Citat:
Ursprungligen postat av
heheho
Palmespanarna har också letat upp och provskjutit samtliga 500 tänkbara revolvrar som fanns i Sverige vid den tiden. Nästan.
Jasså? Jag har fått intrycket att en hel del puffror inte provskjutits. Bland annat några som innehavts av poliser. Det finns ju också ett exempel på en revolver som inte provskjutits och där ägaren påstår att ha sålt vapnet illealt till en okänd person på en resturang eftersom han behövde pengar. Vapnet är i alla fall borta och inte spårbart.
Vidare har man, vad jag vet, bara provskjutit vapen av fabrikat Smith & Wesson. Det lär finnas minst 3 andra fabrikat med samma kaliber och bomdata (+ massor av andra som har samma kaliber, men annan räffling i pipan). Smith & Wesson är vad jag förstått dock det klart vanligaste fabrikatet för denna kaliber.
Sedan har vi eventullet vapen som köpts in till militären, för att plaeras i hemliga mobföråd. Jag vet inte om man köpt in några .357 magnum för detta ändåmål.
Trådhjälten CGÖ påstås ha haft en ombyggd .38 revolver som skall kunna ha avlossat .357 magnumamunition. Inte provskjuten. Hur många fler som roat sig med att modefiera 38or till att kunna avlossa .357 amunimotion är det ingen som vet.
Och 500 magnumrevolvrar i hela Riket? Nej, man har väl bara provskjutit Smith&Wesson revolvrar i sthlms län? Eller minns jag fel?
Hur som helst; Man har provskjutit långt ifrån så mycket som Stig Edqvist påstår. Han vill framstå som handlingskraftig, helt enkelt.