Citat:
Ursprungligen postat av
SoffSvek
70 år? Nja...måhända en huvudstad endast erkänd av Israel, dessutom från 1980 (Jerusalemlagen). Jerusalem har varit precis lika helig för muslimer och Palestinier. Återigen, varför inte dela? Sagor tillbaka 3000 år i tiden förpassar vi till Hollywood. Annars kan vi lika väl tillskriva hela området till Egypten och Faroenernas rike.
Om vi stryker formuleringen "fåtal" är vi överens! Angående sponsra terrorism så är vi säkert överens med skillnaden att vi tolkar "terror" på olika sätt. Att kämpa för självbestämmande är enligt mig inte terror. Arafat och PLO tog avstånd från terror 1988.
Jerusalemlagen var en vanlig lag 1949 men förlängdes och omdefinierades till en baslag/grundlag 1980.
Inte i närheten. Judar har bott i Jerusalem i tusentals år, nästan alltid varit majoritetsbefolkning (många av dem som fördrevs återvände snabbt), det är judendomens heligaste stad men endast islams tredje heligaste. Araber har nästan aldrig varit majoritetsbefolkning i Jerusalem, och de få år som de var det så blev de det mha etnisk rensning av judar. Så nej, Jerusalem måste fortsätta vara Israels huvudstad.
Arafat tog aldrig riktigt avstånd från terror. Han medverkade i bägge intifadorna, som mördade tusentals civila israeler (både judar och araber). Abbas finansierar fortfarande likadana terrordåd (även fast färre dör idag tack vare Israels säkerhet) med internationella bistånd.
Men visst, jag går med på att ändra "fåtal" till "antal" om du fortfarande går med på att PA ber om ursäkt för sin terror. Nu har vi egentligen bara Jerusalem kvar, jag kommer inte ändra mig och jag kan inte tänka mig att något av Israels tre största partier kommer göra det heller.