2018-04-01, 23:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ett exempel på hur globjorden ser på bevis är också intressant. Den senaste videon från den brasilianska gruppen så attackerades dessa personer omedelbart för vad de sysslat med utöver plattjord, de hade studerat paranormala fenomen tex. Invändningar mot vad som presenterades uteblev,
Vad har de presenterat?
Välj gärna ut en sak så kan vi diskutera det.
Citera
2018-04-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kan du ge något exempel på en sådan uppgjord regel?
Vetenskapen fungerar inte så. Den modell som bäst passar in enligt observationer blir gällande.
Så varför säger du att vi kan se hur långt som helst då? Helt absurt. Det du säger nu är ungefär så här:
"i å med att de mest kända teorierna är globemodell så har alla andra modeller kommit 2a, så då stänger vi dörren nu"
Citera
2018-04-01, 23:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Solen är högt ovanför dig själv(observeraren, en människa på jorden). Högt upp i himlen.
Aha, högt över betraktaren, inte sig själv. Men det förklarar inte varför den inte ser mindre ut.
Enligt glob-modellen förklaras det enkelt genom att avståndet till solen inte ändras då den går ned.

Citat:
Du kan se lagen om perspektiv skit lätt i korridoren. Vi vet att väggarna, taket och golvet är rakt. Men från vårt perpspektiv blir det convergence till en punkt i mitten. Det är så detta fungerar.
Det är en "illusion" men det är så det fungerar, våra ögon fungerar eller hur man vill tolka det.
Ja, det har jag ingen invändning emot. Det är när delar av objektet skyms av de raka väggarna och det platt golvet som det saknas en förklaring. Perspektivet gör att HELA objektet ser mindre ut.

Citat:
Så utanför denna korridor kommer saker dras till en convergence. Till en mittpunkt. Solen går rakt fram MEN I VÅRT PERSPEKTIV DRAS ALLTING TILL EN CONVERGENCE; TILL EN MITTPUNKT just därför ser det ut som att solen går "ner" och "döljs" när det inte gör det.
kom ihåg, SOLEN KAN INTE, det är fysiskt omöjligt PÅ EN PLATTJORD att den går under punkten. För under punkten ÄR DET MARKNIVÅ. SOLEN ÄR I HIMLEN, HÖGT UPP
Hur kommer det då sig att den undre delen skyms?
Hela solen borde se mindre och mindre ut. I verkligheten skyms nedre delen utan att solen ser mindre ut.
Citera
2018-04-01, 23:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så varför säger du att vi kan se hur långt som helst då?
Jag säger inte att vi kan se hur långt som helst.
Det jag undrar över hur nedre delen av ett objekt börjar skymmas på ett visst avstånd, samtidigt som vi kan se tillräckligt långt för att se den övre delen.

Citat:
Helt absurt. Det du säger nu är ungefär så här:
"i å med att de mest kända teorierna är globemodell så har alla andra modeller kommit 2a, så då stänger vi dörren nu"
Inte alls. Presentera hållbara fakta för en annan modell så accepterar jag den.
Citera
2018-04-01, 23:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
@SOLEN

2. Varför försvinner nedre delen av solen? Varför "döljs" något?

För att i vårt perspektiv har vi en convergence. ALLTING dras ihop till en punkt i mitten av din ögon nivå.
Där punkten är, är golv och tak sepererat, dvs, Är nånting i himlen KAN DET INTE synas under punkten. Och är nånting på marknivå kan det inte synas ovanför punkten.
.

Du förklarar fortfarande inte vad som hindrar ljuset från den nedre delen att solen att nå dina ögon.

Förklara "convergense", förklara vad "under punkten" är. Och framför allt vill jag att du förklarar vad som skymmer solen även fast det inte finns något som skymmer solen.
Senast redigerad av madtop 2018-04-01 kl. 23:27.
Citera
2018-04-01, 23:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så varför säger du att vi kan se hur långt som helst då? Helt absurt. Det du säger nu är ungefär så här:

Självklart kan vi se hur långt som helst. Så länge det inte finns något som hindrar ljuset så fortsätter det rakt fram.

Förklara vad det är som hindrar de enskilda fotonerna att färdas framåt.
Citera
2018-04-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inget antagande, det bygger på observationer.
Visa att den inte stämmer.

Det har jag gjort. Hela objektet syns hela tiden, den nedre delen skyms aldrig.

Det konstiga är ju att vi kan se överkanten på solen och Turning Torso, samtidigt som nedre delen skyms av horisonten. Förklara det.
Nedre delen "försvinner" för att så fungerar vårt perspektiv. Vi kan ju till och med i korta avstånd se att det blir refrektion som gör att vi inte ser botten.
Det kan bli så här att vi inte ser botten av människor, bilar o.s.v

När vi ser en båt försvinna, så är inte mittpunkten exakt vid båten, den är ovanför.
Samtidigt går golvet upp. Det finns fler anledningar här, jag fattar inte detta utantill men logiken finns där och observationer på detta finns också.

Vi ser toppdelen på tornet när vi zoomar, ja. Klart vi gör vi förstorar det ju.

Vart är mittpunkten när man ser en båt försvinna utan zoom?
Den är ovanför båten. Den inte är inte exakt där vattnet slutar.
Citera
2018-04-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du förklarar fortfarande inte vad som hindrar ljuset från den nedre delen att solen att nå dina ögon.

Förklara "convergense", förklara vad "under punkten" är. Och framför allt vill jag att du förklarar vad som skymmer solen även fast det inte finns något som skymmer solen.
Det hindras för vårt perspektiv drar allt till punkten i mitten. I en korridor är det en punkt i mitten(din ögonnivå) som allt dras till, ÄVEN FAST ALLTING ÄR RAKT; DETTA ÄR BEVIS FÖR DET; SIMPELT SOM FAN!
Därför skyms solen som den gör.

UNDER PUNKTEN ÄR UNDER DIN ÖGONNIVÅ. Solen kan omöjligt visas där för solen är i himlen. Den är inte på marken.
Citera
2018-04-01, 23:34
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
.

Vilken höjd i km anser du är en vettig höjd för solen ovanför den platta jorden?
10 km? 30 km? Enligt dom flesta plattjordarna är höjden 4828 km (3000 miles) den vedertagna höjden på solen (https://wiki.tfes.org/Distance_to_the_Sun).
Citera
2018-04-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vilken höjd i km anser du är en vettig höjd för solen ovanför den platta jorden?
10 km? 30 km? Enligt dom flesta plattjordarna är höjden 4828 km (3000 miles) den vedertagna höjden på solen (https://wiki.tfes.org/Distance_to_the_Sun).
Högre än moln är det vi vet(har jag för mig), moln kan ses bakom solen ibland men vet inte vad det är. Kanske solen kan ha olika banor.
Jag kan inte göra ett bra antagande här.
Citera
2018-04-01, 23:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Högre än moln är det vi vet(har jag för mig), moln kan ses bakom solen ibland men vet inte vad det är. Kanske solen kan ha olika banor.
Jag kan inte göra ett bra antagande här.

Då utgår jag ifrån 4828 km ovanför den platta jorden eftersom det är vad experterna inom plattjordsteorin säger.
Citera
2018-04-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Då utgår jag ifrån 4828 km ovanför den platta jorden eftersom det är vad experterna inom plattjordsteorin säger.
Vilka anser du vara experter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in