2019-12-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Du får bestämt friska upp din "retro analys" en hel del... Det var ingen som kunde "göra processen kort" med någon där i slutet av november 1950... Du kan börja med att läsa på om "Slaget om Chosin-reservoaren" med amerikanernas efterföljande reträtt ut till kusten.

USA:s föregående offensiv upp mot Yalu var resultatet av en halsstarrig MacArthurs missbedömningar och dessutom helt i strid mot FN-mandatet. Nu ville förvisso MacArthur "göra processen kort med kineserna" genom att sätta in kärnvapen, men det var naturligtvis inget som Truman kunde gå med på.

Jag har ju redan tidigare liknat dig med krigshetsaren Bolton. Ska vi behöva dra in MacArthur också?

Innan Du går i genmäle på mitt inlägg om MacArthur, vore det klädsamt, om Du svarade på min fråga tidigare, om varför Du försvarar den kriminella diktaturen och tyrannen Kim?
Citera
2019-12-23, 22:11
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Innan Du går i genmäle på mitt inlägg om MacArthur, vore det klädsamt, om Du svarade på min fråga tidigare, om varför Du försvarar den kriminella diktaturen och tyrannen Kim?
Jag försöker försvara sanningen. Är det dig emot så får det tala för sig självt!
Citera
2019-12-23, 22:18
Medlem
Citat:
Jag försöker försvara sanningen. Är det dig emot så får det tala för sig självt!

Vilket kvalificerat svammel!

Vilken sanning då??

Du smyger i kulisserna och går som en röd katt kring blå gröt!
Citera
2019-12-23, 23:49
Medlem
Citat:
Kan du utveckla vad som är sanningen?
Är sanningen att allt som skrivs och rapporteras om och från Nordkorea lögn?

Är allt jag refererar till osanning? och om så är fallet vad är sanning?
Eller menar du att att allt som LEMMOR redovisar är osanning?

Eller kan allt som skrivs i tråden kan betraktas som osanning?
Är vi lögnare allihopa?
Är du den enda sanningssägaren i tråden?
Citera
2019-12-24, 09:03
Medlem
Kumabjorns avatar
I den här delen av världen har vi passerat Kalle Anka. Rättare sagt, här firas ingen jul.
Men för alla ni som firar den i någon form, oavsett vilken sida på skiljelinjen ni befinner er, så vill jag framföra en liten julhälsning till trådens flitiga deltagare.

God Jul & Gott Nytt År

Vi ses på barrikaderna 2020.
Citera
2019-12-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
I den här delen av världen har vi passerat Kalle Anka. Rättare sagt, här firas ingen jul.
Men för alla ni som firar den i någon form, oavsett vilken sida på skiljelinjen ni befinner er, så vill jag framföra en liten julhälsning till trådens flitiga deltagare.

God Jul & Gott Nytt År

Vi ses på barrikaderna 2020.

Tack!

Ber att få önska detsamma!

Blir det inte ens en XL Jumbobucket från KFC? Eller en kaka med jordgubbar och vispgrädde?

De Portugisiska missionärerna gjorde ett dåligt jobb på 1500 talet som bara lyckades kristna 1% av Japanerna, eller blev det 2% till slut?

Hursom, ett gott slut och vi får hoppas att det de facto bildas barriques snart av den Nordkoreanska befolkningen. Då lär det väl bli av Kimchitunnor och inte av vinfat som under Franska revolutionen!

Undrar om det vore FÖR provocerande att dela ut en kopia på General MacArthurs gula majskolvspipa, till varje nordkorean och gränskines som julgåva?
Citera
2019-12-25, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
De är i förhållande till folkmängden få invånare som vet hur världen utanför Nordkorea ser ut.
Regimen vet att det största hotet mot dem är informationsinflöde, inte krig.

Regimen har därför förstärkt övervakningen av gränsen mot Kina på flera olika sätt, b.l.a. har man dramatiskt ökat spårning av kinesiska mobiltelefoner på nordkoreansk mark med hjälp av triangelleringsutrustning.
Man har även störsändare för både radio och annan kommunikationsutrustning.

Så innan folk i gemen är medvetna om att de är förtryckta och lever i en diktatur kommer det att dröja decennier, just nu tror de flesta att de lever i Paradiset

Tyvärr är det så. Nästan. Folket får mer och mer information från omvärlden, hur än kommunistregimen försöker dölja sanningen. Tids nog nog slår folket tillbaks, och gör vad man gjorde i Rumänien 1989. Om några år som kommer nordkoreanska folket, dom flesta känna på sig att allt inte står rätt till, och då smäller det kan jag lova. Även helt vanliga soldater kommer ställa sig på folkets sida, efter som dom själva kommer känna sig orättvist behandlade.
Citera
2019-12-25, 15:06
Avslutad
Citat:

Du försvarar fan inte sanningen. Du hyllar kommunistregimen. Såna som du är en stor skam för omvärlden.
Citera
2019-12-26, 15:00
Medlem
Citat:
Du får bestämt friska upp din "retro analys" en hel del... Det var ingen som kunde "göra processen kort" med någon där i slutet av november 1950... Du kan börja med att läsa på om "Slaget om Chosin-reservoaren" med amerikanernas efterföljande reträtt ut till kusten.

USA:s föregående offensiv upp mot Yalu var resultatet av en halsstarrig MacArthurs missbedömningar och dessutom helt i strid mot FN-mandatet. Nu ville förvisso MacArthur "göra processen kort med kineserna" genom att sätta in kärnvapen, men det var naturligtvis inget som Truman kunde gå med på.

Jag har ju redan tidigare liknat dig med krigshetsaren Bolton. Ska vi behöva dra in MacArthur också?

Jag har inga förhoppningar, att Din receptiva förmåga och mottaglighet för auktoriteters forskning - redigerade och tidigare ej redovisade dokument, vad gäller historieskrivningen, och analyser av Koreakriget i allmänhet och General Douglas MacArthur, i synnerhet, kommer att öka i någon som helst omfattning över huvudtaget, även om Du skulle studera ämnet på djupet, 24/7, de närmaste åren.

Om orsaken är resultatet av en lyckad total röd indoktrinering, eller enbart okunskap parad med jucheromantik och svårigheter att umgås med fakta och sanningen, eller en kombination, låter jag vara osagt.

——————

Alltfler fler historiker/forskare inom disciplinerna krigshistoria - Asien/USA politik, sällar sig till det läger som vill revidera den i många fall negativa och chikanerande bilden av MacArthur, i många till och med rena idiotförklaringar.

I takt med att nya dokument tas fram eller tidigare dokument kompletteras och/eller revideras, visar det sig att MacArthurs planer vad gäller både strategi och taktik ägde fullgod relevans.

Med största sannolikhet hade Nordkorea inte existerat idag, och den katastrofala situationen vi idag ser i regionen inte behövt vara det faktum den är.

Kina hade flaggat ner direkt, precis så som Japan gjorde, för det fall MacArthur direkt fått anfalla de Kinesiska städer han föreslog. Sovjet hade vid den tidpunkten inte möjlighet att nå USA med kärnvapen, för det mycket oklara fall, dom gått med på Kinas sida vid ett utökat krig.

Kinas kapacitet vid tillfället var enormt överdrivet, förutom antalet man med vapen. Övriga stridskrafter var svaga.

De påstådda 500.000 man Sovjet kunde samla som bäst, kunde USA/Allierade styrkor mönstra, med eller utan Styrkor från Formosas nationalister.

Precis som i fallet med Japan, där, hur cyniskt det än kan låta, mångmiljoner av Japanska liv sparades genom att kärnvapen användes, istället för att genom ett konventionellt krig under flera år, få Japan att kapitulera.

Sannolikheten för att MacArthur hade tagits emot på ett liknade sätt i Kina och Nordkorea, som han togs emot i Japan, nämligen som en ”befriare”, åtminstone direkt och åren efter krigsslutet i Japan, måste bedömas som stor, då förtrycket och ofriheten där, var lika stor som i Japan, då som nu.

Japans befolkning såg MacArthur som en hjälte i många år, även om hans minne förbleknat, av flera orsaker de senaste decennierna. Men det Japan vi ser idag, hade inte existerat utan MacArthur.

Vi hade förmodligen fått se ett helt annat betydligt mer demokratiskt och befriat Kina idag liksom ett enat framgångsrikt Korea. Dessutom hade vi med största säkerhet sluppit de många konflikterna och krigen i Vietnam och andra tragiska krig i regionen.

Jag rekommenderar Dig att lägga tid på fördjupade studier i ämnet, och ett rekorderligare umgänge med sanningen, i framtiden.
Citera
2019-12-26, 15:34
Avstängd
Citat:
Kina hade flaggat ner direkt, precis så som Japan gjorde, för det fall MacArthur direkt fått anfalla de Kinesiska städer han föreslog. Sovjet hade vid den tidpunkten inte möjlighet att nå USA med kärnvapen, för det mycket oklara fall, dom gått med på Kinas sida vid ett utökat krig.
Din mordiska krigsromantiserade galning. Visst, bomba på bara, några miljoner till döda kineser, vad rör det dig. Strategisk bombning av städer var onekligen det USA var bra på. Nordkorea förvandlade man till en grushög.
Citera
2019-12-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Din mordiska krigsromantiserade galning. Visst, bomba på bara, några miljoner till döda kineser, vad rör det dig. Strategisk bombning av städer var onekligen det USA var bra på. Nordkorea förvandlade man till en grushög.

Repriser är inte min favoritsysselsättning, men i Ditt fall tar vi det igen!

Är det tredje eller fjärde gången nu?

Bara i Kina:

Enligt många journalister och historiker, bland andra Yang Jisheng - Tombstone, är dessa siffror något jag vill ha Din kommentar på, innan Du anklagar mig för att vara mordisk krigshetsare!

Massmord
Svält
Dödfödda barn

Totalt kan siffran uppgå till över 78 miljoner!

Men, som den hycklare Du är, spelar väl dessa mördade människor i Kina ingen som helst roll för Dig?

Man bör vara nogsam med, vilka stenar man kastar på andra, dom kan komma i retur relativt snabbt!
Citera
2019-12-26, 16:31
Avstängd
Citat:
Totalt kan siffran uppgå till över 78 miljoner!
Du kan också titta på statistik över skarpt minskande barnadödlighet, ökande medellivslängd osv efter 1950.

Skillnaden mellan oss är att jag inte försvara de illdåd Mao utan tvivel begick, medan du här direkt rekommenderade massbombningar. Du ser ser massmord som något positivt för ett ädlare syfte, ändamålen helgar medlen, inte göra omelett utan att knäcka ägg eller hur du nu vill uttrycka det. Nackdelen är naturligtvis att medan de döda av dessa massbombningar är garanterade är den positiva utvecklingen du tror på efteråt bara önsketänkande. Det kunde lika gärna resulterat i ett Kina i fortsatt splittring och inbördeskrig.

Om inte annat hade ju Sovjet blivit än mer övertygat om Västmakternas hejdlösa aggressivitet, satsat än mer på kärnvapen och vad dess styrka än var just då hade risken för kärnvapenkrig senare ökat, och med tanke på hur nära vi ändå var vid flera tillfällen hade vi nog inte suttit här och diskuterat i det scenariot.
Citat:
Man bör vara nogsam med, vilka stenar man kastar på andra, dom kan komma i retur relativt snabbt!
Detsamma gäller vilka bomber man släpper!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in