2018-04-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De finns på Försäkringskassans hemsida också nedan om specifikt vab intyget (själva intyget i pdf) hur det är utformat:

https://www.forsakringskassan.se/sjukvard/foralder-och-barn/intyg-och-utlatande-for-vab

Försäkringskassan tillhandahåller inte de intyg vi pratar om.Detta var ett intyg för hemskoleundervisning finns särskilda blanketter för det också.
Citera
2018-04-01, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Försäkringskassan tillhandahåller inte de intyg vi pratar om.Detta var ett intyg för hemskoleundervisning finns särskilda blanketter för det också.
Moa eller Agnes?
Citera
2018-04-01, 21:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tveksamt. Dessutom tycks hennes gloria enligt forskare hamnat lite på sniskan ...
---------------------------
Långvarigt engagemang och "uppoffrande" tillhör inte psykopatens kännetecken direkt. Som jag ser det ter sig hela OHs uppenbarelse/karaktär snarast motsatt vad som kan kan förväntas av en psykopat. Utifrån det som är känt för mig/oss. Självmord hade dessutom varit mkt anmärkningsvärt.

Varför inte skylla allt på Hanna och ringa 112? Han kom hem efter förberedelser inför den stora konferensen, sökt en professortjänst han blivit uppmanad till, var mitt i karriären .......... och möttes av denna förskräckliga syn.

I stället hänger han sig.

En akademiskt "högpresterande" och pålitlig och pliktmedveten psykopat som skriver "barnmomsböcker", långa invecklade teoretiska diskuterande monografier, rättar tentor, diskuterar ändlöst med studenter och doktorander om momsbefrielse av second hand-försäljning med välgörenhetsinslag, och åker land och rike runt för en ostmacka och en raml*sa, och tydligen gott och väl meriterar sig för professor vid c:a 50 bast. När ska han hinna med allt jävelskap?

Låt vara att det finns sociopater (min förståelse) i omlopp som kan högfungera på sin brist på verklighetsförankring, och känslomässig förankring (att trollbinda publik blir tex en drog, just för att ingen egentligen vill prata med dem eller veta vad de tycker) men bubblan brukar spricka när det blir tydligt att ingen vill veta av dem. Och det är en bit kvar till verkligt mord, även om de är fullt beredda i sin egen inbillning. Såna skulle nog dessutom ha närmare till mord än självmord, och skulle känslomässigt inte kunna relatera till vad som uppenbarligen ägt rum i Bjärred.

De blir liksom inte deprimerade heller, bara "fördärvade". De hittar en orsak (en person) och riktar allt hat på den. Den stora ondskan, som står i vägen, och förutan vilken vägen till lycksalighet skulle ligga öppen och fri. De överpresterar, men i sökandet efter den själ som saknas. De gnäller, för det är alltid någon annans fel. (Med vilket jag inte vill ha sagt att de inte en dag kan gå under eller finna sig vid vägs ände.)

Nu kan jag inte göra anspråk på att veta mycket om OH, men jag får inte riktigt det intrycket.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-04-01 kl. 21:13.
Citera
2018-04-01, 21:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Nej, försäkringskassan tillhandahåller inte intygen, det gör läkarna (det har inte status som intyg förrän det är ifyllt och signeraav behörig läkare) . Vissa intyg ska skrivas på fastställt formulär. Dessa blanketter hämtar läkarna från Försäkringskassan.
(En postare i tråden nämnde att anhöriga sett annan typ av intyg än det som skrivs till skolan, så det är väl inte otänkbart att det var ett vabintyg)
Citera
2018-04-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En akademiskt "högpresterande" och pålitlig och pliktmedveten psykopat som skriver "barnmomsböcker", långa invecklade teoretiska diskuterande monografier, rättar tentor, diskuterar ändlöst med studenter och doktorander om momsbefrielse av second hand-försäljning med välgörenhetsinslag, och åker land och rike runt för en ostmacka och en raml*sa, och tydligen gott och väl meriterar sig för professor vid c:a 50 bast. När ska han hinna med allt jävelskap?

Låt vara att det finns sociopater (min förståelse) i omlopp som kan högfungera på sin brist på verklighetsförankring, och känslomässig förankring (att trollbinda publik blir tex en drog, just för att ingen egentligen vill prata med dem eller veta vad de tycker) men bubblan brukar spricka när det blir tydligt att ingen vill veta av dem. Och det är en bit kvar till verkligt mord, även om de är fullt beredda i sin egen inbillning. Såna skulle nog dessutom ha närmare till mord än självmord, och skulle känslomässigt inte kunna relatera till vad som uppenbarligen ägt rum i Bjärred.

De blir liksom inte deprimerade heller, bara "fördärvade". De hittar en orsak (en person) och riktar allt hat på den. Den stora ondskan, som står i vägen, och förutan vilken vägen till lycksalighet skulle ligga öppen och fri. De överpresterar, men i sökandet efter den själ som saknas. De gnäller, för det är alltid någon annans fel. (Med vilket jag inte vill ha sagt att de inte en dag kan gå under eller finna sig vid vägs ände.)

Nu kan jag inte göra anspråk på att veta mycket om OH, men jag får inte riktigt det intrycket.

Jag får helt enkelt inte ekvationen att gå ihop. Som en del ställer upp den. Likhetstecknet finns inte där hos mig. OH=psykopat=isolerar familjen=tar/får dom att ta livet av sig=hänger sig själv.
Citera
2018-04-01, 21:44
Medlem
Citat:
Jag får helt enkelt inte ekvationen att gå ihop. Som en del ställer upp den. Likhetstecknet finns inte där hos mig. OH=psykopat=isolerar familjen=tar/får dom att ta livet av sig=hänger sig själv.
jag skulle mer uttryck det som OH=psykopat=>isolerar familjen=>tar/får dom att ta livet av sig && hänger sig själv
Citera
2018-04-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
jag skulle mer uttryck det som OH=psykopat=>isolerar familjen tar/får dom att ta livet av sig && hänger sig själv

Ja. Men det stämmer lika fullt inte. (Även om jag missade =>)
Citera
2018-04-01, 21:56
Bannlyst
Eller.
En fru med stark tro, och som till slut vill ta livet av sig => övertygar sin hårt arbetande man => som till slut låter sig övertygas => dom fattar ett gemensamt beslut => barnen dör => föräldrarna tar livet av sig.

* Föräldrarna ville egentligen bara ta sina egna liv, men insåg att livskvaliteten skulle bli så fruktansvärt dålig för barnen om dom får leva vidare ensamma pga sina sjukdomar, så föräldrarna väljer att ta barnen med sig.

Tänk om det var såhär.
Vem vet?
Citera
2018-04-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, försäkringskassan tillhandahåller inte intygen, det gör läkarna (det har inte status som intyg förrän det är ifyllt och signeraav behörig läkare) . Vissa intyg ska skrivas på fastställt formulär. Dessa blanketter hämtar läkarna från Försäkringskassan.
(En postare i tråden nämnde att anhöriga sett annan typ av intyg än det som skrivs till skolan, så det är väl inte otänkbart att det var ett vabintyg)
Du lämnar inte ett vabintyg till skolan. I de inlägg jag är inblandad i har vi diskuterat de intyg som var utställda till skolan.
Citera
2018-04-01, 22:10
Medlem
Anabellas avatar
Från det ena till det andra.. Det är väl inte omöjligt att Hanna har varit anställd som anhörigvårdare åt sin dotter på deltid. Det krävs ett intyg från biståndshandläggaren och det kunde de utan större problem få. Socialen skriver upp antalet assistanstimmar sedan är det upp till familjen hur de löser det rent praktiskt.
Med intyget i handen kunde hon vända sig till vilket assistansbolag som helst långt borta från byn och teckna ett anställningsavtal. Varken skola, grannar eller anhöriga behövde veta något. Det är ett arrangemang som folk oftast håller tyst om.
Ärligt talat, jag tror inte att föräldrarna skulle hålla Agnes hemma för pengarnas skull. Men tanken plötsligt slagit mig... det är inte en omöjlig modell.
Citera
Bannlyst
De personporträtt och beskrivningar man fått ta del av om Oskar omöjliggör psykopati som jag ser det. Hanna vet vi så väldigt lite om, så är det nån som i alla fall potentiellt skulle kunna uppfylla psykopatikriterierna, är det hon.

Vad vet vi om Hanna?
Söt tjej en gång i tiden.
Skattejurist.
Jobbade 50%.
Lät maken ta minst 4 skolbesök själv.
Snäll och vänlig enligt några i tråden.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Psykopaten är även narcissist och anser sig vara Guds gåva till Mänskligheten och därför begår psykopaten ytterst sällan självmord.

Finns inget värre än en deprimerad narcissist. Tapp av makt, kontroll och bekräftelse leder till en avgrund av självhat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in