Citat:
Ursprungligen postat av
Kenringmuskel
Tack för svar 😊
Ska gå av suben nu så ska ta 50 mg vid behov när de blir för jobbigt så bra som fasen dom hade samma brytskåra som ikto!
Iof bara kört sub sen december men 1 mg varje dag sen dess kommer kännas.. Käkar sertralin 50 mg och har så gjort i 10+år men har även stesolid 5mg vid behov.
Tycks det som så att jag borde ta en sådan vid intag av en fjärdedel av tramadolen?
Tänkte just för att SSRI och tram inte är bästisar så att säga.
Säkerligen säkrare trots de små doserna av SSRI samt tramadol!
Mvh kenringo
I första hand är det aldrig bra att blanda SSRI och Tram som du säger, finns risk för serotonergt syndrom
vilket kan vara dödligt, och samtidigt kommer Sertralin att minska de ångestdämpande effekter tramadol har pga av sertralin är just serotoninupptagningshämmande.
Men samtidigt vet jag att folk har fått det utskrivet av samma doktor, och du ligger på stadiga sertralin 50 mg, vilket inte är maxdos, och kommer ta 50 mg tram vid behov vilket inte heller är så mycket. Risken blir farligare om du ligger på flummdoser, menar då mer än det rekommenderade 400 mg per dag, men det verkar inte som du kommer göra det så då känns det relativt safe.
Men samtidigt är alla olika och jag kan inte säga det är helt safe för dig med gott samvete.
Förutom det, så skulle jag personligen inte vara rädd för så du gör, att ta 50 mg tram när det blir som värst låter helt ok. Var försöktig bara så du inte börjar ta mer tram dagar i rad så toleransen skjuter.
Och ja subben kommer kännas :P. Lycka till och var försiktig