Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 19:16
Medlem
"På söndag är det trettio år sedan Olof Palme mördades där utanför biografen i centrala Stockholm. Hans Wranghult var då polismästare i Stockholm och blev biträdande spaningsledare under Hans Holmér."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6377979

"– Det blev en stor chock. Rutinerna fungerade i två minuter, tills man fick reda på vem som var offret. Men chocken lockade fram passivitet och ett rikslarm skickades ut som inte stämde. Missar man något de första timmarna så försvårar det möjligheten att lösa fallet, säger Hans Wranghult.

Tror du att mordet blir löst?

– Jag skulle vilja att det blir löst, men efter 30 år så tror jag inte att det klaras upp, säger Hans Wranghult."
Citera
2018-04-02, 19:19
Medlem
FurirRevaers avatar
Du menar KA1? Han gjorde lumpen som kustjägare 1962.

Hittade en sida med gamla solnapoliser så det var kanske där poliskarriären startade.http://privat.bahnhof.se/wb694592/SolnaPolisen_-_Bilder_0055-0081/SolnaPolisen_-_Bilder_0055-0081id0059JanLnningemfl.htm

Hittade en uppgift på en släktforskningssida där han verkar ha hetat Ekengren förut. Född 1942 i Bofors.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inte säker på vare sig om namnet är taget eller var Jan Länninge kom ifrån. Men han gjorde lumpen på K1 tidigt sextital. Han gjorde flera vändor som FN-polis där han bland medarbetarna fick rykte om sig att vara lite av en kuf. Han raketartade marsch från en mindre prestigefull rotel till chef på KK1 väckte harm och ilska i leden på den självmedvetna Våldsroteln.

Redan 1983 blev han sekreterare i den första "norrmalmsutredningen" som skulle utreda våldstendenserna och besöken på Stellan Åkebrings nazianstrukna träffar i gamla stan. Han är alltså fullt medveten om vilka som är HHs livvakter och deras bakgrund. Det är omvittnat att livvakterna sitter med i palmerummet allt som oftast tillsammans med bl a JL.
Citera
2018-04-02, 19:20
Medlem
Citat:
Inte säker på vare sig om namnet är taget eller var Jan Länninge kom ifrån. Men han gjorde lumpen på K1 tidigt sextital. Han gjorde flera vändor som FN-polis där han bland medarbetarna fick rykte om sig att vara lite av en kuf. Han raketartade marsch från en mindre prestigefull rotel till chef på KK1 väckte harm och ilska i leden på den självmedvetna Våldsroteln.

Redan 1983 blev han sekreterare i den första "norrmalmsutredningen" som skulle utreda våldstendenserna och besöken på Stellan Åkebrings nazianstrukna träffar i gamla stan. Han är alltså fullt medveten om vilka som är HHs livvakter och deras bakgrund. Det är omvittnat att livvakterna sitter med i palmerummet allt som oftast tillsammans med bl a JL.
Jan Länninge är född Ekengren-Länninge 1942-06-21 BOFORS. Har två söner varav den yngre Joakim numera är polischef.
Citera
2018-04-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Självfallet, men som jag skrev tidigare: Så mycket möda för vad?

För att få bort fokus från sig själv såklart.
Citera
2018-04-02, 19:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
För att få bort fokus från sig själv såklart.

...men "zooma ut" ytterligare...
Syftet med att Svarten ens skulle börja skicka dessa brev via en eller flera medhjälpare?
Först skicka ett, av honom själv, skrivet brev och kuvert inne från Säter till någon som i sin tur postar detta från olika adresser...

Vilken möda....för att förvilla?
Citera
2018-04-02, 19:53
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Oj oj oj, det tätnar till. Christer Granqvist(frivillig, ledig, går in i tjänst efter mordet och skulle kunna vara en övervakare), Contrastig (känd för att tidigare har spanat mot OP) och Alf Carlsson i Säpos sambandscentral.

Ulf Helin frivillig i Stockholmspolisens sambandscentral (normalt i södermalmspiketen 1230 som strax före mordet finns i området långt från sin ordinarie plats, dold i en port, med en person som påstår parkera om sin bil.) Samma poliser som tar upp förföljandet av GM.

Vad vi vill veta är alltså var Stangersjö var och ev tjänstgjorde, var rookien Sonny som enligt egen uppgift började på kriminaltekniska 1986 befann sig. En av de första teknikerna på plats som förstörde mordplatsen med sopning och oförmåga att finna kulorna. Dessutom är i det sammanhanget uppgifterna kring CGÖ, DF och hans vän (påstått på lokal 5 minuters promenad från Mordplatsen numera)

I det ljuset kanske man kan förstå anstängningarna att vilseleda och haverera Aners och Krantz polisspår.

En andra reflektion: Om man inte tror att personer,grupper var på "fel" ställen, enligt ovan, pga slump, nej det var planerat, så är det heller inte logiskt att tro att någon fick spel a la Moelv och tog tillfället i akt och mördade OP. Allt ingick i en plan!
Citera
2018-04-02, 20:04
Medlem
14thInts avatar
Citat:

JL föräldrar hette Ekengren, fd makan var född Rosén. Märkligt nog verkar det funnits en Länninge till f. 1944 (syster?). Föräldrarna skilde sig 1950 och modern förblev Ekengren till sin död 1997.
Citera
2018-04-02, 20:31
Medlem
Citat:
Mycket bra bild med väl synliga nunor, bra att få ett ansikte på persongalleriet..
Fr v Roland Ståhl, Crister Granqvist, Hans Wranghult, KG Sjödin, Björn Ekstam, SL Pettersson, okänd, okänd, Gunnar Severin, Hans Holmer, Klas Bergenstrand, Leif Hallberg, Axelsson.

Någon av de okända bör vara Nisse Linder som var chef på våldsroteln och fortsatte över pensionsdagen. Skäggige Jan Länninge fanns inte med i palmerummet denna gång. Bergenstrand som enligt egen utsago var passiv i palmerummet är strategiskt placerad till vänster om Holmer.
Tack för detta. Jag tycker mig se Lange vid bordet också.
Citera
2018-04-02, 20:42
Medlem
DF halvbror höggs ihjäl i sömnen i Frankrike i början på 90-talet, har vi något konspiratoriskt att säga om detta?

https://harryforsberg.files.wordpress.com/2012/10/img002.jpg
Citera
2018-04-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Så här skrev AJ i sin blogg 2016-02--28

"Det här är min teori som jag tänkte låta er fundera på under helgen: I underrättelseoperationer kan det finnas flera olika aktörer närvarande från flera olika organisationer t o m nationer. Säg exempelvis att Olof Palme eller någon annan svensk politiker hade kontraspionage på sig samtidigt som ”Svenska” Stay Behind-operatörer (Arla Gryning/IB-03) var ute och spanade på statsfientlig verksamhet. Med det menar jag att spioner exempelvis Wennerström och Bergling berättat att vid viktiga möten med kontaktmän så fick de beskydd av sovjetiska GRU-operatörer från den Sovjetiska ambassaden i Stockholm. En så kallad kontraövervakning vilket är till för att helt enkelt skydda deras egen spion från Säpo eller militära Säk; eller som i det här fallet svenska Stay Behind. Det är ett scenario som måste tas i beaktande även om det låter komplicerat och obehagligt. Det är så det går till i den här världen och det finns många dokumenterade fall från utlandet under kalla kriget. Även Olof Frånstedt har vid sidan av Stig Bergling och Wennerström berättat för mig hur de här operationerna gick till."

I sin senaste bok påstår sen AJ att SÄPO är infiltrerat av GRU (BLa TF) och att HH och CGÖ är "illegalister". Ja vad fan skall man tro? . Har AJ tippat över kanten?

Får nog räkna AJ till en av de förolyckade i MOP-soppan. Toppat av Krantz har en lång rad från början vettiga personer glidit in i dimman av alltmer märkliga teorier.
Om man var konspiratoriskt lagd skulle man kunna ha många teorier om detta...
Citera
2018-04-02, 21:17
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är lätt att förirra sig i Spegellandet. JJ Angleton blev väl aldrig sig lik efter vännen Philbys förräderi?
Citat:
Ursprungligen postat av professorX
Får nog räkna AJ till en av de förolyckade i MOP-soppan. Toppat av Krantz har en lång rad från början vettiga personer glidit in i dimman av alltmer märkliga teorier.
Om man var konspiratoriskt lagd skulle man kunna ha många teorier om detta...
Citera
2018-04-02, 21:22
Medlem
Citat:
Christer Granqvist är en jag intresserat mig för länge. Han volontärverksamhet sticker ut . Hans Holmer hade honom och Jan Länninge som absoluta favoriter . Jag skulle också bra gärna vilja veta var den gamle kustjägarn JL höll till under mordkväl/natt. Han är min huvudkandidat som en polisman nära HH som besöker Rolf Dahlgren 1715 fredag 28/2 1986.

Bild på Länninge

http://privat.bahnhof.se/wb694592/SolnaPolisen_-_Bilder_0055-0081/SolnaPolisen_-_Bilder_0055-0081id0059JanLnningemfl.htm

Länninge KJ 1962:
Peter Ågren (Pouchs generalagent i Sverige under 20 år) och Jan Länninge gjorde militärtjänst som kustjägare 1962 och berättar här om två paddlingar de gjorde i en Pouch RZ96 över den klassiska kustjägardistansen ”100 sjömil på 48 timmar”.

Detta skedde i den mogna åldern av 64 resp. 70 år.

http://www.faltkajaksidan.se/ar01s13s05s02.html
Senast redigerad av professorX 2018-04-02 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in