Citat:
Ursprungligen postat av
Mellbergan
Det här vet du redan, men jag skriver det ändå.
Förmodligen resonerar han som mig, dvs att Demoskop förvisso viktar SD på en alldeles för låg nivå, men att trenden är den som är det mest intressant att följa. Det är därför det är mycket intressant att följa institut som Inzio, Sifo och Ipsos även om dem med allra största sannolikhet viktar SD för lågt.
Mjo, fast nu gällde ju saken Demoskop, som ingen hittills har lyckats förklara varför man envisas med att svartmåla trots att deras track record inte skiljer sig väsentligt från t ex YouGov eller United Minds. Det byts hastigt ämne när man försöker få svar på vad denna desinformation syftar till.
2010 låg deras sista två mätningar på 5,2 i snitt (5,1+5,3). Att kleta ihop det med Sifos 4,2 (4,6+3,8) och framställa dem som varandes ungefär lika långt från målet är lika uppsåtligt missledande som att fortsätta "råka" glömma att Sentios septembermätning 2010 gjordes EFTER valet, hur många gånger man än påtalar det.
2014 snittade Demoskops två sista på 11,0 (11,8+10,2) vilket är väl i klass med YouGovs 11,2 (11,3+11,1) och United Minds 11,1 (11,1+11,1), och en helt annan liga än Sifos 9,6 (8,9+10,3) eller Novus 8,8 (9,5+8,1). Eftersom YouGov ingår i tröttmantrat om "aaaalllttiiiiid bäst på att mäta SD alltid alltiiiiiiid" medan Demoskop sorteras i facket "skojarinstitut" så blir matematiken lite svårbegriplig här.
Dessa två klumpas ihop som "alltid överlägset bäst" blahblahblah:
Sentio 12,7
YouGov 11,1
Dessa två avfärdas som lögnfabriker:
Demoskop 11,0
Sifo 9,6
Gränsen mellan godhet/sanning och ondska/lögn gick alltså exakt vid... 11,0999? Fascinerande.
Om man vill racka ner på Sifo tycker jag det må vara hänt. De omsätter en miljard i Norden och är större än alla andra OI tillsammans. Det är visserligen lätt att inse varför störst är latast och anstränger/bryr sig minst av alla, medan uppstickarna kämpar hårdare ju mindre de är, men ändå – Sifo borde vara bäst i grenen. Men att snacka skit om OI med helt OK track record bara för att man är tjurig som en femåring över att de inte serverar Sentionivåer på silverfat just för dagen är bara patetiskt.