2018-04-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Välkommen i tråden. Pianofröken har vad jag vet aldrig deltagit i tråden så hon är säkert lyckligt ovetande om eventuella benämningar. Hennes utsagor har dock stor påverkan i hur händelsen uppfattas och vilken bild som blir den dominerande av de inblandade. Därför får hon tåla att hennes ord vägs på guldvåg och granskas i detalj. Det är lite märkligt om vissa skulle få frikort, deras observationer kan vara lika färgade av egna känslor, fördomar och erfarenheter som alla andras.
Hej, som du säkert förstod tror jag inte heller pianofröken häckar här i tråden och behöver läsa alla nedlåtande omdömen om henne. Jag ville mer reflektera över med vilken nit en del skribenter försöker förminska värdet av hennes utsaga genom att använda sig av ord "kärring", "skvallrig" och så vidare. Visst kan man få analysera vad hon sagt, men det bör man väl som vuxen människa klara av utan den sortens beteende? Eller hur?
Citera
2018-04-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Allt tyder på det, och att det skedde i samförstånd med båda föräldrarna, och att flickorna var sjuka. Den här tråden står och stampar, så fort den börjar röra på sig mot en djupare diskussion om motiv och bakgrunder så styrs den snabbt och effektivt tillbaka till diskussionen om det var Oskar eller barnen som var sjuka.

Jag tror inte att vi fixar svaret på det här. Men det svaret skulle kunna komma som ett resultat av att man flyttar fokus till varför det hände i stället för vem som gjorde vad. Oavsett om det var Oskar eller barnen som var sjuka så var det något som hände precis den här julhelgen, dom hade ju överlevt ett antal tidigare. Kom det ett besked före jul? Finns det yttre krafter involverade som påverkade resultatet? Vad var Hannas roll, offer eller medskyldig?

Oavsett vem som var sjuk.
Visst är det så och det som behövs för att komma vidare är mer eller mindre är verifierbar fakta. Jag tror det kommer med tiden.
Citera
2018-04-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det behövs också en skattejuristhustru som stöttar planen, två barn som tycker om att leka charader – i tre år. Utan att yppa att det faktiskt bara är en lek för sina vänner eller de lärare som kommer hem till dem.
Eller att H, A och M kan diagnostiseras ha drabbats av Stockholms-syndrom?

Hur skulle det passa in i bilden?
Citera
2018-04-01, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
1. En Folie à deux med OH som den dominerande.

2. Tre mord med fabricerat avskedsbrev.

3. Tre mord med underskrift under hot; HB är rädd, chockad och vill vinna tid.

Tidiga påståenden om att HB har "blivit hjälpt" tyder på yttre åverkan, OH har då bragt henne om livet.

Varför inte Hanna som den dominanta spindelmamman, med sin arbetsmyra Oskar som rantade runt i skolor och i Tyskland, innan hon gav barnen dödskyssen veckorna efter Jesus födelsedag?
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-01 kl. 12:51.
Citera
2018-04-01, 12:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Efter att ha följt tråden sedan dag ett har jag skapat mig en uppfattning. Kan det inte vara så enkelt att Oskar helt sonika led av ett extremt kontrollbehov som gick helt överstyr. Genom att ”göra” flickorna sjuka gjorde han även Hanna sjuk av oro. Jag tror att han manipulerat hela familjen och skolan för att inte förlora kontrollen över familjen. Barnen kan ha fått någon lågdos sömnmedicin som gjort dem trötta och håglösa. Allt för att han ska kunna kontrollera dem. Hålla dem hemma. Hanna blir givetvis orolig för barnen och börjar söka svar.
Övervakningskameror inomhus? "A girl has nothing to say"
Den som har ett sjukligt kontrollbehov hittar sätt.
Citat:
Familjen hamnar i en ond cirkel av trötthet och psykiska symtom som även leder till fysiska problem. Oskar har dem i sin hand. Men familjen börjar må riktigt dåligt. Till slut kan inte heller Oskar kontrollera det han satt i rullning. Allt blir honom övermäktigt. Till slut slår det över. Han tappar kontrollen...
Mycket tyder på att åtminstone äldsta flickan led av en kronisk trötthet och skulle utredas vidare under 2018.
Citera
2018-04-01, 12:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
För det första så kan även "skattejuristmorsor" ha brutits ner psykiskt succesivt genom flera års psykisk misshandel av en man med extrema kontrollbehov. Det har nämnts tidigare i tråden och är en självklarhet för alla som läst grunderna i psykologin kring kvinnomisshandel och varför kvinnor stannar så länge.
Att H inte pratade på jobbet om personliga problem kan tyda på detta. Likaså att hon var den som först och mest gick ner i arbetstid.
Säger inte att det var så, men det är möjligt.

Tyvärr fungerar elevhälsan i de allra flesta skolor (både kommunala och privata) inte ens i närheten av så bra som du antar att den gör. (Och som den borde göra.)

Du betraktar HannaB och skolan som "vem som helst", av ngt slags moraliskt rättviseskäl, låter det som. Jag tror inte så var fallet. Ett genomsnitt är resultatet av att man dividerar summan med antalet förekomster, inte av antagandet att alla förekomster solidariskt delar genomsnittets värde. Så var det kanske mer en gång, men mindre så nu. Och sen kan man ju behöva fundera på hur mängden kan vara sammansatt. Jag tror inte du ska leta efter snittet i Bjärred.

Jag skulle utan vidare vilja påstå att en kontrollerande OH som hållt familjen i skräck över många är något helt osannolikt utifrån vad vi vet. Likaså att HB skulle passa in i mallen av misshandlade kvinnor som stannar hos sina män. Finns öht inga attribut vad jag kan se hos endera förälder som skulle peka i sådan riktning. Fenomenet är förvisso lika trist som det är vanligt förekommande, men det är på gott och ont inte detsamma som att alla män förr eller senare kommer att misshandla sina hustrur. Tror man det måste man nog också fundera på vad ett äktenskap borde kunna vara.

N-vis vill jag inte hävda att HB filosofiskt sett skulle vara utom räckhåll för mänskliga problem bara för att hon har "bättre" jobb och bor i Bjärred etc. (det var hon ju inte). Vad jag försökte säga med "skattejuristmorsa" var att HB bevisat sig kunna klara en hel del, men att hon ändå knappast lär sakna en mors instinkter vad gäller sina döttrars bästa. Man borde kunna räkna med integritet och betydande prestationsförmåga, och ett analytiskt sinnelag. Och förälder/morsa är man inte (om man kan välja och förutsättningarna tillåter) från och till eller en gång i veckan, utan sekund för sekund. Mår barnet illa måste kräkhinken fram på fem sekunder, inte nästa vecka. Läxan ska läsas, skolkläder tvättas, varmare skor köpas och presenter skaffas till klasskompisarnas födelsedagar och påläggen till frukosten handlas. Du noterar minsta skiftning i deras beteende och du talar med dem om hur de mår och vad som är fel. Det funkar inte annars. De är inte katter som man ställer fram mat åt, de är en förlängning av dig själv. Som de mår, mår du. Som du mår, mår de. Låt vara att döttrarna här är på väg att bli stora och lite friare.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-04-01 kl. 13:37.
Citera
2018-04-01, 12:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Varför inte Hanna som den dominanta spindelmamman, med sin arbetsmyra Oskar som rantade runt i skolor och i Tyskland, innan hon gav barnen dödskyssen veckorna efter Jesus födelsedag.
Arbetsmyran O*kar ville framstå som en ansvarsfull far men den verkliga agendan var ett djupt behov av yttre kontroll? Såsom hans personlighet har beskrivits av kolleger och bekanta så är sannolikheten högre att maken har varit den dominante av parterna.
Citera
2018-04-01, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Arbetsmyran O*kar ville framstå som en ansvarsfull far men den verkliga agendan var ett djupt behov av yttre kontroll? Såsom hans personlighet har beskrivits av kolleger och bekanta så är sannolikheten högre att maken har varit den dominante av parterna.

Samtidigt vet vi nästan ingenting om spindelmamman och hennes kyssar.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-01 kl. 13:18.
Citera
2018-04-01, 13:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja. Uppfattningen om att de flesta tillstånd endast uppkommer under vissa förutsättningar delar jag — om det nu var det du menade.

Somliga bryter dock benen väldigt lätt och ofta – antingen av genetiska skäl eller pga vad de blivit/blir utsatta eller själva utsätter sig för. Andra verkar kunna göra vad som helst utan att bryta benen.

Sårbarhet ser ut att vara en viktig aspekt för om någon råkar ut för något eller inte.

Sen kan man ju ha ren och skär otur också.

I föreliggande fall tror jag mest på en cocktail av all of the above.

(Ser du förresten att jag har lärt mig skriva olika längder av tankstreck på min padda. Du anar inte hur stolt jag är — eller det gör du kanske..?)

Jo, jag kan se stoltheten skina. Man blir som en helt annan människa – med korrekta tankstreck. Sen är mina lite för korta, medan "m"-strecken är i längsta laget, men det är väl amerikanarnas fel.

Resten behöver jag knappt kommentera. Det är spot on. Liknelsen med benbrott är inte så dum. Benskörhet är också ganska spritt i våra dagar, med andra benstommesideal än då jorden skulle brukas i steniga tegar, med endast kärringen att dra plogen med. Idealet idag ser hos somliga snarare ut att vara att få ner två i samma flygstol. (Fast där n.b. finns notabla undantag.)

Sen är kanske inte ev. benskörhet den mest fruktbara eller spännande infallsvinkeln på ett familjedrama. Ens om det skulle gå att visa att det var avgörande.

Men, visst, många "faller" på de områden där de är som svagast, eftersom det är där de känner att de har ngt att bevisa.

I det här fallet verkar det ju ändå möjligen fruktbart att tänka sig en kombination av att de två föräldrarna varit/upplevt sig som hänvisade till varandra och att en viss "sårbarhet" och långvarig utsatthet för oro och stress bidragit till utgången.

Endast yttre kända faktorer och förhållanden kanske inte räcker.
Citera
2018-04-01, 13:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
För det första så kan även "skattejuristmorsor" ha brutits ner psykiskt succesivt genom flera års psykisk misshandel av en man med extrema kontrollbehov. Det har nämnts tidigare i tråden och är en självklarhet för alla som läst grunderna i psykologin kring kvinnomisshandel och varför kvinnor stannar så länge.
Att H inte pratade på jobbet om personliga problem kan tyda på detta. Likaså att hon var den som först och mest gick ner i arbetstid.
Säger inte att det var så, men det är möjligt.

Tyvärr fungerar elevhälsan i de allra flesta skolor (både kommunala och privata) inte ens i närheten av så bra som du antar att den gör. (Och som den borde göra.)

Vad som talar mot att O skulle vara t.ex kvinnomisshandlare (och en massa annat) är att han pratade med en kollega om sin besvärliga hemsituation. Om man inte har rent mjöl i påsen så försöker man nog dölja familjeproblem.
Citera
2018-04-01, 13:43
Medlem
Citat:
Det finns en rad saker som talar emot psykopatspåret. Den viktigaste och mest avgörande är att ingen i familjen lever idag.

Jag hade för ett tag sedan likartade funderingar som du har och diskuterade det i ett inlägg tidigare i tråden. Jag hade då också sökt efter studier som kunde ge information men inte hittat några. Stefan S svarade mig (se inlägg 13408) och länkade också till två studier om psykopaters självmordsbenägenhet. Enligt dessa studier så tycks psykopater vara ungefär lika självmordsbenägna som andra.

Citat:
Läs exempelvis följande artikel som först avlivade myten om psykopaters ”immunitet” mot självmordshandlingar:
http://psycnet.apa.org/record/2001-07673-011

Vissa studier har rent av funnit en svag korrelation mellan psykopati och suicidala handlingar:
http://psycnet.apa.org/buy/2006-07382-003
Citera
2018-04-01, 14:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det finns en rad saker som talar emot psykopatspåret. Den viktigaste och mest avgörande är att ingen i familjen lever idag.

Ja, jag glömde den tidigare.
Nu är jag inte expert men om jag inte minns fel så ligger det en motsägelse i att en psykopat tar livet av sig. Så i så fall har HB lurat honom.

En psykopat gör allt den gör för att själv överleva, och söker sin näring och meningsuppfyllelse i andras död. Allt reduceras till en fråga om vad som kan gynna psykopatens överlevnad. Psykopaten bekräftas som livsvärdig först i och med de andras död.

Och varför ta livet av sig när man kan ljuga och neka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in