Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-04-02, 18:29
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Ja men detta uppkommer ju bara för att en massa idioter ska ringa efter polisen.
Detta resulterar endast i att bötesbelopp kan tas ut samt att transportstyrelsen får göra en utredning av de inblandade. (Vilket kan utmynna i att kortet blir indraget)

Det mest komiska i det är att försäkringsbolagen gör en egen utredning, och den behöver inte ge samma vållandeansvar. Och det är försäkringsbolagen som bestämmer i försäkringsärendet.

(Tips)
Så vid mindre olyckor kör åt sidan och skriv bara på försäkringspapperet.

Hur menar du att det är dåligt att en person som inte klarar av att hålla avstånd samt uppmärksamhet på en motovärg inte får fortsätta köra bil?
Det är väl rätt skönt att en sån person plockas bort innan han gör någon person ordentligt illa?
Citera
2018-04-02, 18:45
  #62
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Hur menar du att det är dåligt att en person som inte klarar av att hålla avstånd samt uppmärksamhet på en motovärg inte får fortsätta köra bil?
Det är väl rätt skönt att en sån person plockas bort innan han gör någon person ordentligt illa?
Så om någon person någon gång i sitt liv gör ett misstag i trafiken som leder till en relativt lindrig krock så ska denne person enligt dig inte få köra bil mera?
Citera
2018-04-02, 19:07
  #63
Avstängd
Tammers avatar
Om det inte har hänt något drastiskt med lagstiftningen de senaste åren så är det helt enkelt bara så att en olycka har skett. Det är inget brott som har begåtts, bara en olycka. Bilägarnas försäkringsbolag bedömer skuldfrågan och betalar ut ersättning, polisen har inte med saken att göra om det inte är personskador. Jag har själv varit med om kollisioner vid fyra tillfällen, och jag och motparten har fyllt i skadeanmälan och skrivit under, och sen har vi åkt vidare. Eller ringt bärgare när det har behövts.
Citera
2018-04-02, 19:12
  #64
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om det inte har hänt något drastiskt med lagstiftningen de senaste åren så är det helt enkelt bara så att en olycka har skett. Det är inget brott som har begåtts, bara en olycka. Bilägarnas försäkringsbolag bedömer skuldfrågan och betalar ut ersättning, polisen har inte med saken att göra om det inte är personskador. Jag har själv varit med om kollisioner vid fyra tillfällen, och jag och motparten har fyllt i skadeanmälan och skrivit under, och sen har vi åkt vidare. Eller ringt bärgare när det har behövts.
Tack för ett seröst svar, och nej det vart inga personskador tack och lov
Citera
2018-04-02, 21:54
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Kolliderade in i baken på en annan bil på motorvägen då det blev ett plötsligt stopp och jag låg för nära och bromssträckan var för för lång för att stanna i tid.
Min bil blev kvaddad i fronten.
Felet är ju självklart mitt då jag låg för nära och var för ouppmärksam.
Min bil är halvförsäkrad och är såpass ny så vagnskadegarantin fortfarande gäller så att det blir i praktiken som att den vore helförsäkrad.
Skador på andra bilen som jag körde in i var mindre små bucklor/repor i lacken och ett pajjat stoppljus (tror jag)
Vad kommer jag allt som allt få betala på ett ungefär med reparations kostnader och självrisker ect i runda slängar?
Min bil är en Polo från 2015.

Du får betala självrisk för din egen bil samt 1000 kr självrisk för den andra föraren. Thats it.
Hur vet jag detta? Jo jag körde in i baken på en annan mitt på E4, och detta ovan var vad som hände mig. För övrigt fick jag min dieselbil löst (som jag inte ens ville ha kvar längre ).
Citera
2018-04-02, 21:56
  #66
Medlem
Finns en risk att en åklagare vill mer. Men med tanke på dagens belastning på rättsväsendet är nog dit enda problem försäkringsbolaget. Kan ju också vara ett inte litet problem.
Citera
2018-04-03, 08:08
  #67
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Tack för ett seröst svar, och nej det vart inga personskador tack och lov
Din framtida bonus på bilförsökringen kan påverkas till det sämre Eventuellt kan du åtgärda detta genom att byta försäkringsbolag vid nästa huvudförfallodag.
Citera
2018-04-03, 14:11
  #68
Medlem
Du betalar självrisk för vagnskada för att laga din bil. Beroende på bolag cirka 5000kr. Har för mig att VW har IF. Därtill betalar du självrisk för din trafikförsäkring för motpartens skador under förutsättning att du räknas som vållande till olyckan. 0/1000kr beroende på försäkringsbolag.
Citera
2018-04-04, 15:35
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Jag talade generellt.
Nu råkade det, i DETTA fall, finnas en försäkring pga att det var en nyare bil och den var inkluderad i bilköpet.
Men, alla har ju inte en sån?

Å andra sidan, vem betalar den "bifogade vagnskadeförsäkringen"? Inte bilfirman iaf, det gör DU, via ett högre pris på bilen....

Generellt så har man alltid en halvförsäkring när bilen är 3 år eller yngre och man har generellt alltid en helförsäkring efter det. Sen när bilen är skrotfärdig kanske det räcker men en vanlig trafikförsäkring.
Citera
2018-04-05, 16:10
  #70
Medlem
OralMassages avatar
Jag skulle inte lita på snutens ord då allt har sin gång med papper och skit. Jag tror att ditt kort kommer ryka, oavsett! Fy fan!
Citera
2018-04-05, 18:21
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OralMassage
Jag skulle inte lita på snutens ord då allt har sin gång med papper och skit. Jag tror att ditt kort kommer ryka, oavsett! Fy fan!

Men sluta snacka skit. Om det är en kökrock i en storstad så ryker inte körkortet.
Har han legat ute på motorvägen i 120 och dundrat rakt in i en som stannade framför så kan han vara körd. Men i kökrockar är det ingen som blir av med körkorten.
Citera
2018-04-12, 13:16
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Finns fall där försäkringsbolaget gjort en annan bedömning än polisen. Ovanligt men det händer. Ett fall jag känner till är där den som blev påkörd bakifrån dömdes som vållande av försäkringsbolaget för att han kört för sakta på motorvägen. Samtidigt gav polisen den andra föraren böter.

Stämmer den som kör försakta på motorväg kan dömmas, likaså ska den som kör på dömmas för
att han varit ouppmärksam och hunnit ifatt framförvarande och oxå bötfällas enl lag.

Sen hur försäkringsbolagen tar skadorna kan va en annan sak, normalt är det den som kört på som är vållande
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback