Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-05, 14:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja de förlorade mark till arabländerna, glömde du bort det nu igen?
De förlorade mark till alla parter, men främst till sionisterna. Det är bara titta på en karta hur mandatet delades upp. Jordanien och Egypten drev heller inte ut några palestinier utan gav dem medborgarskap på den del de kontrollerade, tvärtom fick de ta emot store grupper palestinier som fördrivits från det som kom att bli Israel. (Däremot drevs judar istället ut från jordanska zonen).
Citera
2018-04-05, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De har förlorat mark sedan 1948 då de judiska invandrarna utropade sig en stat. Det är inte så att de förlorar mark för att de gör motstånd, utan för att de inte är tillräckligt framgångsrika i sitt motstånd. Vad tycker du de skall vänta på? Att bosättningarna tagit över hela deras territorium?

Komma till en fredlig lösning låter väl som ett smart alternativ. Viljan att ha fred...och inte väpnad kamp. Som är den röda tråden från 1948--som lett till att Israel tagit mer och mer mark..som lett till desperation och elände..liksom komma till insikt hur verkligheten ser ut..

Nu ses de bara som tragiska figurer..utan någon som helst insikt vad konsekvensanalys är för något..

Världen har tröttnat på detta. Folk tror att palestinierna vill ett propagandakrig genom att slänga fram några naiva och godtrogna tonåringar för att slunga sten mot israeliska soldater..När Israel sedan svarar så visar de upp bilder på skadade som transporteras med bara händerna till väntande ambulanser..sedan finns det filmas det på sjukhuset.. dessa bilder skall sedan sändas världen ver..bara för att få sympatier..
Detta är iscensatt av Hamas.. Världen har genomskådat detta..de är trötta på detta.. de vill se en vilja av att få fred istället.. Det är det som gäller nu..
Citera
2018-04-05, 14:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jordanien och Egypten drev heller inte ut några palestinier

Källa tack? Det är allmänt känt att araberna fördrev alla palestinier nära Israel för att underlätta militära operationer.

Citat:
tvärtom fick de ta emot store grupper palestinier som fördrivits från det som kom att bli Israel.

Pallywood säger det ja. "Alla", "stora", "inga" osv.
Citera
2018-04-05, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Komma till en fredlig lösning låter väl som ett smart alternativ.
Hur då? Det räcker inte med att ena sidan vill ha fred, förstår du. Sionisterna ville ha landet, och frånvaro av motstånd hade inte förändrat detta det minsta. Under perioder när palestinierna gjort mindre motstånd har takten i utbyggnaden av bosättningar bara ökat.
Citat:
Viljan att ha fred...och inte väpnad kamp.
Varför talar du inte om det för de sionister som invaderade territoriet i syfte att med vapenmakt upprätta en judisk stat?
Citat:
Som är den röda tråden från 1948--som lett till att Israel tagit mer och mer mark
Det är inte palestinskt motstånd som lett till att sionisterna tagit mer mark utan att de anser att enligt deras heliga skrift är marken för evigt deras.
Citat:
Världen har tröttnat på detta.
Du har uppenbarligen tröttnat i alla fall. Du vill bara att palestinerna på något sätt skall försvinna i tysthet så du slipper bry dig.
Citat:
Detta är iscensatt av Hamas.. Världen har genomskådat detta..de är trötta på detta.. de vill se en vilja av att få fred istället.. Det är det som gäller nu..
Vill israelerna ha fred? Varför bygger de då hela tiden nya olagliga bosättningar? Varför skyller du enbart på den ockuperade parten och inte på ockupanten?
Citera
2018-04-05, 14:55
Avstängd
Citat:
Källa tack? Det är allmänt känt att araberna fördrev alla palestinier nära Israel för att underlätta militära operationer.
"Fördrev" IDF befolkningen i norra Israel när det skedde evakueringar under senaste anfallet på Libanon? Nej, naturligtvis inte. Att man evakuerar folk under pågående strid är inte fördrivning om syftet är att de skall få komma tillbaka efteråt?
Citat:
Pallywood säger det ja. "Alla", "stora", "inga" osv.
Men alla vet ju att det är judarna som äger media
Citera
2018-04-05, 14:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
"Fördrev" IDF befolkningen i norra Israel när det skedde evakueringar under senaste anfallet på Libanon? Nej, naturligtvis inte. Att man evakuerar folk under pågående strid är inte fördrivning om syftet är att de skall få komma tillbaka efteråt?

Jasså, NU förstår jag. Det är ISRAELS fel att araberna fördrev araber och efter att samma länder FÖRLORAT så skulle Israel skulle bara accepterat att de "bodde där innan" för att de hävdade det utan att kunna bevisa det? Och p.g.a att Israel inte godtog den anledningen så har araber all rätt att spränga israeliska skolbussar? Äntligen förstår jag hur logik fungerar på din planet.
Citera
2018-04-05, 15:18
Avstängd
Citat:
Jasså, NU förstår jag. Det är ISRAELS fel att araberna fördrev araber och efter att samma länder FÖRLORAT så skulle Israel skulle bara accepterat att de "bodde där innan" för att de hävdade det utan att kunna bevisa det? Och p.g.a att Israel inte godtog den anledningen så har araber all rätt att spränga israeliska skolbussar? Äntligen förstår jag hur logik fungerar på din planet.
Det handlar om att arabsidan evakuerade civila under pågående strider, inte om någon fördrivning. Hur svårt är det att förstå skillnaden även sedan jag förklarat den? Förlorade israelerna i norra Israel all rätt till sin mark när de evakuerades under libanonkriget? Israel fördrev även långt fler palestinier helt på egen hand som de sen vägrade låta återvända (både före, under och efter kriget). Dina försök till ironi, ad hominem eller vad man nu skall kalla det är patetiska.
Citera
2018-04-05, 15:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det handlar om att arabsidan evakuerade civila under pågående strider, inte om någon fördrivning. Hur svårt är det att förstå skillnaden även sedan jag förklarat den?

Skillnaden mellan tvångsfördrivning och tvångsförflyttning är väldigt hårfin ja. Sen förstår jag inte hur konsekvenserna skulle ha blivit annorlunda i annat fall än om palestinierna faktiskt kunde bevisa att de bodde där.

Citat:
Förlorade israelerna i norra Israel all rätt till sin mark när de evakuerades under libanonkriget?

När de förflyttades av...?

Det verkar onekligen så att alla israeler på Västbanken, Gaza och i övriga arabvärlden förlorade all sin rätt till marken de ägde enligt dig med all rätt? Men när araber förlorar marken är det minsann stöld. Hur vore det att använda samma moral på bägge? Blir det inte lika lätt att hävda att palestinierna har rätt då antar jag?

Citat:
Israel fördrev även långt fler palestinier helt på egen hand som de sen vägrade låta återvända (både före, under och efter kriget). Dina försök till ironi, ad hominem eller vad man nu skall kalla det är patetiska.

Källa tack.
Citera
2018-04-05, 15:28
Avstängd
Citat:
Skillnaden mellan tvångsfördrivning och tvångsförflyttning är väldigt hårfin ja. Sen förstår jag inte hur konsekvenserna skulle ha blivit annorlunda i annat fall än om palestinierna faktiskt kunde bevisa att de bodde där.
Kan du visa att Israel gjorde något försök att bedöma om några av dessa palestinierna hade några sådana bevis? Och om nu Israel var så måna om att palestinierna skulle få bo kvar men bara hindrades av bristen på dokumenterad äganderätt, varför fördrev de då så många palestinier, t o m långt efter det att kriget var över så de inte hade det att skylla på?

Citat:
När de förflyttades av...?
Den egna sidan, precis som de palestinier som evakuerades av arabsidan.
Citat:
Det verkar onekligen så att alla israeler på Västbanken, Gaza och i övriga arabvärlden förlorade all sin rätt till marken de ägde enligt dig med all rätt?
Hur läser du nu in det i vad jag skrev? Du är så pigg på att hitta fel hos mig att du fullkomligt struntar i om du kritiserar något jag sagt eller bara något du själv hittat på.
Citat:
Källa tack.
Du kan börja här:
https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus
Citera
2018-04-05, 15:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kan du visa att Israel gjorde något försök att bedöma om några av dessa palestinierna hade några sådana bevis?

...att det finns fler palestinier i Israel idag än vad som fanns i hela Palestinamandatet 1947.

Citat:
Och om nu Israel var så måna om att palestinierna skulle få bo kvar men bara hindrades av bristen på dokumenterad äganderätt, varför fördrev de då så många palestinier, t o m långt efter det att kriget var över så de inte hade det att skylla på?

Hänger inte riktigt med i svängarna här, det har väl enbart skett vid brist på dokumenterad äganderätt efter kriget? Kan du hänvisa till ett annat exempel?

Citat:

...men araberna krigade inte enbart mot Israel, de krigade också mot Palestina. De förlorade kriget mot Israel men de behöll den palestinska marken. Förstår inte vad du menar. Om det är någon som gjorde fel var det isåntfall araberna som inte lät palestinierna återgå till den mark som de ägde.

Citat:
Hur läser du nu in det i vad jag skrev? Du är så pigg på att hitta fel hos mig att du fullkomligt struntar i om du kritiserar något jag sagt eller bara något du själv hittat på.

Du hävdar ju att palestinierna har rätt till mark som de blev tvångsförflyttade från oavsett under vilka omständigheter de fördrevs från, men hur ställer du dig till de judar som blev tvångsförflyttade och fick sin mark beslagtagen av muslimer? Ska judar få tillbaka den enligt dig vid en uppgörelse med arabvärlden eller blir det "fel" då?

Citat:
Du kan börja här:
https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus

Det framgår verkligen inte av länken, det står 700k blev fördrivna varav 250-300k flydde ELLER blev fördrivna innan 1947. Hur du får det till att Israel gjorde alltsammans begriper jag inte. Även om du förutsätter att 300k blev fördrivna innan 1947 av Israel så skulle 400k återstå. Samtidigt fördrevs mer än 800k judar från arabvärlden, men det struntar vi i såklart.
Citera
2018-04-05, 16:02
Medlem
Att du orkar Melange..
All heder till dig!
Citera
2018-04-05, 16:14
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Så arabländerna invaderar Israel, "evakuerar" många av de lokala araberna och du menar att det är Israel som begår etnisk rensning?
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Att du orkar Melange..
All heder till dig!
Xenonen fortsätter med samma gamla talking points om och om igen även fast jag har motbevisat lögnerna tidigare precis som Melange gör nu...
Senast redigerad av Memestar 2018-04-05 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in