2018-04-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - den här "experten" är ju dum i hela huvudet!!! Det är inte samma luft som när K var instängd där (OM det var så), eftersom M därefter vädrat ut ordentligt: kört omkring på ytan med motorerna igång och luckorna öppna i många timmar! Så vilka gaser som var där när han väl sänkte den, betyder ingenting. Varför reagerar ingen???

För övrigt verkar vittnet vara jävigt. Hon och M har haft kontakt förr, och uppenbarligen varit irriterade på varandra. Dessutom är denna "ubåtsexpert" inte ackrediterad på små, privata, hembyggda ubåtar. Sådana experter FINNS - Tysken är en!

För övrigt är jag helt övertygad om att människor som går så långt som till att byta kön fysiskt, med allt vad det innebär av operationer, risker, smärtor och kostnader för samhället, lider av en allvarlig psykisk störning. De borde läggas in på mentalsjukhus i stället...

Jag håller med dig, trodde inte det var sant/rätt refererat med vittnets "luftanalyser". Det går att ta tvärdöd på PM's okunniga ide om "gasning" på enklare sätt utan dessa "experter", som inte verkar kunna någonting, pinsamt.
Citera
2018-04-03, 12:27
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Fast hon hjälper ju åklagaren också, när hon får utvecklade - och icke önskade - svar på hennes försök att hitta kryphål.

Tror att det här är hyfsat frustrerande för vår egna lilla grandiosa ubåtsexpert...

Precis, det blir kontraproduktivt för henne att pressa om detaljer för att sedan få svaret t ex att
avgasröret borde ha blivit deformerat pga värmeutvecklingen, vilket det alltså INTE var.
Det fanns vidare inget sot på ventilfiltren. Osv osv.

Bra, så var det gjort o klart.
Citera
2018-04-03, 12:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

3. Nej, det går säkert med andra saker som har anknytning till fallet, i detta exempel var det en lustighet över att hemmabygget blev svårt nedsablat, kanske lite OT, eller? Den enda kopplingen är möjligtvis hur någon frivilligt sätter sin fot på den, än mer ger sig ut på seglats med killen som är "all over the place", men det ska tas i ett annat forum, tydliga instruktioner från moderatorer.....

Ungefär... K hade lika gärna kunnat få sitta där nere i "lådbilsubåten" och kvävas till döds. Hon hade inte gjort några efterforskningar alls... trots att hon var en så stor grävande journalist...

Citat:
Ursprungligen postat av morboso
1&2 är bara trams från din sida, därför får du där inget svar, men:
3. Topic i tråden är att Kim Wall dog i Peter Madsens ubåt. Just denna ubåt har alltså undersökts av en ubåtsexpert. Sagda ubåtsexpert har erfarenhet av professionella, militära ubåtar. I jämförelse med dessa framstår Nautilus enligt expertens åsikt som en lådbils-ubåt. Syftet med Nautlius var enligt försvarsadvokaten ett experiment att se huruvida det är möjligt att bygga en ubåt med material som man hittar på byggmarknader. Är det då konstigt att Nautilus i jämförelse med militärens ubåtar mest liknar en lådubåt? Nej. Var det vittnets avsikt att göra sig lustig över ubåten? Det kan vi inte veta, men antagligen inte. Skämt hör väl inte hemma i en rättegång. Vi kan däremot veta hur vi själva uppfattade liknelsen, jag tyckte att den var rolig och kommenterade också det. Varför skulle denna kommentar vara OT? För att du stör dig på den? För att det inte motsvarar din humor? Den är liksom topic bara genom att den handlar om ubåten som råkar vara platsen där Kim Wall dog...

Jag tycker att det bevisar att hon är jävig. Hon kan inte låta bli att ge M en släng, där det gör mest ont, nämligen genom att förhåna Nautilus. Fast hon har ett guldläge att förstöra resten av M:s liv, om hon bara håller sig professionell. Men det räcker inte. Hon måste vara elak på ett barnsligt och billigt sätt också.

"Ditte", förresten. Ett smeknamnsnamn. Om man byter namn i 40-årsåldern, så borde man väl kunna hitta något bättre..?
Citera
2018-04-03, 12:33
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag håller med dig, trodde inte det var sant/rätt refererat med vittnets "luftanalyser". Det går att ta tvärdöd på PM's okunniga ide om "gasning" på enklare sätt utan dessa "experter", som inte verkar kunna någonting, pinsamt.

Tror också att du och Merwinna är betydligt större experter på sånt här än dagens vittne. Örlogskapten, ubåtsexpert...bah!

Vore snällt om ni kunde redogöra för (på enklast möjligaste vis, tänk 'tala med bönder...') hur såna här luftanalyser går till, och hur länge man kan detektera exempelvis kolmonoxidpartiklar i ett utrymme där ventilation förekommit.
Citera
2018-04-03, 12:36
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Var det något nytt då, eller bara omtuggande av gamla fakta? Hade de fått några nya personer att ställa upp på intervju?
Nja, det var väl faktiskt mest upprepning.
Dock fick man se att 2 personer kom till platsen när Madsen kommit i iland.
Antar att det var dessa som var ev pojkvän och förälder? Stod precis bredvid polisbilen som han satt i, ansiktena blurrade.
Har för mig att någon pratade om det klippet.
Citera
2018-04-03, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Varför blev jag inte förvånad över detta svar....? :-D

Till dig och andra som kritiserar mitt svar. Kan ni förklara då, varför luftsammansättningen på ubåten efter många timmar körande på ytan med öppna luckor, som lär ha bytt luften många gånger om (så många liter är det inte som ska växlas), kan bevisa hur luftsammansättningen var där när K, enligt M, dog där? Efter runt tio minuter med stängda luckor och motorerna körande?

Nu får ni fanemej svara på det!!!
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, så kom jag också ihåg det. Sedan läste jag nu på morgonkvisten liverapporteringen igen:
ekstrabladet:

Och bt:

Allt från den 22 mars.
Alltså är det som Merwinna säger att det inte är 100% fastslaget, men jag anser att allt tyder på att de tillfogats innan Kim dog. Men, rättsläkaren har faktiskt inte vittnat om att det är fastslaget att de uppstått innan döden.

Tack. Jag återkommer och ser om jag hittar något.
Citera
Medlem
Citat:
Ungefär... K hade lika gärna kunnat få sitta där nere i "lådbilsubåten" och kvävas till döds. Hon hade inte gjort några efterforskningar alls... trots att hon var en så stor grävande journalist...

Jag tycker att det bevisar att hon är jävig. Hon kan inte låta bli att ge M en släng, där det gör mest ont, nämligen genom att förhåna Nautilus. Fast hon har ett guldläge att förstöra resten av M:s liv, om hon bara håller sig professionell. Men det räcker inte. Hon måste vara elak på ett barnsligt och billigt sätt också.

"Ditte", förresten. Ett smeknamnsnamn. Om man byter namn i 40-årsåldern, så borde man väl kunna hitta något bättre..?

Hur menar du att det bevisar att hon är jävig? Hon blir tillfrågad om hur hon skulle beskriva Nautilus i förhållande till militära u-båtar och sa att hon då skulle vilja kalla Nautilus för en "lådbilsubåt".
ekstrabladet:
Citat:
- Hvis du skal sammenligne Nautilus med militære undervandsbåde, hvad kan du så sige?, spørger anklageren.
- Så ville jeg kalde Nautilus en sæbekasse-ubåd, siger vidnet.

Vad är jävigt i det? Jag fattar inte varför, försvarsadvokaten har ju själv sagt att målet med Nautilus var att se om man kan bygga en ubåt med vanligt material som man kan få tag på från t.ex. byggmarknader. Jag tycker att det då är en rimlig liknelse. Lådbil: ett knappt till välfungerande amatörbyggt fordon som liknar en bil, byggt av material som hobbybyggare och amatörer kan få tag på. Lådbilsubåt: ett fungerande undervattensfordon som liknar en militärubåt, byggt av material som hobbybyggare och amatörer kan få tag på. Kanske blockerar dina känslor relaterade till fallet, PM, PK-media, transpersoner m.m. din förmåga att någorlunda objektivt och konstruktivt värdera vittnets uttalande?
Citera
2018-04-03, 12:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Tror också att du och Merwinna är betydligt större experter på sånt här än dagens vittne. Örlogskapten, ubåtsexpert...bah!

Vore snällt om ni kunde redogöra för (på enklast möjligaste vis, tänk 'tala med bönder...') hur såna här luftanalyser går till, och hur länge man kan detektera exempelvis kolmonoxidpartiklar i ett utrymme där ventilation förekommit.

Det VET jag inte. Jag är ingen kemist. Men Ditte borde ha fått den frågan från Betina, för det är en självklar följdfråga.
Citera
2018-04-03, 12:43
Medlem
Citat:
Men - den här "experten" är ju dum i hela huvudet!!! Det är inte samma luft som när K var instängd där (OM det var så), eftersom M därefter vädrat ut ordentligt: kört omkring på ytan med motorerna igång och luckorna öppna i många timmar! Så vilka gaser som var där när han väl sänkte den, betyder ingenting. Varför reagerar ingen???

För övrigt verkar vittnet vara jävigt. Hon och M har haft kontakt förr, och uppenbarligen varit irriterade på varandra. Dessutom är denna "ubåtsexpert" inte ackrediterad på små, privata, hembyggda ubåtar. Sådana experter FINNS - Tysken är en!

För övrigt är jag helt övertygad om att människor som går så långt som till att byta kön fysiskt, med allt vad det innebär av operationer, risker, smärtor och kostnader för samhället, lider av en allvarlig psykisk störning. De borde läggas in på mentalsjukhus i stället...
Inte körde han omkring timmar i ytläge och vädrade ut gaser med tanke på att han dök kort efter hans påstående om olycka. Med stor säkerhet hade det inte att dyka på länge efter ett stort gasutsläpp vilket M uppenbarligen klarade av och dessutom lägga sig för att sova i undervattensläge.
Citera
2018-04-03, 12:48
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Det VET jag inte. Jag är ingen kemist. Men Ditte borde ha fått den frågan från Betina, för det är en självklar följdfråga.

Från Expressen:

"– Jag tror inte att Kim Wall blev inlåst i ubåten på grund av undertryck och blev förgiftad av avgaser från motorn. Det fanns inte heller sot på rören som suger in.

Enligt Dyrborg tar det mycket lång tid innan det blir ett så pass stort undertryck i en ubåt, som Madsen berättat om i rättssalen."
Citera
2018-04-03, 12:48
Medlem
Starbacks avatar
Citat:

Säg det till danska försvaret. Det är dom som anser det mödan värt att betala hennes lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in