Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 17:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Då är det det tredje som är postat i Stockholm då. Jag har inte sett/hört Linköping. Kvittar ju var de är postade när det är brevskrivarens identitet som var det viktiga o det är ju klart de inte är postade hemmavid.

Ja, tredje i Stockholm och fjärde i Luleå.

Jag anser inte det kvittar vart dessa är postade. Det visar vart den som postade breven befann sig.

Men jag ska inte lägga mig i din teori. Tyckte bara den verkade dragen med för snabba slutsatser.
Citera
2018-04-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Han skulle nog ha hintat PU lite om han visste sanningen. Tror att han tröttnat och i själva verket har han nog aldrig varit genuint intresserad av fallet, eftersom hans teori förefaller tämligen slarvig.

GW triggade väl Svarten när han åt skumbananer i Veckans Brott. Det var S favoritgodis. Plus konstigheterna med anonyma brev med kulor i GW fått o hämtning av vapen som kanske gav ngt vi inte vet. S kollade alltid på programmet o hånade GW på sin föreläsning.
Citera
2018-04-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, tredje i Stockholm och fjärde i Luleå.

Jag anser inte det kvittar vart dessa är postade. Det visar vart den som postade breven befann sig.

Men jag ska inte lägga mig i din teori. Tyckte bara den verkade dragen med för snabba slutsatser.

Har du tänkt på att du kan posta ett brev med brev i du vill ska postas på ett visst ställe? Till en kompis som postar det åt dig. Tex
Senast redigerad av Cianneli 2018-04-02 kl. 18:13.
Citera
2018-04-02, 17:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Oj oj oj, det tätnar till. Christer Granqvist(frivillig, ledig, går in i tjänst efter mordet och skulle kunna vara en övervakare), Contrastig (känd för att tidigare har spanat mot OP) och Alf Carlsson i Säpos sambandscentral.

Ulf Helin frivillig i Stockholmspolisens sambandscentral (normalt i södermalmspiketen 1230 som strax före mordet finns i området långt från sin ordinarie plats, dold i en port, med en person som påstår parkera om sin bil.) Samma poliser som tar upp förföljandet av GM.

Vad vi vill veta är alltså var Stangersjö var och ev tjänstgjorde, var rookien Sonny som enligt egen uppgift började på kriminaltekniska 1986 befann sig. En av de första teknikerna på plats som förstörde mordplatsen med sopning och oförmåga att finna kulorna. Dessutom är i det sammanhanget uppgifterna kring CGÖ, DF och hans vän (påstått på lokal 5 minuters promenad från Mordplatsen numera)

I det ljuset kanske man kan förstå anstängningarna att vilseleda och haverera Aners och Krantz polisspår.

Christer Granqvist är en jag intresserat mig för länge. Han volontärverksamhet sticker ut . Hans Holmer hade honom och Jan Länninge som absoluta favoriter . Jag skulle också bra gärna vilja veta var den gamle kustjägarn JL höll till under mordkväl/natt. Han är min huvudkandidat som en polisman nära HH som besöker Rolf Dahlgren 1715 fredag 28/2 1986.
Citera
2018-04-02, 17:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja det är märkligt. Vad i allsindar har han för sig en löningshelg, den gode kommissarien? Vem drar han runt på stan med, förhoppningsvis nykter och skötsam eftersom han klarar av att hoppa in på jobbet mitt i natten?

Ringer från en lägenhet på Östermalm? Holk eller tillfällig stabsplats för någon sorts insats? Inbilla inte mig att småbarnsfarsan Granqvist är ute en helgkväll bara så där.

Här har vi Donald ute med "bekanta" och drar på stan OCH Granqvist med sina "bekanta". Och enligt Dahlgren cruisar Holme'r omkring i området också. Vad f-n pågår?

Visserligen ligger han i skildsmässa som är klar i december -86. Men att en 43 årig småbarnsfarsa är ute och raggar en fredagkväll för att bara så där gå in i ledningscentralen är minst sagt uppseendeväckande.
Om man varit ute på något fuffens är tanken på att skaffa sig överblick över spaningarna långt ifrån ologisk. Spekulation givetvis, men ändå är det en möjlighet,
Citera
2018-04-02, 18:17
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ojdå! Det var en gammal roman, 1907. Nåja, känner igen den sortens böcker från gamla skolbibliotek. Det där är den sortens böcker den unge Palme skulle ha älskat som barn. Även i vuxen ålder kunde han dra fram exempel från t ex Iliaden och Spartas krigare.

Tack för informationen! 👍

Man skulle kunna tänka sig en historisk krumbukt från Palme eller Carl Lidbom
för att spä ut omriktningen mot KGB. Lite vitterhet om merovingerna och
karolingerna skulle passa in där.
Citera
2018-04-02, 18:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Vet du var Länninge kom ifrån? Är Länninge ett taget namn?
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Christer Granqvist är en jag intresserat mig för länge. Han volontärverksamhet sticker ut . Hans Holmer hade honom och Jan Länninge som absoluta favoriter . Jag skulle också bra gärna vilja veta var den gamle kustjägarn JL höll till under mordkväl/natt. Han är min huvudkandidat som en polisman nära HH som besöker Rolf Dahlgren 1715 fredag 28/2 1986.
Citera
2018-04-02, 18:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Carl Lidbom stöttar Ebbe Carlsson som i sin tur planerar avlyssna Pierre Schori för att denne har KGB kopplingar. EC sprider också rykten om att PG Näss skulle vara KGB agent. Medan Näss är fullt medveten om de misstankar som finns mot PS.

SÄPO-kommissarien Bertil Jönsson har över ett dussin band med avlyssningar från runt 1980 av PS samtal med Cubaner med kopplingar till , DGI, Cubas mycket kompetenta underrätttelsetjänst. Med tanke på att BJ tillhörde byrå B är det fullständigt otänkbart att inte Näss skulle vara fullt informerad om misstankarna mot PS.

När man börjar titta på turerna runt MOP och EbbeCarlsson-äffären framträder ett spegelland som är lätt att gå vilse i. HH som får uppmaningen att ta kontakt med KGB är tveklöst insatt i planerna på att avlyssna PS. Samtidigt som han minglar och skriver panegyrik över UDs sedan 1944 misstänkte spion Sverker Åström. som han involverar i PU.
Citera
2018-04-02, 18:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Även Frans G Bengtsson skrev om Merovinger i essäsamlingen De Långhåriga Merovingerna.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/De_l%C3%A5ngh%C3%A5riga_merovingerna
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Citera
2018-04-02, 18:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vet du var Länninge kom ifrån? Är Länninge ett taget namn?

Inte säker på vare sig om namnet är taget eller var Jan Länninge kom ifrån. Men han gjorde lumpen på K1 tidigt sextital. Han gjorde flera vändor som FN-polis där han bland medarbetarna fick rykte om sig att vara lite av en kuf. Han raketartade marsch från en mindre prestigefull rotel till chef på KK1 väckte harm och ilska i leden på den självmedvetna Våldsroteln.

Redan 1983 blev han sekreterare i den första "norrmalmsutredningen" som skulle utreda våldstendenserna och besöken på Stellan Åkebrings nazianstrukna träffar i gamla stan. Han är alltså fullt medveten om vilka som är HHs livvakter och deras bakgrund. Det är omvittnat att livvakterna sitter med i palmerummet allt som oftast tillsammans med bl a JL.
Citera
2018-04-02, 19:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Har du tänkt på att du kan posta ett brev med brev i du vill ska postas på ett visst ställe? Till en kompis som postar det åt dig. Tex

Självfallet, men som jag skrev tidigare: Så mycket möda för vad?
Citera
2018-04-02, 19:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ännu en bild från Palmerummet:

https://i.ebayimg.com/images/i/391972375416-0-1/s-l1000.jpg

Mycket bra bild med väl synliga nunor, bra att få ett ansikte på persongalleriet..
Fr v Roland Ståhl, Crister Granqvist, Hans Wranghult, KG Sjödin, Björn Ekstam, SL Pettersson, okänd, okänd, Gunnar Severin, Hans Holmer, Klas Bergenstrand, Leif Hallberg, Axelsson.

Någon av de okända bör vara Nisse Linder som var chef på våldsroteln och fortsatte över pensionsdagen. Skäggige Jan Länninge fanns inte med i palmerummet denna gång. Bergenstrand som enligt egen utsago var passiv i palmerummet är strategiskt placerad till vänster om Holmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in