2018-04-02, 00:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, kollar man Robert Hares välkända Checklist för psykopater, som används all over, får man inte många rätt vad avser OH. Han "fyller inte ens ett rockslag" i en psykopatkostym.

Här kommer den

Robert D. Hare, som utarbetat psykopatichecklistan har påverkats mycket av sin föregångare, Hervey Cleckley, vars mest berömda verk, THE MASK OF SANITY fick stor spridning och än i dag betraktas som ett av de bättre att beskriva psykopati.

Cleckley sammanfattade psykopaters karaktär i 16 punkter i vilka psykopater handlingar inte lyfts fram så som Hare låter göra. Styrkan i den sistnämdes lista är att den går att använda för riskbedömning av dömda psykopaters återfall i brott. Cleckley å sin sida fokuserar mera på själva personlighetens yttringar.

Checkleys lista lämpar sig således bättre att konfrontera vardagspsykopaten med.
Cleckleys 16 punkter:

1. Ytligt charmig, god intelligens

2. Ej självbedräglig, ej irrationellt tänkande

3. Blir ej nervös, saknar psykoneurotiska tecken

4. Opålitlig

5. Lögnaktig, falsk

6. Saknar ånger- och skamkänslor

7. Inadekvat motiverat antisocialt beteende

8. Dåligt omdöme, drar ingen nytta av egna erfarenheter

9. Patologiskt egocentrerad, oförmögen att älska sin nästa

10. Flackt, tunt känsloliv

11. Tydligt insiktslös

12. Ger andra ringa gensvar

13. Märkligt och föga inbjudande beteende, både nykter och berusad

14. Suicid sällsynt

15. Opersonligt och trivialt sexualliv, dåligt sammanhållen

16. Följer ingen livsplanering

Nåt sånt såg den ut, ja.

Jag lade till följande till min post:
Tillägg: När jag tänker på det undrar jag om inte det snarast var "pliktmedvetenhet" som sänkte OH. Han hade fått svårt att prestera, förmodligen pga av oro och belastning (hemma). Jag skulle gissa att han "gick in i väggen", och förlorade förmågan att koncentrera sig och öht få någonting gjort. Det kan ha räckt (långt) för att ta livet av honom.

Frågan man kanske borde ställa sig i stället är om hans arbetsplats kan antas ha utnyttjat hans pliktmedvetenhet. Eller i alla fall underlät att ge honom tillräckligt stöd.
Citera
2018-04-02, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ett försök: En fullblodspsykopat (er)känner ingen (nästan ingen) begränsning för sin behovstillfredsställelse – det finns alltså socialt, emotionellt eller politiskt sett "ingenting" (att ta större hänsyn till) utanför denne själv – och har vanligen ingen fullt fungerande impulskontroll, men lär sig (av självbevarelsedrift) att den enda och bäst framkomliga vägen till behovstillfredsställelse är via förställning, imitation (av normer och beteenden) och manipulation – för att inte utplåna sig själv. Det är lite dibarnslogik i botten.

Jag var tvungen att googla lite...

Jag såg nån (populär) checklista som var uppe för J Möller också: och i största allmänhet rör det ju sig inte om individer som brukar stå sig så värst länge, eftersom de förr eller senare stöter på något som får dem att pipa iväg. Möller fick skyhöga poäng på listan minns jag, medan OH av allt att döma får nöja sig med att checka in några enstaka poäng. Psykopati är i praktiken allt som oftast (förstås) sammankopplat med historik av laglöshet i stort och smått, missbruk av olika slag, oordning, moraliskt förfall, aggressivitet etc.

En knappt femtioårig populär professor utan anmärkning med fru och två döttrar i Bjärred och massor av folk omkring sig och krav och resor och böcker och Gud vet, som dessutom tar livet av sig – innan han får sin titel! – kvalar helt enkelt inte in där.

Andra får gärna fylla i eller dra ifrån.

Sen att han kan ha haft andra personlighetsdrag eller "sårbarheter" som gjort sitt till är ju en annan femma.

Men den här killen är raka motsatsen till en psykopat som Möller, eller Madsen – som "idkar annat könsumgänge med BO:s kropp än samtyckt", som väl danska åklagarmyndigheten så vackert uttryckte det.

OH är sannolikt alla psykopaters motsats. Om det kan hjälpa ngn.

Tillägg: När jag tänker på det undrar jag om inte det snarast var "pliktmedvetenhet" som sänkte OH. Han hade fått svårt att prestera, förmodligen pga av oro och belastning (hemma). Jag skulle gissa att han "gick in i väggen", och förlorade förmågan att koncentrera sig och öht få någonting gjort. Det kan ha räckt (långt) för att ta livet av honom.

Behovstillfredsställelse tillsammans med en total skrupelfrihet att få behovet tillfredsställt. Gärna omedelbart. Men är man smart väntar man.

Behöver dock inte vara det minsta blodtörstig. Men är psykopaten det så kommer den att dricka blod vilket de flesta blodtörstiga människor aldrig gör eftersom de inte är psykopater — om du förstår hur jag menar.
Citera
2018-04-02, 01:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Får mig att gå liite OT. Jag jobbade sent en kväll när en professor i EU-rätt försynt knackade på min dörr och undrade om han fick skicka iväg ett fax till Utbildningsdepartementet. Javisst sa ja och pekade vänligt mot maskinen. Då säger han "Har du Arkiv80 papper, det är ändå en viktig skrivelse?"
(Arkiv80 var ett särskilt fint papper)

Han trodde alltså på allvar att det papper jag matade in i faxmaskinen kom ut på Arkiv80 i Stockholm.
Jag lät honom tro det.

En riktigt prudentlig, noggrann, torr jurist som fick sammanträden att vara i evigheter.

Du tror inte på diarieföring (eller kopia per ord. post) av utgående handling?

(Jag vet iofs många som inte tror på diarieföring alls...)
Citera
2018-04-02, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Behovstillfredsställelse tillsammans med en total skrupelfrihet att få behovet tillfredsställt. Gärna omedelbart. Men är man smart väntar man.

Behöver dock inte vara det minsta blodtörstig. Men är psykopaten det så kommer den att dricka blod vilket de flesta blodtörstiga människor aldrig gör eftersom de inte är psykopater — om du förstår hur jag menar.

Stämmer hur som väldigt illa ihop med att en psykopat skulle frivilligt hänga sig. Dom syns synnerligen räddhågsna för ens rispa på sitt egna skinn (Dalarö-pappan).
Citera
2018-04-02, 01:21
Medlem
Flera månader har gått och endast två bilder på Hanna har vi sett, lite konstigt det också...
Citera
2018-04-02, 01:23
Medlem
Citat:
Du tror inte på diarieföring (eller kopia per ord. post) av utgående handling?

(Jag vet iofs många som inte tror på diarieföring alls...)

I så fall har jag begått tjänstefel i X antal år. Inom samma myndighet.

Många med mig. Inga jurister.
Citera
2018-04-02, 01:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
I så fall har jag begått tjänstefel i X antal år. Inom samma myndighet.

Många med mig. Inga jurister.

Faxen används väl kanske för att smita från diarieföringen. Men sen är ju en skrivelse inte alltid endast för mottagarens ögon, vet du.

Apropå psykopater o akademiker...
Citera
2018-04-02, 01:27
Bannlyst
Citat:
Stämmer hur som väldigt illa ihop med att en psykopat skulle frivilligt hänga sig. Dom syns synnerligen räddhågsna för ens rispa på sitt egna skinn (Dalarö-pappan).
Eller hur! Möjligen en psykopat i ett fängelse som inte har möjlighet att tillfredsställa sina behov.
Men en välutbildad jurist som bara behöver flytta hemifrån för att få allt man vill ha – nja..
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-02 kl. 01:29.
Citera
2018-04-02, 01:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Hybristofili heter det tydligen tom. Ja, en och annan hybris-stofil har man ju träffat på i sina dar...
Så du har fel Lonnrot — ALLT som blinkar är en diagnos.

Jag gick förlorad redan vid första stavelsen. Jag skolkade från klassisk grekiska.

Det är egentligen därför jag hatar diagnoser. Och läkare. En vacker dag ska de få. Men säg det inte till nån.
Citera
2018-04-02, 01:38
Medlem
Citat:
Faxen används väl kanske för att smita från diarieföringen. Men sen är ju en skrivelse inte alltid endast för mottagarens ögon, vet du.

Apropå psykopater o akademiker...

Aktuell person hade med all säkerhet suttit och filat länge på det där Viktiga Brevet för det var sent en helgdagsafton. Med all säkerhet hade han också en Viktig Pärm han satte in sina Arkiv80 skrivelser i också.
Citera
2018-04-02, 01:43
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Nåt sånt såg den ut, ja.

Jag lade till följande till min post:

Frågan man kanske borde ställa sig i stället är om hans arbetsplats kan antas ha utnyttjat hans pliktmedvetenhet. Eller i alla fall underlät att ge honom tillräckligt stöd.

Pliktmedvetenhet/plikttrogenhet, kan ha gjort att OH försökte hantera familjens situation med att springa fortare; att försöka vara på flera ställen samtidigt. Han hade kanske hade bestämt sig för att klara av familjens problem utan inblandning av andra bortsett från undervisningen.

Långvarig stress framkallad av plikttrogenhetens hamsterhjul och en "kantig personlighet" (det jag tror är ett "lätt aspigt" drag), gjorde att det förmodade omvälvande beskedet familjen fick innan jul, fick bägaren att rinna över.
En panikångestattack (hos OH) senare ingicks avtalet mellan OH och HB att alla i familjen skulle tas av daga.

Klart att arbetsgivaren utnyttjat OH:s plikttrogenhet, vad är 10% minskning av arbetstiden? Han har säkerligen fnattat på där hemma, både som anställd och som fader/make.
Citera
2018-04-02, 01:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Aktuell person hade med all säkerhet suttit och filat länge på det där Viktiga Brevet för det var sent en helgdagsafton. Med all säkerhet hade han också en Viktig Pärm han satte in sina Arkiv80 skrivelser i också.

Ja, man kan inte alltid skilja bruket från missbruket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in