2018-04-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Erbjudande om samtal har utgått fem gånger från Kim och hans far sedan år 2000. Vid samtliga tillfällen har USA avvisat dem. Försök att ta dig ur din kognitiva dissonans lite så kanske du ser det som vi andra objektiva analytiker ser. Den sjätte gången nappar Trump på betet.

Alltså, krig är otänkbart med eller utan kärnvapen. Sanktioner har aldrig fungerat. Nu har Kim erbjudit att avveckla kärnvapnen men han kommer nog inte att lägga sig platt utan kommer framföra de krav NK alltid har haft. Sluta med att öva invasion av NK två gånger om året. Kinas krav blir att ta bort THAAD-missilerna. Om nu USA vandrar ut från den möjligheten så kommer SK ha ett val: antingen förlitar de sig på USA militärt och handelsmässigt även i framtiden och fortsätter att leva med ett hot hängande över sig eller så vänder man sig västerut där både försvar och framtida marknad finns. När Indien ansluter sig till SCO så kommer det att finnas ett antal miljarder människor som potentiella kunder i den delen av världen.
OK, jag tar det igen, delvis med andra ord och annan ordföljd:
Anledningen till att förhandlingar eventuellt kommer till stånd mellan USA och Nordkorea har ingenting att göra med huruvida Kim är skicklig eller inte.
Nordkorea är på väg att gå under p.g.a sanktionerna och har därmed inga andra val än att erbjuda förhandlingar.
De med kognitiva dissonanser ser antagligen det du spekulerar i, vi andra ser realiteten. (hint: du ser en massa emotsägelsefulla uppgifter)
Å andra sidan, vad spelar lite tjafs på ett svenskt obskyrt forum för roll för världspolitiken?
Citera
2018-04-02, 18:04
Medlem
Citat:
Erbjudande om samtal har utgått fem gånger från Kim och hans far sedan år 2000. Vid samtliga tillfällen har USA avvisat dem. Försök att ta dig ur din kognitiva dissonans lite så kanske du ser det som vi andra objektiva analytiker ser. Den sjätte gången nappar Trump på betet.
Här bänder och vrider du lite på förhandlingsförsökshistorian.
Kan du precisera?
Citera
2018-04-02, 18:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
OK, jag tar det igen, delvis med andra ord och annan ordföljd:
Anledningen till att förhandlingar eventuellt kommer till stånd mellan USA och Nordkorea har ingenting att göra med huruvida Kim är skicklig eller inte.
Nordkorea är på väg att gå under p.g.a sanktionerna och har därmed inga andra val än att erbjuda förhandlingar.
De med kognitiva dissonanser ser antagligen det du spekulerar i, vi andra ser realiteten. (hint: du ser en massa emotsägelsefulla uppgifter)
Å andra sidan, vad spelar lite tjafs på ett svenskt obskyrt forum för roll för världspolitiken?
Vilka indikationer har du på att Nordkorea håller på att gå under? Jag menar relativt sett till vad de har haft förut.
Citera
2018-04-02, 18:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Här bänder och vrider du lite på förhandlingsförsökshistorian.
Kan du precisera?
Den första där Sverige faktiskt var inblandade på ett hörn var i skiftet 2001-2002 men föll på att Bush utnämnde NK till en del av "axis of evil" strax efter 9/11. Trodde du hade koll på nutidshistorien. Obama fick två erbjudande men han hade andra planer nämligen med "de fyras gäng" begränsa Kinas utbredning i regionen.

Som sagt, det har aldrig riktigt handlat om bara NK.

Edit:

Lite ur tidslinjen:
May 3, 2001: At a press conference in Pyongyang, a European Union delegation headed by Swedish Prime Minister Göran Persson reports that Kim Jong Il pledged that he will extend Pyongyang’s moratorium on missile testing until 2003 and that Kim was “committed” to a second inter-Korean summit.
/.../
January 29, 2002: In his State of the Union address, President Bush criticized North Korea for “arming with missiles and weapons of mass destruction, while starving its citizens.” Bush characterized North Korea, along with Iraq and Iran, as constituting an “axis of evil, arming to threaten the peace of the world.”
https://www.armscontrol.org/factsheets/dprkchron#2002
Senast redigerad av arbetet 2018-04-02 kl. 18:58.
Citera
2018-04-02, 21:15
Medlem
Citat:
Vilka indikationer har du på att Nordkorea håller på att gå under? Jag menar relativt sett till vad de har haft förut.
Om du lägger energin på att följa internationella rapporter och analyser istället för att ställa retoriska frågor hade du kommit fram till samma sak.
Är det du, SecundusSilent och Nordkorea mot resten av världen?
Läs och lär är ett gott och välment tips. Du kan börja att läsa om mattillgången och därefter leta lite efter energitillgången. Du kommer då att upptäcka att även den finansiella situationen är kritisk.
Försök att göra det med objektiva ögon...
Citera
2018-04-02, 21:23
Medlem
Citat:
Den första där Sverige faktiskt var inblandade på ett hörn var i skiftet 2001-2002 men föll på att Bush utnämnde NK till en del av "axis of evil" strax efter 9/11. Trodde du hade koll på nutidshistorien. Obama fick två erbjudande men han hade andra planer nämligen med "de fyras gäng" begränsa Kinas utbredning i regionen.

Som sagt, det har aldrig riktigt handlat om bara NK.

Edit:

Lite ur tidslinjen:
May 3, 2001: At a press conference in Pyongyang, a European Union delegation headed by Swedish Prime Minister Göran Persson reports that Kim Jong Il pledged that he will extend Pyongyang’s moratorium on missile testing until 2003 and that Kim was “committed” to a second inter-Korean summit.
/.../
January 29, 2002: In his State of the Union address, President Bush criticized North Korea for “arming with missiles and weapons of mass destruction, while starving its citizens.” Bush characterized North Korea, along with Iraq and Iran, as constituting an “axis of evil, arming to threaten the peace of the world.”
https://www.armscontrol.org/factsheets/dprkchron#2002

Du fortsätter taktiken med att vrida o vända lite på nutidshistoria.
De som kan den vet att de fem inbjudningarna inte stämmer.
Då du verkar oemottaglig för fakta så ser jag ingen anledning att utveckla det just nu.
Att som argument hävda att deltagare i tråden lider av ”kognitiv dissonans” duger liksom inte för att ha en konstruktiv debatt, särskilt som du visar tydliga tecken på detsamma.
Citera
2018-04-02, 21:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du fortsätter taktiken med att vrida o vända lite på nutidshistoria.
De som kan den vet att de fem inbjudningarna inte stämmer.
Då du verkar oemottaglig för fakta så ser jag ingen anledning att utveckla det just nu.
Att som argument hävda att deltagare i tråden lider av ”kognitiv dissonans” duger liksom inte för att ha en konstruktiv debatt, särskilt som du visar tydliga tecken på detsamma.
Så du menar alltså att de ljuger på den sidan då. Skulle rekommendera dig att du lyfter ditt huvud från väst-MSM och försöker titta efter källor själv. För övrigt tycker jag att regimen i NK är förskräcklig vilket du skulle veta om du läst mina inlägg i denna tråd. Vad som sklijer mig från andra är att jag är motståndare till Regime Change och Goverment Toppling, och att jag ser att andra lösningar är mer fruktsamma än den uppskruvade krigshetsande som en del här i tråden står för.

Så kom ur din kognitiva dissonans för Guds skull.
Citera
2018-04-02, 21:51
Medlem
Citat:
Så du menar alltså att de ljuger på den sidan då. Skulle rekommendera dig att du lyfter ditt huvud från väst-MSM och försöker titta efter källor själv. För övrigt tycker jag att regimen i NK är förskräcklig vilket du skulle veta om du läst mina inlägg i denna tråd. Vad som sklijer mig från andra är att jag är motståndare till Regime Change och Goverment Toppling, och att jag ser att andra lösningar är mer fruktsamma än den uppskruvade krigshetsande som en del här i tråden står för.

Så kom ur din kognitiva dissonans för Guds skull.
Den har jag aldrig varit inne i, men de som har läst vad du skrivit kanske undrar var du befinner dig i de kognitiva definitionsbegreppen?
Har du sett att jag förespråkar krig?
Citera
2018-04-03, 15:00
Medlem
Ytterligare ett flagrant exempel, på hur den kriminella regimen i Nordkorea beter sig!

https://jen.jiji.com/jc/eng?g=eco&k=2018040300831

Jag tycker det vore anständigt och på sin plats, inte minst patosmässigt sett, om Nordkorea försvararna,
börjar med lite självkritisk rannsakan, avseende sina historiska beskrivningar och fakta om dagens status!

Detta, alldeles oavsett hur mycket man än "Hatar" USA och det nuvarande Sydkorea samt deras allierade.

----------------

Vissa erkänner ju att dom "Avskyr" den kriminella diktaturen och regimen i NoKo, men, vill ändock inte se en "Regimchange", eller reformering till en demokratisk och Internationellt accepterad stat med ett statsskick som håller någorlunda högt "Rättspatos"
och tillåter den transparens som de flesta andra stater, vilka vill vara delaktiga i den Internationella gemenskapen gör.

----------------

Jag tycker det är MYCKET HÖG tid, att de som försvarar den Nordkoreanska regimen, och dess idag utsatta, isolerade läge, börjar se, efter 70 år, Nordkorea för vad det verkligen är, och inte för vad det "Borde vara", enkom därför att det är omvärlden som behandlat Nordkorea illa, och att deras eget agerande inte har någon som helst relevans, för den belägenhet dom befinner sig i, och den opinion och de sanktioner, man idag har emot sig från så gott som hela världen, faktiskt har sina skäl.

Kunde Vietnam och USA bli vänner och bygga för framtiden, kan Nordkorea och USA bli det också.

Nordkorea måste dock, också komma till insikt om, (vilket man uppenbarligen börjar göra i vissa andra avseenden) inse,
att deras intention om att försöka "Spräcka" relationen USA - Sydkorea, aldrig kommer att hända.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-04-03 kl. 15:08.
Citera
2018-04-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Ytterligare ett flagrant exempel, på hur den kriminella regimen i Nordkorea beter sig!

https://jen.jiji.com/jc/eng?g=eco&k=2018040300831

Jag tycker det vore anständigt och på sin plats, inte minst patosmässigt sett, om Nordkorea försvararna,
börjar med lite självkritisk rannsakan, avseende sina historiska beskrivningar och fakta om dagens status!

Detta, alldeles oavsett hur mycket man än "Hatar" USA och det nuvarande Sydkorea samt deras allierade.

----------------

Vissa erkänner ju att dom "Avskyr" den kriminella diktaturen och regimen i NoKo, men, vill ändock inte se en "Regimchange", eller reformering till en demokratisk och Internationellt accepterad stat med ett statsskick som håller någorlunda högt "Rättspatos"
och tillåter den transparens som de flesta andra stater, vilka vill vara delaktiga i den Internationella gemenskapen gör.

----------------

Jag tycker det är MYCKET HÖG tid, att de som försvarar den Nordkoreanska regimen, och dess idag utsatta, isolerade läge, börjar se, efter 70 år, Nordkorea för vad det verkligen är, och inte för vad det "Borde vara", enkom därför att det är omvärlden som behandlat Nordkorea illa, och att deras eget agerande inte har någon som helst relevans, för den belägenhet dom befinner sig i, och den opinion och de sanktioner, man idag har emot sig från så gott som hela världen, faktiskt har sina skäl.

Kunde Vietnam och USA bli vänner och bygga för framtiden, kan Nordkorea och USA bli det också.

Nordkorea måste dock, också komma till insikt om, (vilket man uppenbarligen börjar göra i vissa andra avseenden) inse,
att deras intention om att försöka "Spräcka" relationen USA - Sydkorea, aldrig kommer att hända.

Ja, det är beklämmande att vissa tycker att regimen är förskräcklig men ändå accepterar de oerhörda brott mot mänskligheten som regimen kontinuerligt begår.

Många känner heller inte till det massiva matstöd USA har försett NK med genom åren, utan den hjälpen hade ytterligare miljontals nordkoreaner ha svultit ihjäl i slutet av 1990-talet och i början av 2000-talet
Citera
2018-04-03, 16:12
Medlem
Nordkorea sänkte den Sydkoreanska Korvetten "Cheonan", den 26 mars 2010, i Gula havet.

Undersökningen som gjordes efter sänkningen, genomfördes av, Sydkorea - USA - Kanada - Sverige - England och Australien. Överväldigande bevis pekade på att "Cheonan" sänktes av en Nordkoreansk torped, avfyrad från en "Midget U-båt".
Nordkorea avvisade rapporten, "Som ej trovärdig".

För det fall Nordkorea INTE skulle vara skyldiga, så beter man sig inte, såsom bifogad artikellänk redovisar:

Att "Skämta och håna", Sydkoreas minneshögtid för de 46 omkomna, är respektlöst och avskyvärt.

Nordkorea kallar Sydkoreas agerande för "Retrogressivt" och totalt hänsynslöst och oacceptabelt om man vill bringa fred på Koreahalvön. Anklagelserna mot Nordkorea är en "Manipulation" i syfte att medvetet "Splittra" den pågående utvecklingen mellan Syd och Nord. Nordkorea kör offerkortet, igen.

En läsvärd artikel, som oavsett om Nordkorea är skyldiga till sänkningen eller ej, beskriver Nordkoreas arroganta respektlösa självgodhet, i dessa sammanhang.

www.upi.com/Top_News/World_News/2018/04/03/North-Korea-slams-South-Korea-warship-rememberence/3551522761377/?utm_source=sec&utm_campaign=sl&utm_medium=1
Citera
2018-04-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ja, det är beklämmande att vissa tycker att regimen är förskräcklig men ändå accepterar de oerhörda brott mot mänskligheten som regimen kontinuerligt begår.

Många känner heller inte till det massiva matstöd USA har försett NK med genom åren, utan den hjälpen hade ytterligare miljontals nordkoreaner ha svultit ihjäl i slutet av 1990-talet och i början av 2000-talet

Beklämmande är väl ett "Understatement" i sammanhanget.

Svinaktigt, tycker jag är ett lämpligare epitet, när skall de med "Tunnelseende" vakna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in