• 1
  • 2
2018-04-02, 10:49
Medlem
EpicureNo2s avatar
Hur "klassar" ni orden 'skärp', 'bälte' och 'livrem'?

För mig låter 'skärp' feminint. En karl som använder skärp är som att han har en handväska till portfölj.

'Bälte' låter mer maskulint. 'Livrem' låter finare, och det skulle jag kunna ha till mina kostymbyxor.

Har jag fel?
Citera
2018-04-02, 10:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Jag ser ett skärp som smalare och ett bälte som bredare.
Citera
2018-04-02, 11:00
Bannlyst
Bälte har inget spänne inkluderat i ordet bälte det finns bälten med Bältesspänne.
Citera
2018-04-02, 11:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Du glömde svångrem.
Citera
2018-04-02, 12:04
Bannlyst
Skärp är för kvinnor, bälten för män.

Så blev jag lärd som liten åtminstone.
Citera
2018-04-02, 19:10
Medlem
Det heter alltid skärp om man avser det som håller uppe byxor. Ordet bälte för tankarna till betydligt grövre remmar som säkerhetsbälten, träningsbälten och snickarbälten. Det här med att kalla skärp för bälte hörde jag för första gången ganska nyligen och förstod då först inte vad personen menade.
Citera
2018-04-02, 20:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
Det heter alltid skärp om man avser det som håller uppe byxor. Ordet bälte för tankarna till betydligt grövre remmar som säkerhetsbälten, träningsbälten och snickarbälten. Det här med att kalla skärp för bälte hörde jag för första gången ganska nyligen och förstod då först inte vad personen menade.

Jaså, då är SAOB ute och cyklar då:

Citat:
BÄLTE 1) plagg l. utrustningspersedel, afsedt (afsedd) att fästas om lifvet (jfr dock a slutet) o. vanl. bestående af ett mer l. mindre bredt, bandformadt stycke af läder l. tyg l. dyl., ofta hopfäst med spännen o. försedt med beslag; i allm. tjänande att hålla klädesplagg samman l. hindra dem från att falla...
Citera
2018-04-02, 22:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Det långa tygstycke som knyts för att hålla t.ex. en badrock/morgonrock stängd är ett skärp. Finns det spänne och hål är det ett bälte. Som liten fick jag däremot lära mig att ett skärp är ett mycket smalt bälte som bara används av kvinnor. Den betydelsen använder jag inte numera. Skärp (i den betydelsen jag nämnde först) är visserligen mycket vanliga på damplagg, men det finns för herrar också.

Tycker det är bra om orden kan hållas åtskilda och inte blir synonymer av ren lathet/okunskap.

(En annan distinktion jag gör: Skosnören (runda till formen, används på de flesta skor) och skoband (platta till formen, på skridskor eller skor från Converse).)
Citera
2018-04-03, 08:51
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du glömde svångrem.

Sant! Smaka på ordet. Maskulint? Undvik sedan att smaka på ordet "likfett". Fy fan!

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det långa tygstycke som knyts för att hålla t.ex. en badrock/morgonrock stängd är ett skärp. Finns det spänne och hål är det ett bälte. Som liten fick jag däremot lära mig att ett skärp är ett mycket smalt bälte som bara används av kvinnor. Den betydelsen använder jag inte numera. Skärp (i den betydelsen jag nämnde först) är visserligen mycket vanliga på damplagg, men det finns för herrar också.

Tycker det är bra om orden kan hållas åtskilda och inte blir synonymer av ren lathet/okunskap.

(En annan distinktion jag gör: Skosnören (runda till formen, används på de flesta skor) och skoband (platta till formen, på skridskor eller skor från Converse).)

Det finns herrtrosor också, och utan att läsa om skillnaden mellan kalsonger och trosor så känns det rent spontant att trosor saknar "ben". Men det låter onekligen feminimt.

En del bälten för finbyxor är smala, men de förblir 'bälten' för mig. Vad skall man kalla de smala neonrosa sådana som en del hippa killar hade till sin 1980-talsutstyrsel?
Citera
2018-04-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaså, då är SAOB ute och cyklar då:
En mer eller mindre obegriplig beskrivning. Märkliga förkortningar och ett mycket gammalt språk. Jag antar att det är hämtat ur en mycket gammal upplaga och att en del information är utelämnat.

Det är inte helt orimligt att kalla ett skärp bälte då det påminner om vanliga bälten men eftersom det redan har ett namn som alla har använt så länge och som dessutom inte används för att beskriva något annat, är det onödigt att kalla det bälte om det inte i situationen är helt självklart vad som avses.

Detta är ett klädrelaterat plagg som jag skulle kalla ett bälte då det (1) används på ett helt annat sätt, (2) har två piggar och (3) är grövre än ett skärp. Kanske var det också detta som avsågs i SAOB:s beskrivning.
Citera
2018-04-03, 20:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
En mer eller mindre obegriplig beskrivning. Märkliga förkortningar och ett mycket gammalt språk. Jag antar att det är hämtat ur en mycket gammal upplaga och att en del information är utelämnat.

Då får du väl gå till SAOL med utgivningsår 2015:

Citat:
bälte substantiv ~t ~n
1 skärp
2 säkerhets*bälte
3 zon
Citera
2018-04-04, 08:59
Medlem
JanTalibans avatar
Jag som är språknörd går i gång på det mystiska ordet bälte. Man brukar få höra att det är inlånat från latin balteum ”prydnadsbälte, vapenhölster, suspensoar”. Själv tror jag dock att ordet är inlånat både till latin och till germanska från ett tredje, okänt språk. Jag associerar det till skandinaviska prydnadsbälten på järnåldern med en solsymbol på magen.

Sen har vi ju Baltikum (och danska Stora och Lilla Bält), från latin mare balticum, kanske ”Bälteshavet”, eller?

Så språkhistoriskt:

Skärp; ursprungligen ”sadelväska, midjeväska, halsväska.”, alltså en liten fasthängd påse för förvaring av småprylar. (På engelska har man en scarf om halsen.)

Bälte; en uråldrig prydnadsgrej, bred och flashig.

Livrem; en (smal, enkel) läderrem om livet för att hålla saker på plats. (Ordet rem verkar vara en sammanblandning av två ord som betyder ”remsa” och ”staga upp”.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in