2018-04-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tack för den!
Den ordväxlingen hade jag missat.

Kort och gott - Hade ni inte avslöjat mig som lögnare, hade jag fortsatt ljuga = Ni kan inte lita på någonting jag säger. Bara om ni avslöjar och överbevisar min lögner, kommer jag erkänna dem, och sedan hitta på en ny lögn....

Snacka om att erkänna sig som fullständigt opålitlig.

Ja onekligen! Och på frågan varför så är svaret brutalt nog helt sant:

- Men hvorfor lyver du igen igen, spørger anklager Jakob Buch-Jepsen, som må afbryde Peter Madsen.

- Det har du spurgt om mange gange nu. Det har jeg gjort fordi jeg ikke ønskede at dele med verden den forfærdelige måde Kim Wall døde på, siger Peter Madsen.

Se samma förhör
Citera
2018-04-03, 22:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, det är intressant och spännande att få fler infallsvinklar på det hela Jag kan dock ha missförstått något, läste nyss ett inlägg som samma älsklingstysk (lol) skrivit idag:

Carsten S. är då älsklingstysken i egen hög person. Med tanke på att han säger "man behöver bara se efter" verkar det på honom som att just tryckluftsbehållarna inte har undersökts. Tack vare den halvdana rapporteringen idag framgår inte exakt vad det är som undersökts, bara "luftfickor". Det kan vara så att han missförstått något (han påpekar också att han inte blivit klokare efter dagens turer), eller så kan jag ha missförstått något, eller så fick vi helt enkelt inte all väsentlig information om undersökningens omständigheter i dagens live-bevakningar.

________

I tråden på det tyska forumet hade någon citerat följande från sky news, vilket jag hade missat:

"The prosecutor accuses Madsen of changing his story as the case proceeds: He told the police earlier, he washed the compressors 3 times, but after today's testimony from captain lieutenant Ditte Dyreborg, he says 4 times @SkyNews #SubmarineTrial #KimWall #PeterMadsen"
Defence: "Did you empty the compressors?" Peter Madsen: "I washed them around 4 times." A witness today said it would take 4-6 washes before gases would be at a level that wasn't dangerous

Någonstans läste jag även PMs svar på detta men hittar det såklart inte nu!
edit: Ahh. Det har precis behandlats i tråden. Topp!

Jag läste EB's live-rapportering, och jag tyckte det var tydligt att de diskuterade detta, samt att Ditte låtit göra en teknisk undersökning av luften i tuberna och att denna luft inte innehåll några spår av dieselavgaser, vilket den skulle gjort om PM's utsaga varit sann, även om ubåten dykt ännu en gång.

Intressant vore om PM förklarade varför han cirkulerat luften i tuberna fyra gånger, när han bara dykt en gång. (Efter den påstådda dieselolyckan). Han ligger ju knappast och kör kompressorn i onödan, med allt vad det innebär, av oväsen, energiförbrukning osv.

Någon som vet vilken volym tuberna har, och vilket tryck de pumpas till?
Citera
2018-04-03, 22:58
Medlem
allegragellers avatar
Varför har inte försvaret kallat in ngn ubåtskunnig person som kan verifiera Madsens story om avgaser och undertryck etcetera? Om det fanns bäring i historien så hade de väl enkelt kunnat vaska fram en expert? Eller har jag missat något?
Citera
2018-04-03, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Varför har inte försvaret kallat in ngn ubåtskunnig person som kan verifiera Madsens story om avgaser och undertryck etcetera? Om det fanns bäring i historien så hade de väl enkelt kunnat vaska fram en expert? Eller har jag missat något?
Finns det nån sån?
Citera
2018-04-03, 23:01
Medlem
"Tysken", den gudabenådade experten, tror jag är GermanMerlin. Åtminstone den skribenten nämnt
Citera
2018-04-03, 23:01
Medlem
trngws avatar
Citat:

Du menar att de skulle kunna hitta någon som kan tituleras "ubåtsexpert" och som är villig att ljuga för PM's skull? Det lär nog inte bli så lätt, och Betina är knappast intresserad av en sådan lösning, så det lär inte hända.
Citera
2018-04-03, 23:03
Medlem
Citat:
Jag läste EB's live-rapportering, och jag tyckte det var tydligt att de diskuterade detta, samt att Ditte låtit göra en teknisk undersökning av luften i tuberna och att denna luft inte innehåll några spår av dieselavgaser, vilket den skulle gjort om PM's utsaga varit sann, även om ubåten dykt ännu en gång.

Intressant vore om PM förklarade varför han cirkulerat luften i tuberna fyra gånger, när han bara dykt en gång. (Efter den påstådda dieselolyckan). Han ligger ju knappast och kör kompressorn i onödan, med allt vad det innebär, av oväsen, energiförbrukning osv.

Någon som vet vilken volym tuberna har, och vilket tryck de pumpas till?

Jag läste bt.de och ekstrabladet, kanske har EBs reporter en mer djupgående tekniska kunskap och kunde därför återge på ett tydligt sätt? För med mina egna bristande tekniska kunskaper har diskrepansen i den upplevda tydligheten nog inget att göra Alltså tack för förtydligande och ja, det vore verkligen intressant att få höra PMs förklaring angående det!
Citera
2018-04-03, 23:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns det nån sån?
Det är det jag undrar? Borde väl rimligen vara försvarets främsta prio. Om inte försvaret hittat någon
som kan verifiera Madsens story så är det väl en god indikation på att den inte stämmer?
Citera
2018-04-03, 23:04
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Du menar att de skulle kunna hitta någon som kan tituleras "ubåtsexpert" och som är villig att ljuga för PM's skull? Det lär nog inte bli så lätt, och Betina är knappast intresserad av en sådan lösning, så det lär inte hända.

Nej, inte ljuga såklart. Men Madsen & co driver en story som om den vore sann lätt hade kunnat verifieras
av någon kunnig på området. Är det inte en fet indikation på att storyn är falsk att de inte har en expert
vid sin sida?
Citera
2018-04-03, 23:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om du läst och förstått, var det inte luften i båten, utan i trycktankarna som troligtvis vittnades om, det gjorde vittnesmålet bättre, men ändå ganska onödigt, med tanke på GRUNDEN; SOM ÄR ATT MAN INTE KAN KVÄVAS AV DIESELAVGASER. Det har du missat, och många andra också, uppenbarligen. Det skulle alltså räckt med detta enkla fakta, åklagaren har valt en omväg, oklart varför. PM var chanslös från början, han kan inget om avgaser från bensin och dieselmotorer, men slängde grandiost ur sig ett scenario, ganska typiskt för hans typ, eller hur?
Fullständigt djävla skitsnack. Varför skriver du något så 100 % felaktigt? Jo, man kan mycket väl kvävas eller snarare förgiftas av dieselavgaser. De innehåller normalt avsevärt lägre CO-halt än avgaser från en ottomotor ("bensinmotor") utan katalysator men CO2-halten är ungefär densamma och när CO2-halten i luften man andas in närmar sig 10 % så är man död.

Nassarna använde både bensin- och dieselmotorer för att gasa ihjäl folk under kriget och tror du fortfarande att det är omöjligt så testa själv vetja.

Nu är ju både CO- och CO2-halten i vanlig frisk luft så låg att det hade varit lätt att upptäcka i trycktankarna även om luften hade omsatts någon gång efter att ha fyllts delvis med avgasbemängd luft.
Citera
2018-04-03, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är det jag undrar? Borde väl rimligen vara försvarets främsta prio. Om inte försvaret hittat någon
som kan verifiera Madsens story så är det väl en god indikation på att den inte stämmer?
Jo det borde vara prio 1 - och frågan är väl om frånvaron i sig är talande...
Senast redigerad av develi 2018-04-03 kl. 23:07.
Citera
2018-04-03, 23:05
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:

Helt rätt. Hade det funnits 'bäring i historien' (= någon av PM:s hittepå-scenarior) hade försvaret kallar vittnen som intygar det.
Men det är klart. Jobbarkompisar som vittnar om saker som 'han var alltid trevlig, och styckmördade ingen när jag var med iaf' kanske prioriterades högre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in