• 1
  • 2
2018-04-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Man frågar dem, eller gör dataintrång hos skatteverket.

Du är 11 år efter din tid:-) Skatteverket har inga uppgifter om tillgångar sen förmögenhetsskatten avskaffades.
Citera
2018-04-04, 15:03
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du är 11 år efter din tid:-) Skatteverket har inga uppgifter om tillgångar sen förmögenhetsskatten avskaffades.

Så går det när man börjar bli gråhårig...
Då får man göra dataintrång hos alla banker och finansiella institut istället.
Citera
2018-04-04, 15:16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pb99
Tack för svar. Hur kollar man upp någons förmögenhet?
Inte så lätt nu tror jag då förmögenhetsskatten är borttagen och det inte finns skäl för staten att registrera den av den anledningen.
Stor kreditupplysning kan man köpa, men kolla så att inte uppgift om vem som sker informationen skickas till svärföräldrarna.
Man kan titta i fastighetsregistret vilka fastjgheter de äger och kolla upp vad de är värda. Belåningen syns dock ej.
Sedan kan man väl kolla deklarationen via skatteverket och se vilka inkomster som finns av kapital.
Samt låneräntor för eventuella lån på fastigheter och då räkna baklänges ut hur stora lån som finns och dra av dem från marknadsvärdet.
Märk att det skall betalas skatt på reavinsten av dödsboet.
Citera
2018-04-04, 15:37
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Mina svärföräldrar närmar sig 90 och jag vet att de är rätt täta. Själv sitter jag och försöker räkna ut hur mycket privat kapital jag behöver för att kunna gå i pension lite tidigare.
Därför så är det helt avgörande hur mycket arvet kommer att bli från svärföräldrarna.
Så frågan är; kan man ställa en direkt fråga till dem om hur stort arvet kommer att bli, eller är det helt oetiskt och opassande?
Vet inte om det finns något exakt svar på frågan, men är väldigt intresserad av era synpunkter!

Så du ska döda frugan sen då eller? Du lär väl rimligtvis få 0 av dina svärföräldrar.
Citera
2018-04-04, 17:27
Medlem
Tänk att med rätt vård de kan leva 10 år till ! och att allt inkomsten går till ålderdomshemmet om de flyttar inne ! Kommer ihåg om ni har barn då går arvet till de
Citera
2018-04-04, 17:51
Medlem
Citat:
Mina svärföräldrar närmar sig 90 och jag vet att de är rätt täta. Själv sitter jag och försöker räkna ut hur mycket privat kapital jag behöver för att kunna gå i pension lite tidigare.
Därför så är det helt avgörande hur mycket arvet kommer att bli från svärföräldrarna.
Så frågan är; kan man ställa en direkt fråga till dem om hur stort arvet kommer att bli, eller är det helt oetiskt och opassande?
Vet inte om det finns något exakt svar på frågan, men är väldigt intresserad av era synpunkter!
Du ska nog över huvud taget inte ta något för givet , för som det nu är så är det ju din hustru som är bröstarvinge och således är den hon som är berättigad till ett eventuellt arv .Att ställa en fråga om ett eventuellt arv är nog inte att rekommendera då det nog skulle uppfattas som synnerligen fräckt , och som kanske resulterar i en halvering av det påtänkta arvet . Sedan kan du ju aldrig vara säker på hur din hustru tänker , ponera att hon tar ut skilsmässa då står du där med din tvättade hals och får jobba tills du blir 70 år , nä det bästa är att ta det lugnt och odla vänskapen med dina svärföräldrar så länge du har dom sedan om det blir en slant till dig så tacka och ta emot , men att i förväg räkna in stålarna som dina kan vara riskabelt .
Citera
2018-04-04, 18:21
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jo, och själva arvet går ju till min fru, men då vi har delad ekonomi så är storleken på beloppet viktigt för vår gemensamma pensionsplanering.

Ni har delad ekonomi? Är det så att du har din pension fixad men inte frugan? Du vill säkerställa att ni kan gå båda två samtidigt?

Jag undrar även vem som idag sköter dina svärföräldrars ekonomi. Dvs betalar räkning m.m. Gör dom det själva? Om inte, vem gör det? Den personen borde ha insikt i deras ekonomi. Har svärföräldrarna ingen så kan du fru erbjuda sig.

// CC
Citera
2018-04-04, 19:10
Medlem
Citat:
Jo, och själva arvet går ju till min fru, men då vi har delad ekonomi så är storleken på beloppet viktigt för vår gemensamma pensionsplanering.
Svärföräldrarna kan skriva in i avtal att arvet inte ska ingå vid en eventuell skilsmässa eller att du inte ska få tillgång till arvet så i princip kan du stå utan pengar om din fru och svärföräldrarna tycker så. Utifrån det jag läst i tråden ger du ett creepy och osympatisk intryck, fast det behöver ju inte stämma 😀
Citera
2018-04-05, 20:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tack för svar. Hur kollar man upp någons förmögenhet?

Det går inte längre för skatteverket sammanställer inte statistik över privatpersoners förmögenheter.

Det du kan göra är att begära ut deras deklarationer och förska bena ut bakvägen vad de har för tillgångar genom att se vad de har för inkomster och hur mycket skatt de betalat.

Ett lite trubbigt verktyg för de flesta uppgifterna i deklarationen är sekretessbelagda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in