Håller med förgående. Dina svärföräldrar kommer du tekniskt sätt aldrig ärva, men du kommer få tillgång till arvet genom ditt äktenskap, om inget annat är testamenterat.
Om din partner har en bra relation med sina föräldrar så är det denna som har möjlighet att ta upp detta eller kanske fråga om förskott på arvet. Att du som extern familj kommer med frågor om arvet skulle ses av de flesta som girigt/ohyfsat. Du säger i stort sett att, kan inte ni dö snart, jag har planerat att köpa X och vill veta när jag ska börja leta. Har du otur så lever minst en av dem i 20 år till och då har du en del roliga familjemiddagar att se fram emot
En reaktion till en sådan förfrågan kan vara att de testamenterar bort allt utom laglotten så att du får det absolut minsta. Alternativt är att de spenderar rubbet på välgörenhet medans de lever, så att inget efterlämnas.
För att det skulle vara oetiskt kan jag tänka mig om båda blir dementa och du förskingrar deras pengar utan att de har någon koll på vad de gör.