2018-04-05, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Och vad i detta som du beskriver är exempel på att Henkows inte mött förståelse från omvärlden pga döttrarnas sjukdomssituation?
Som var det vi diskuterade.

Finns det beskrivet att familjen hade begärt, men nekats mer hjälp?

Jag ville bara påpeka att det du anför till mångt och allt, är vad dom har rätt ha få. Enligt lag.

Gäller även tjänstledighet.
Citera
2018-04-05, 01:34
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ska det förstås som att du vet, eller är 100% övertygad om vilken sjukdom flickorna hade?
Att den hörde till gruppen "misstrodda sjukdomar" och att du därmed menar att flickorna hade "ME"?
Får jag fortfarande inte spekulera ? Ge dig på rappyt istället. Där kan man snacka om stor fantasi och världsfrånvänd. Jag tycker helt enkelt att det går mer ihop om föräldrarna fått kämpa med det här. Än att barnen hade tex diabetes. En triggerfaktor av flera. Som en jämförelse finns det diabetesmottagningar på sjukhusen och på de flesta vårdcentraler finns det diabetessjuksköterska. Och så vet alla vad diabetes är. Det finns bra behandling.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-05 kl. 01:55.
Citera
2018-04-05, 02:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om videon finns, tror jag att den spelades in (och brevet skrevs) innan flickorn dödades.
Morden är slutakten och sedan vill de nog följa efter själva, så snart som möjligt.

Du kan naturligtvis ha rätt att den eventuella videon och brevet producerades i förväg och att de därefter tämligen snabbt genomförde alla handlingar.
Men det är en fruktansvärt makaber tanke att de kanske suttit där och spelat in sig själva när de planerar mord av sina ovetande döttrar.
Det finns inte tillstymmelsen till chans att det hela då är något annat en ett noggrant planerat dubbelmord som varken skett i affekt eller i stundens ingivelse. Riktigt ruskigt i så fall.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-05 kl. 02:15.
Citera
2018-04-05, 02:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var inte frågan alls. Du påstod att för passhandlingar t.ex. krävdes bevittnad underskrift. Det gör det inte.

Ge dig - jag har aldrig påstått att det för en passansökan krävs bevittnad underskrift - med undantag för passansökan till barn - där det behövs bevittnad underskrift av samtliga vid ansökningstillfället inte närvarande vårdnadshavare.
Källa på det du påstår att jag skulle uppgett!
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-05 kl. 02:32.
Citera
2018-04-05, 02:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Du vill tydligen imponera med dina juridiska kunskaper.
Men snälla! Vi är inte på ett advokatkontor. Två desperata föräldrar i psykisk obalans, fyllda av ångest. Tror du verkligen att de brydde sig om alla dessa juridiska krumbukter just då?!

Varför tror du att de skrev ett avskedsbrev och framhöll att de gjort detta i samförstånd?
Eller som polisen uppgav - att de bägge två skrev under detta brev?

Räcker ju med att skriva att "vi inte orkade mer och kärlek till anhöriga". Varför poängtera att de gjorde detta i samförstånd och var överens?
Varför bry sig om hur man uppfattas efter sin död när man samtidigt erkänner dubbelmord?

Ja, jag tror att de brydde sig om hur efterlevande, släktingar och omgivningen skulle uppfatta vem som var skyldig till detta. Gjorde de det i samförstånd ville de nog tydligt visa att det var så. Då ser de till att det inte råder några tveksamheter om att bägge ville detta - de skriver bägge under och för säkerhets skull gör de kanske också en filmsekvens.

Jag är inte jurist själv - men jag har nyligen ordnat pass till mina barn.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-05 kl. 03:10.
Citera
2018-04-05, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Jag ställer mig upp & applåderar!

Äntligen en sammanställd teori från dig och kanske fler, som förklarar hur ni tänker.
Inte bara en massa små och påhittade anklagelser, utan en hel teori.
TACK.

Innan har det bara varit...
NÄ - Oskar är narcissisk
NÄ - Han hade kontrollbehov
Osv osv osv.

Om man anser att Oskar hade ett så starkt kontrollbehov, och att hans karriär kanske började
dala sen ett par år, så kan detta absolut vara en bra teori.
Jag skulle köpa den, om jag trodde att det var så. (men det gör jag ju inte)

Detta leder sonika till några följdfrågor.
1. Oskar var ju fortfarande "ung" och tydligen ruskigt duktig och engagerad. Lovordad av många.
Hur kunde han då helt plötsligt bli så kass runt -16?

2. En "vanlig, normal gift kvinna" brukar säga åt sin man där hemma, - att nu får du allt tona ner ditt humör.
Hon brukar försvara sina barn med näbbar och klor, och allt som oftast skilja sig.
Men inte Hanna, hon satt bara och tittade på när Oskar betedde sig illa mot henne och barnen, trotts att hon lätt hade kunnat dra med ungarna, eller bett andra myndigheter om hjälp.
Varför gjorde hon inte det tror du?

3. Med tanke på hur han genom tiden har ränt runt med ungarna på fotbollsträningar, tennis, dans, musiklektioner, mm samt att han själv har varit engagerad som ex fotbolls-ledare, så visar ju det att han borde ha älskat sina barn, och ställt upp på sina barn.
Troligtvis älskat hela sin familj.
Du tror alltså att han förbisåg den kärleken och dödade familjen, pga av motgångar på jobbet?
Eller att han inte kände den kärleken till sin familj?
(misstänker att du svarar JA på den frågan, så jag ställer en till..)

4. Varför tror du i så fall att lilla, rara, söta och snygga Hanna stannade kvar hos honom under alla dessa år?
Gift i ett kärlekslöst förhållande under så många år, när hon jätteenkelt kunde ha skiljt sig från Oskar och hittat en ny, snygg, rik kille på någon After-Work.
Klart att dom flesta hade varit bättre än honom.

Som sagt.
Tack för din teori.
Jag tycker den var svin-bra.

Tack, sitt ned, förstod att du skulle gilla den.

1. Flera saker. O:s egen hemsida är luddig och dåtid.Varför avsluta partnerskapet med EY 2016? De hade sedan 2009 sponsrat "European Taxinstitute” och O:s forskning 4 år i taget. Upphörde samarbetet efter två perioder? European Taxinsitutet är väck nu från LU:s hemsida.
2. Hur vet vi att hon inte gjorde allt det? Kanske därför som hemmet var ett helvete för alla. Hon såg hur mycket O satt och jobbade så hon ursäktade nog honom också. Kanske hon tjatade också; "som du sitter och jobbar hela nätterna så borde du fått befordran för länge sedan…” Hennes sätt att bry sig men han ser det som pikar.
3. A slutade med alla sporter innan 2016. Sen vet vi bara att O skjutsade M till pianolektionerna. Kontrollfreak eller lat fru? Säkert älskat sin familj.
4. Felet med H var att hon aldrig gav upp. Finns såna som tror att de skall omvända människor. Ville nog dela glädjen den dag O blev befordrad. Trodde att han skulle bli sitt gamla jag igen.

Svaren jag kan ge på dina följdfrågor.
Citera
2018-04-05, 08:13
Bannlyst
Citat:
Vet ej, men jag lever omgiven av bl a advokater.
Då gäller bevittnade namnunderskrifter på viktiga papper - annars finns de inte
Här kan ju knappast Oskar bevittnat Hannas underskrift och vise versa.
Det är ju rätt lätt att bara ta ett papper där någon lekt med sin namnunderskrift och skriva ett "vi-erkänner-mord-brev" på annars.

Fan, det är sant.
Och visst skulle väl två djupt deprimerade och halv-/helpsykotiska jurister kunna få för sig att följa livets tidigare upptrampade yrkesmässiga stigar, i sitt förvirringstillstånd. Kanske nästan för att legitimera sitt val – det här var minsann inte en överilad handling – utan ett välavvägt beslut grundat på rationella bevekelsegrunder. Det här är något vi sköter professionellt i familjen Henkow/Brenton, såsom det anstår de jurister vi är! Själva ritualen med brevet, namnunderskrifterna och vittnet videon, hjälpte paret igenom processen och var därmed kanske lika mycket till för dem själva för att kunna förmå sig att genomdriva sitt planerade beslut, som för eftervärlden.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-05 kl. 08:18.
Citera
2018-04-05, 08:25
Bannlyst
Citat:
Vet ej, men jag lever omgiven av bl a advokater.
Då gäller bevittnade namnunderskrifter på viktiga papper - annars finns de inte
Här kan ju knappast Oskar bevittnat Hannas underskrift och vise versa.
Det är ju rätt lätt att bara ta ett papper där någon lekt med sin namnunderskrift och skriva ett "vi-erkänner-mord-brev" på annars.

Jag är så långt ifrån jurist man kan komma, men där håller jag nog inte med dig. (mitt feta)
Många av oss i Sverige skriver dagligen på "viktiga dokument" utan vittnen eller vittnes-underskrifter.
I min bransch (byggbranschen) så skrivs det dyra kontrakt i mångmiljonklassen, bankgarantier och försäkringar utan vittnen. Bara för att nämna några....
Personliga viktiga papper så som deklarationen, försäkringar, olika bankpapper mfl mfl är ju såklart juridiskt bindande samma sekund som min underskrift hamnar på dokumentet.

Men, en bevittnad underskrift är ju såklart det absolut bästa vid en eventuell tvist, eller som i detta fallet, ett erkännande av mord/självmord.
Utredningsprocessen blir ju såklart enklare med vittnen eller vittnes-underskrifter.

Men att påstå att "annars finns dom inte" känns som en lättare överdrift.
Citera
2018-04-05, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag är så långt ifrån jurist man kan komma, men där håller jag nog inte med dig. (mitt feta)
Många av oss i Sverige skriver dagligen på "viktiga dokument" utan vittnen eller vittnes-underskrifter.
I min bransch (byggbranschen) så skrivs det dyra kontrakt i mångmiljonklassen, bankgarantier och försäkringar utan vittnen. Bara för att nämna några....
Personliga viktiga papper så som deklarationen, försäkringar, olika bankpapper mfl mfl är ju såklart juridiskt bindande samma sekund som min underskrift hamnar på dokumentet.

Men, en bevittnad underskrift är ju såklart det absolut bästa vid en eventuell tvist, eller som i detta fallet, ett erkännande av mord/självmord.
Utredningsprocessen blir ju såklart enklare med vittnen eller vittnes-underskrifter.

Men att påstå att "annars finns dom inte" känns som en lättare överdrift.

Ni har lite rätt bägge två.
http://lawline.se/answers/bevittnande-av-namnteckning

Så ja, att påstå att "annars finns dom inte" är en grov överdrift.
Men å andra sidan, är kanske just ett gemensamt familjecid att betrakta som en angelägenhet minst i paritet med ett testamente, faderskapserkännande, eller giftemål.
Citera
2018-04-05, 15:18
Medlem
Kungabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej.

Scientologer skulle inte begå självmord. Det är för dem totalt oacceptabelt.

Så talar en riktig Scientolog!
Men vet sällan kanske inte så ofta hur L Ron Hubbard dog?
-Är det acceptabelt att ledaren, världens store healare skulle dö i sviterna av sin alkoholism och följdsjukdomar pankreatits efter åratal av skröplighet och sjukdomar?

-eller ligger den officiella förklaringen i att gubbfan hade "forskat färdigt" och därmed släppte av den jordiska kroppen? alltså drog ur levnadsmöjligheterna

Däremot så skulle det vara fullt förenligt med tron att släppa mockupen och dra vidare. så länge det inte drabbar scientologin s.a.s. det är det enda viktiga.

https://www.youtube.com/watch?v=roN9C--bg-w
finns ganska tydliga exempel på när medlemmar som levererat mycket pengar in till sekten på ett illegalt vis och står inför rättsliga åtgärder blir uppmanade att dra ifrån kroppen s.a.s. Du kan kalla det vad du vill men sekten är ute efter PENGAR och om något i stället tvärtom kommer att kosta PENGAR så är det bättre om de lämnar jordelivet, så ses vi senare. Så visst Tjänare!

Död och dödsfall är ett ganska tydligt spår av scientologin och det finns en rad orsaker till det. I det fall det blir uppenbart att Scientologin är mest en lögn och definitivt inte fixar allt eller ens har lösningar till något i det stora hela blir fallet därför ganska hårt. Så om sekten skulle föreslå en sådan lösning är det nog väldigt noga med att rensa bort alla spår till sekten. För spår till kulten och sekten kan minska lönsamheten för dem. Så är det och pengar hänger samman med livet här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_controversies
Den som vill ge sig av får ett helvete & i detta läge fanns det inget extrautrymme för det.

Har dock inte sett att personerna är knutna till sekten scientologi.
Citera
2018-04-05, 15:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Varför tror du att de skrev ett avskedsbrev och framhöll att de gjort detta i samförstånd?
Eller som polisen uppgav - att de bägge två skrev under detta brev?

Räcker ju med att skriva att "vi inte orkade mer och kärlek till anhöriga". Varför poängtera att de gjorde detta i samförstånd och var överens?
Varför bry sig om hur man uppfattas efter sin död när man samtidigt erkänner dubbelmord?

Ja, jag tror att de brydde sig om hur efterlevande, släktingar och omgivningen skulle uppfatta vem som var skyldig till detta. Gjorde de det i samförstånd ville de nog tydligt visa att det var så. Då ser de till att det inte råder några tveksamheter om att bägge ville detta - de skriver bägge under och för säkerhets skull gör de kanske också en filmsekvens.

Jag är inte jurist själv - men jag har nyligen ordnat pass till mina barn.
Psykolog är du inte i alla fall.

Det är väl du som driver tesen om sinnessjukdom hårdast. Ändå förväntar du dig att de skall bete sig rationellt om ett självmordsbrev i en stund de inte kan resonera rationellt om sina barns framtid...

Till och med så dåligt att de får för sig att de har det bättre som döda.

Jösses.
Citera
2018-04-05, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Finns ingen som sagt sig se några kameror. Det började med Rockkungen gjorde ett antal inlägg 29-30 Mars. Inga innan, inga senare:
"....
Då berättade Oskar kanske varför han var tvungen att resa till Tyskland?
Talade Oskar något om kameror? Vi tror inte det. Talade Oskar om varför Moa och Agnes inte fick träffa mormor / Morfar eller mammas släktingar?
..."
Där kom kamerorna in. Inget påstående, ingen fråga, men en odefinierad antydan.Rockkungen rörde om med åtta (?) Inlägg under ett dygn och försvann, men fick en liten grupp anhängare

Trollvarning? Ja, hos mig ringer alarmklockan för fullt.
Skribenten hade tydligen även ”insyn” i fallet på Österlen där tre hittades döda förmodligen av kolmonoxidförgiftning. Vad jag förstått är flera inte helt intygade att inte någon utomstående är inblandad i det fallet. Eller var grabbarna som kolade med i någon sekt. Fast det verkar osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in