Citat:
Tack för infot, jag trodde livstidsstraff var tidsbegränsat - alltså högst 16 år i Danmark. Och pga att han ”bara” utfört ett mord finns det goda chanser för Det att komma ut tidigare. Inbillar sig Det själv då alltså, menar jag. Och undra egentligen vad som krävs för att Aset skulle få förlängt straff? Fanskapet kan ju inte tortera kvinnor i fängelset och sina fantasier lär Det väl sig att hålla för sig själv. Att vara sadistisk psykopat är ju inte brottsligt förrän ett brott begåtts.. Förkortat straff däremot blir det väl när Det möter Jesus.Peter Madsen satt likblek och nästan apatisk och lyssnade när livstidsdomen lästes upp.
Han hade nog hoppats på ett tidsbestämt straff eller åtminstone en förvaringsdom.
Livstidsstraff är inte tidsbegränsat. PM har dömts till 16 år men det kan förlängas efter hand.
Efter 12 år kan han SÖKA tidsbegränsat straff. Men för att få det måste han bedömas som ofarlig.
Så det gäller att PM går flitigt i terapi, erkänner sitt brott, krälar i stoftet, samt omskolar sig till Pastor minst.
Helst till munk som lever i celibat.
Det sitter 64 st på förvaringsdom men de senaste tio åren är det bara 3 av 25 som dömts till livstid för endast 1 st mord.
Så det är väldigt ovanligt att få livstid för 1 st mord samt dessutom som ostraffad tidigare.
Det brukar leda till förvaringsdom istället. Där strafftiden kan vara på båda hållen.
Jag vill minnas att det är 2 stycken som suttit närmre 30 år snart, på livstidsstraff.
Livstid är alltså det strängaste straffet i DK.
Men även förvaringsdom kan förlängas pga farlighet ,så det är lite knepigt att förstå skillnaden.
Jag tror iallafall att PMs försvarsadvokat kommer att yrka på tidsbestämt straff eller förvaringsdom i andra hand.
Men RPUn kom fram till att PM är så farlig att han INTE bör dömas till tidsbegränsat straff.
Så då tror jag bara på livstid eller förvaring. Där man hela tiden bedömer farlighet.
EDIT: Jag tror att livstidsdomen står sig även i hovrätten.
Han hade nog hoppats på ett tidsbestämt straff eller åtminstone en förvaringsdom.
Livstidsstraff är inte tidsbegränsat. PM har dömts till 16 år men det kan förlängas efter hand.
Efter 12 år kan han SÖKA tidsbegränsat straff. Men för att få det måste han bedömas som ofarlig.
Så det gäller att PM går flitigt i terapi, erkänner sitt brott, krälar i stoftet, samt omskolar sig till Pastor minst.
Helst till munk som lever i celibat.
Det sitter 64 st på förvaringsdom men de senaste tio åren är det bara 3 av 25 som dömts till livstid för endast 1 st mord.
Så det är väldigt ovanligt att få livstid för 1 st mord samt dessutom som ostraffad tidigare.
Det brukar leda till förvaringsdom istället. Där strafftiden kan vara på båda hållen.
Jag vill minnas att det är 2 stycken som suttit närmre 30 år snart, på livstidsstraff.
Livstid är alltså det strängaste straffet i DK.
Men även förvaringsdom kan förlängas pga farlighet ,så det är lite knepigt att förstå skillnaden.
Jag tror iallafall att PMs försvarsadvokat kommer att yrka på tidsbestämt straff eller förvaringsdom i andra hand.
Men RPUn kom fram till att PM är så farlig att han INTE bör dömas till tidsbegränsat straff.
Så då tror jag bara på livstid eller förvaring. Där man hela tiden bedömer farlighet.
EDIT: Jag tror att livstidsdomen står sig även i hovrätten.
Då är det alltså farlighetsbedömning innan frisläppande som gäller för både livstids fängelse och för förvaring, jo lite förvirrande med skillnaden men du förklarade bra. Riktigt oroväckande och skrämmande är att den totalt livsfarlige Peter Lundin frisläpptes efter en förvaringsdom, trots att alla visste att han var en obotligt ond tickande bomb.
De tycker att PM kommer att få det bättre i fängelse än dem.
)