Citat:
Ursprungligen postat av
Paffendorf
Jag har skulder sen 12 år tillbaka, säkert uppgår det till totalt 500.000 kr om inte mer. Kan man kolla summan på KFM’s hemsida ens? Det har tillkommit några nya skulder nyligen. Jag har jobbat i Danmark i många år och har kunnat behålla lönen utan att någon gripit mina pengar från danskt konto. Jag har slutat jobba i Danmark och nu började jag jobba hos en svensk arbetsgivare i juni månad år 2017. Än så länge har ingen tagit några pengar ifrån mig men jag känner på mig att det snart är på gång. Kollade nyss min skatt och jag skulle få 9000 kr tillbaka på skatten men KFM tar dem givetvis. När kommer Kronofogden börja ta pengar från min lön? Om vi säger att jag tjänar 20.000 i månaden, vad får jag behålla själv? (Existensminimum)
Funderar på att börja söka jobb på danska sidan igen, har ni tips på vad jag kan göra? Skuldsanering?
Tipset är väl att betala till KFM oavsett om dom drar från din arbetsgivare eller ej så du blir kvitt skulden istället. Du kommer nog inte få skuldsanering eftersom summan är så pass låg samt att du kan betala tillbaka skulden på några år. Om du jobbar i Danmark och KFM inte kommer åt din lön så kan du ju sätta in pengar på deras konto så din skuld minskar. Men om du vill försöka "fly" skulden, så är det väl bara att fortsätta att jobba i Danmark?
Existensminimum för ensamstående är 4800kr i månaden + hyran utöver det.