det kan vara utav intresse.., men det var ju 3-4 stycken kvinnor som hade blivit inviterade på Ubåts-tur just innan mordet på Kim. De tackade nej som bekant. En var rödhårig.

Men.., och det kom fram av en fråga på live-chatten utav en av tidningarna, att damerna skall ha sett olika ut. Och om jag inte minns helt fel, så var det bara den ena damen som var rödhårig.

(angående rödhårs-spåret)
Citera
2018-04-05, 19:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tänker också på att det måste vara unikt med detta rättsfall som sker så öppet inför offentligheten i det att nästan inget, förutom obduktionsbilderna på Kims lemlästade kroppsdelar och foton av hennes tillhörigheter, besparas oss.

Hade media rapporterat ens en bråkdel av det som framkommer nu i alla kanaler om dessa horribla detaljer, om en FUP varit tillgänglig?
Hade rättsprocessen sett likadan ut , om en FUP varit offentlig, med så djupgående och detaljerad dokumentation som nu i danska byretten? Är det inte just för att det inte finns någon offentlig FUP, som det ser ut som det gör? Jag är förbryllad, bågon får gärna utveckla tanken.
Wennstam ämnar jag fullständigt ignorera av given anledning men jag ser absolut ingen skillnad till andra rättsfall sett till media och liverapportering.
Den enda skillnaden må vara att PM är bland det mest groteska på länge, icke att förglömma.
Ju mer pervers och störd, ju värre mord - ju mer rapportering givetvis sett till detaljer.
Internationellt sett är det inte en bråkdel av detaljer relaterat till sexuell sadism med grund i psykopati och vad det här sällsynta avarterna sysslar med.
Senast redigerad av develi 2018-04-05 kl. 19:54.
Citera
2018-04-05, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
En sak som jag fonderar är Kims föräldrars målsägarbiträdande. I Sverige brukar de pressa hårt den åtalade. De har mycket mer frihet att ställa frågor än åklagaren har eftersom de inte behöver vara objektiva. Men den målsägaren bara fanns första dagen i rätten och pratade bara om skadestånd! Brukar vara så i Danmark?

Nu rör du väl ihop det..? Målsägarbiträdet är där för att stötta den målsägande, om denna utsatts för ett grovt brott - t. ex. våldtäkt. Då kan det kännas väldigt jobbigt att behöva möta gärningsmannen i rättssalen. Men målsägarbiträdet säger väl ingenting under rättegången..? Han eller hon är inte part i målet.
Citera
2018-04-05, 19:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Förresten och det kan vara utav intresse.., men det var ju 3-4 stycken kvinnor som hade blivit inviterade på Ubåts-tur just innan mordet på Kim. De tackade nej som bekant. En var rödhårig.

Men.., och det kom fram av en fråga på live-chatten utav en av tidningarna, att damerna skall ha sett olika ut. Och om jag inte minns helt fel, så var det bara den ena damen som var rödhårig.

(angående rödhårs-spåret)

Ja, BT:s reporter fick en fråga om detta i live-bloggen en dag. Det var en kvinna som ville veta hur M:s alla kvinnor som vittnade såg ut, om det fanns gemensamma drag. (Gissar att hon ville veta om hon platsade..? ) Då svarade reportern att kvinnorna hade alla möjliga utseenden; att det inte fanns någon gemensam nämnare. Eller words to that effect.
Citera
2018-04-05, 19:58
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Jag scrollar genom BTs livesändning och en person ställer frågan (10:48 idag)
”Kommer der på noget tidspunkt live tv-dækning på sagen?”
Hon får svaret ”Vi kan få billeder dra domsafsigelsen 25 april”
Så... frågan är om det betyder att det blir livesändning när domen meddelas?
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, fotografier.
Det är inte omöjligt att det blir rörliga bilder från rättssalen. Danmark har betydlig liberalare lagar än Sverige när det kommer till den biten. Har sett flera dokumentärer/inslag inifrån danska rättssalar under pågående rättegång, framförallt när dom ska avkunnas.
Citera
2018-04-05, 20:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
DD är på rätt sida därav går du i taket om max 10 inlägg skrivs om DD men vad gäller den äckliga, enligt tråden, omopererad transan "Madsens älskarinna". Fulast i världen som fortfarande gillar karln kommer inga försvarstal. Älskarinnan är på fel sida så därför är det fritt fram att förtala och förnedra henne i mer än 1500 inlägg.

Du skall gå ur denna debatt. Då du aldrig kan trolla fram något här. Vittnar du mot PM skall man försvaras som omopererad, vittnar du till hans fördel skall du skjutas som omopererad. Logiken lyser med sin frånvaro i de argumenten därtill har inte älskarinnan gått ut som omopererad vilket DD gjort.

Nu lämnar vi trans-debatten. 1-0 till mig.

Jag konstaterar bara kort att du inte vet någonting om de personer du så bestämt uttalar dig om, och att du försöker angripa mig för vad du påstår att andra för länge sedan skrivit om ytterligare en annan, visar bara än en gång att du har noll koll.
Citera
2018-04-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Det är inte omöjligt att det blir rörliga bilder från rättssalen. Danmark har betydlig liberalare lagar än Sverige när det kommer till den biten. Har sett flera dokumentärer/inslag inifrån danska rättssalar under pågående rättegång, framförallt när dom ska avkunnas.

Ekstrabladet har ansökt om att få filma/sända, de måste i så fall dela materialet med andra medier.
Citera
2018-04-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu rör du väl ihop det..? Målsägarbiträdet är där för att stötta den målsägande, om denna utsatts för ett grovt brott - t. ex. våldtäkt. Då kan det kännas väldigt jobbigt att behöva möta gärningsmannen i rättssalen. Men målsägarbiträdet säger väl ingenting under rättegången..? Han eller hon är inte part i målet.
Ju! Bara se Elisabeth Massi Fritz när hon företräder offrets anhöriga. Hon brukar klä av dem åtalade utan att domaren kan stoppa henne. Hon kan säga rakt till den åtalade att hen ljuger.
Citera
2018-04-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Alla dessa jävla stick- och skärsår på KWs arma kropp.
Läste nu att man tom funnit två hudavskrapningar på hennes tandkött.

Om antal skärsår i KWs huvud rapporterar förresten BT följande: Anklageren kommer nu ind på, at man ikke har kunnet fastslå dødsårsagen. Derudover kommer han ind på 13 overfladiske læsioner, heraf 11 stiklæsioner, som er fundet på Kim Walls hoved.

Då kom jag ihåg rätt, 11 st.
Citera
2018-04-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Vet ni är flera som drar paralleller mellan dessa två, jag har svårt att se någon större likhet mer än det fullkomligt empatilösa sättet att uttrycka sig.
Ser dock Madsens som någon med starkt autistiska drag, med högst aparta specialintressen som Möller inte har. Hon har ju inte mördat någon bokstavligen heller vad jag förstår.

Får en känsla av att Madsen medvetet har raljerat över sina svar i mentalundersökelsen. Som att han brett på extra för att framstå så galen som möjligt. Eller så är det faktiska sspontansvar , som gör att en som är mer "normalt neurotisk" reagerar så kraftigt som de flesta av "oss" gör på hans gränslösa narcissism , likgiltighet och psykopatiska känslokyla.

Tänker också på att det måste vara unikt med detta rättsfall som sker så öppet inför offentligheten i det att nästan inget, förutom obduktionsbilderna på Kims lemlästade kroppsdelar och foton av hennes tillhörigheter, besparas oss.

Hade media rapporterat ens en bråkdel av det som framkommer nu i alla kanaler om dessa horribla detaljer, om en FUP varit tillgänglig?
Hade rättsprocessen sett likadan ut , om en FUP varit offentlig, med så djupgående och detaljerad dokumentation som nu i danska byretten? Är det inte just för att det inte finns någon offentlig FUP, som det ser ut som det gör? Jag är förbryllad, bågon får gärna utveckla tanken.

Samtidigt som jag är fascinerad av just detta brottet, dess karaktär med alla ingredienser av våld,sex, tortyr, galenskap och oerhörda tragik, så ställer jag mig ganska kritisk till hur det kan vara möjligt och etiskt egentligen, att fullkomligen vräka ut alla grymheter i medias irl rapportering så att vem som helst kan gå in o frossa på vad den behagar? Själv har jag ägnat alldeles för stor del av min tid och energi att sänka mig ned i detta moras.
Är den springande punkten att det är ett kvinnomord , som Katarina Wennstam skrev om i artikeln i DN som gör att fokuset blir så enormt?
Är det vad offentlighetsprincipen ska vara till för?

Några funderingar.

Fattar vad du menar.

Det är oerhört grymt. Det enda jag kopplar samman PM med arbogakvinnan med är den totala likgiltigheten för andras liv och värdet av andras liv. Den empatibefriade biten, hänsynslösheten för att tillskansa sig det dessa individer vill. Enbart för egen vinning.

Vare sig det gäller galet sex eller pengar till lyx.

Inget annat.
Citera
2018-04-05, 20:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Debatten skall följas och den gick ut på att man inte får tala om att DD är omopererad. I thailand btw skedde den operationen. Älskarinnan är vad jag vet inte omopererad men för det har ni i tusentals inlägg äcklats av just det.

Ingen har tala om sakkunnighet här alls utan en "transdebatt" fördes som nu lämnas anser jag.

Det är bara du och någon enstaka till ur PM-fanclub som finner något som helst intresse i att föra en dylik debatt. För alla oss andra är könet på fallets experter total ointressant. Det är deras kunskaper i egenskap av experter, och fakta, som är intressant.

Vad gäller PM's älskarinna, så är hon just det, en älskarinna, att hennes sexualitet diskuteras, i ljuset av PM's dito, är knappast något konstigt. Men att du inte kan skilja på en älskarinnas och en ubåtsexperts roller, är visst inte så förvånande, börjar jag förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in