2018-04-03, 15:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Hm, det här är andra gången som det händer att mitt paket åker direkt till ombudet och inte passerar Örebro utan det skickades direkt från Malmö till min stad. Förra gången var paketet märkt som ''gift'' och jag behövde inte betala någon moms. Den här gången var paketet inte märkt som gift och jag betalade moms på plats hos ombudet precis som man gjorde innan 1/3. Jag fick alltså ingen avisiering via sms eller brev som krävde att jag skulle betala först för att dom skulle skicka paketet till mig utan fick en avisering i appen som sa att paketet låg hos ombudet. Någon som vet varför? Det tog bara fyra arbetsdagar för mig att få paketet från det att det landade i Sverige.
Det kanske kom från ett lager i Europa?
Citera
2018-04-03, 15:09
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Hm, det här är andra gången som det händer att mitt paket åker direkt till ombudet och inte passerar Örebro utan det skickades direkt från Malmö till min stad. Förra gången var paketet märkt som ''gift'' och jag behövde inte betala någon moms. Den här gången var paketet inte märkt som gift och jag betalade moms på plats hos ombudet precis som man gjorde innan 1/3. Jag fick alltså ingen avisiering via sms eller brev som krävde att jag skulle betala först för att dom skulle skicka paketet till mig utan fick en avisering i appen som sa att paketet låg hos ombudet. Någon som vet varför? Det tog bara fyra arbetsdagar för mig att få paketet från det att det landade i Sverige.

"Förra gången", var det ett paket som anlände före den 1 mars?

Jag gissar att de låter vissa paket gå direkt till ombuden för att lagret i Örebro är fullt. Speciellt lite större försändelser. Såg du på avin eller sms-aviseringen att du skulle betala moms?
Citera
2018-04-03, 15:11
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det kanske kom från ett lager i Europa?

Nej det kom från Kina!
Citera
2018-04-03, 15:13
Medlem
Finns många här i tråden som undrar varför de inte får sitt paket inom rimlig tid efter det att de betalat postnord.
Jag har funderat lite på det och tror det fungerar såhär:
Postnord får in några tusen paket. De tar ett foto på paketet, eventuellt knyter fotot till ny etikett med nytt kolli om varan inte är spårningsbar. Paketen läggs nu i ny bur/box med datumstämpel på.
Nu löper tiden på tills tiden går ut för möjlighet att betala sin vara. Därefter gås paketen igenom en gång till. Denna gången scannar man paketet och får direkt upp information om paketet är betalt eller ej.
De som är betalda går ner i bur för utskick. De som inte är betalda går ner i bur för tillbakaskick till Kina.

Alltså. Oavsett när man betalar så tror jag att alla måste vänta tills "betalningstiden" går ut.
De kan inte gräva fram enstaka paket som betalats för.

Som sagt. Detta är en spekulation från min sida, men känns rimlig.
Citera
2018-04-03, 15:16
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Mjo men ju fler paket som returneras desto fler kinasajter som blockerar Sverige och de som vill beställa...

Det är ett dilemma men lösningen är busenkel. Posten lägger prylarna i våra brevlådor istället för en lokal i Örebro.
Citera
2018-04-03, 15:17
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
"Förra gången", var det ett paket som anlände före den 1 mars?

Jag gissar att de låter vissa paket gå direkt till ombuden för att lagret i Örebro är fullt. Speciellt lite större försändelser. Såg du på avin eller sms-aviseringen att du skulle betala moms?

Nej, mitt ''förra paket'' var det jag skrev om i tråden för någon vecka sedan. Hämtade ut det den 24:e mars. Det ankom till Sverige den 20:e mars. Var märkt som gift och jag slapp betala moms. Det här var inte märkt som gift så jag behövde förstås betala. Det stod i appen att det tulldeklarerades av PostNord så jag förstod att jag åkte på avgift men det stod inte i appen hur mycket avgiften låg på men eftersom jag vet att säljaren skrivit ned värdet på fösändelsen var jag inte särskilt orolig utan betalade och var nöjd.. Båda paketen var ganska stora! Kan det ha med att göra vilket fraktalternativ man väljer? Båda behöll sitt originalspårningsnummer. Jag betalade för frakten på båda paketen och hade ingen sån vanlig ''gratisfrakt'' som brukar vara på mindre paket. Är nöjd oavsett! Verkar vara lite lotteri..

Edit: Kom på att jag har en ''gift'' kvar med mycket lägre värde så får se hur det går för den!
Citera
2018-04-03, 15:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
Det är ett dilemma men lösningen är busenkel. Posten lägger prylarna i våra brevlådor istället för en lokal i Örebro.
Problemet med det är ju att den som får paketet då inte själv betalar in momsen som man borde och det var det som gjorde att pn tog på sig det för en symbolisk avgift.
Citera
2018-04-03, 15:25
Medlem
ballebojs avatar
Har ett paket från Kina men när jag spårar det ser det ut såhär:

Citat:
Belgium
Bpost International

Origin : Belgium - Cache time: 2018-04-03 13:49:21(GMT+2)
2018-04-01 13:00
Arrival at export hub

2018-03-31 13:43
Item is ready for transport

2018-03-31 12:43
Item is announced / bpost received the information

Betyder det att man har en chans att slippa PostNords avgift tro..?
Citera
2018-04-03, 15:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Chansen finns om inte bpost är taskiga och klistrar på en "origin outside EU" etikett på paketet.
Citera
2018-04-03, 15:44
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Problemet med det är ju att den som får paketet då inte själv betalar in momsen som man borde och det var det som gjorde att pn tog på sig det för en symbolisk avgift.

Lösningen på problemet borde vara något annat än att pungslå kunderna. T.ex. att göra gemensam sak med övriga EU när tiden är inne. Avgiften må vara symbolisk men det är intäkterna från det här också. I relation till statsbudgetens storlek är det småpengar som ett av världens rikaste länder borde ha råd att bjuda invånarna på.
Citera
2018-04-03, 15:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
Lösningen på problemet borde vara något annat än att pungslå kunderna. T.ex. att göra gemensam sak med övriga EU när tiden är inne. Avgiften må vara symbolisk men det är intäkterna från det här också. I relation till statsbudgetens storlek är det småpengar som ett av världens rikaste länder borde ha råd att bjuda invånarna på.
Låter lite grann som kommunism och det vet vi ju hur det experimentet gick...
Citera
2018-04-03, 15:54
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Större chans helt klart, men jag är inte säker. Allt är förvirrat just nu.

Vad är det för landskod på spårningen? Har du betalat något för frakten? Det blir ju dyrare att skicka via annat EU-land om det inte är den normala rutten. Men kanske skickas paketen oftare via annat EU-land om man betalar extra för frakten. De kinesiska säljarna känner till numera vad som gäller för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in