• 1
  • 2
2018-04-04, 13:53
Bannlyst
Mina svärföräldrar närmar sig 90 och jag vet att de är rätt täta. Själv sitter jag och försöker räkna ut hur mycket privat kapital jag behöver för att kunna gå i pension lite tidigare.
Därför så är det helt avgörande hur mycket arvet kommer att bli från svärföräldrarna.
Så frågan är; kan man ställa en direkt fråga till dem om hur stort arvet kommer att bli, eller är det helt oetiskt och opassande?
Vet inte om det finns något exakt svar på frågan, men är väldigt intresserad av era synpunkter!
Citera
2018-04-04, 13:56
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pb99
Mina svärföräldrar närmar sig 90 och jag vet att de är rätt täta. Själv sitter jag och försöker räkna ut hur mycket privat kapital jag behöver för att kunna gå i pension lite tidigare.
Därför så är det helt avgörande hur mycket arvet kommer att bli från svärföräldrarna.
Så frågan är; kan man ställa en direkt fråga till dem om hur stort arvet kommer att bli, eller är det helt oetiskt och opassande?
Vet inte om det finns något exakt svar på frågan, men är väldigt intresserad av era synpunkter!
Ja det är fullständigt opassande att fråga svärfölärdrarna!

Sina egna kan vara ok beroende på relation.
Citera
2018-04-04, 14:05
Medlem
Osmakligt och väldigt opassande.
Citera
2018-04-04, 14:07
Moderator
tobess avatar
Oetiskt och oetiskt. Ohyfsat skulle jag väl vilja påstå.

Sen kan du ju i vilket fall som helst göra något med informationen. Tänk om du skiljer dig före dom trillar av pinn? Tänk om dom lever i 20 år till? I vilket fall som helst är det ju din fru som ärver sakerna och inte du. Detta kan dina svärföräldrar välja att testamentera bort som enskild egendom vilket betyder att du inte har något att göra med detta.

Det enda vettiga, och rätta att göra, är att leva ditt liv som att dessa pengar/tillgångar inte existerade och göra en ny utvärdering den dagen ett eventuellt arv kommer på tal, och då i samråd med din äkta hälft.
Citera
2018-04-04, 14:08
Medlem
SophieNeveus avatar
Det beror helt och hållet på vilken relation ni har, enligt mig.
Det kanske kan vara bättre att överlåta till din fru att fråga sina föräldrar om arvet, kan tolkas på ett annat sätt om det kommer från dig.

Vet inte om du själv har barn i åldrar då de skaffat man/fru, men hur skulle du känna om ett av dina barns partner frågade dig om hur mycket de kommer att ärva?
Citera
2018-04-04, 14:09
Medlem
Alltså ska svärföräldrarna testamentera till dig?

Finns det ingen bröstarvinge som är berättigad till arvet ?
Citera
2018-04-04, 14:17
Medlem
Awendelas avatar
Håller med förgående. Dina svärföräldrar kommer du tekniskt sätt aldrig ärva, men du kommer få tillgång till arvet genom ditt äktenskap, om inget annat är testamenterat.

Om din partner har en bra relation med sina föräldrar så är det denna som har möjlighet att ta upp detta eller kanske fråga om förskott på arvet. Att du som extern familj kommer med frågor om arvet skulle ses av de flesta som girigt/ohyfsat. Du säger i stort sett att, kan inte ni dö snart, jag har planerat att köpa X och vill veta när jag ska börja leta. Har du otur så lever minst en av dem i 20 år till och då har du en del roliga familjemiddagar att se fram emot

En reaktion till en sådan förfrågan kan vara att de testamenterar bort allt utom laglotten så att du får det absolut minsta. Alternativt är att de spenderar rubbet på välgörenhet medans de lever, så att inget efterlämnas.

För att det skulle vara oetiskt kan jag tänka mig om båda blir dementa och du förskingrar deras pengar utan att de har någon koll på vad de gör.
Citera
2018-04-04, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Alltså ska svärföräldrarna testamentera till dig?

Finns det ingen bröstarvinge som är berättigad till arvet ?

Jo, och själva arvet går ju till min fru, men då vi har delad ekonomi så är storleken på beloppet viktigt för vår gemensamma pensionsplanering.
Citera
2018-04-04, 14:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Oetiskt eller ej så kanske det inte är så klokt då det kan trigga dem att göra något du inte önskar.
Då är det bättre att kolla upp deras förmögenhet utan de vet det och dela det med antal barn de har.
Kvoten du får fram är den del din fru ärver. Laglotten utgör 50% av detta belopp och är det minsta hon får. Såvida du inte triggar dem innan de dör så de skänker förmögenheten till ett katthem.
Citera
2018-04-04, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Oetiskt eller ej så kanske det inte är så klokt då det kan trigga dem att göra något du inte önskar.
Då är det bättre att kolla upp deras förmögenhet utan de vet det och dela det med antal barn de har.
Kvoten du får fram är den del din fru ärver. Laglotten utgör 50% av detta belopp och är det minsta hon får. Såvida du inte triggar dem innan de dör så de skänker förmögenheten till ett katthem.

Tack för svar. Hur kollar man upp någons förmögenhet?
Citera
2018-04-04, 14:45
Medlem
Zer0Shits avatar
Inte speciellt etiskt att fråga någon annans föräldrar. Sina egna är väl ok beroende på vad för typ av relation man har.

z
Citera
2018-04-04, 14:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Tack för svar. Hur kollar man upp någons förmögenhet?

Man frågar dem, eller gör dataintrång hos skatteverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in