Citat:
Ursprungligen postat av
Amriswil
Ditt engagemang grundar sig alltså i att du själv är eller har varit kriminell och vill ha det så bekvämt och ombonat som möjligt när rättvisan väl hinner ikapp dig. Det daltas alldeles för mycket med sådana som dig, och det är glädjande att AfS har en politik som vill göra något åt det. Din partsinlaga är inte så intressant här i tråden.
Hade du läst mina inlägg i tråden så hade du vid det här laget läst att jag vill reformera kriminalvården så att minsta skötsamhet bestraffar sig enormt mycket mer och att OM man ska få någon form av dräglig tillvaro så ska den förtjänas. Jag ser hellre att 80% av fångarna får det sämre och resterande får en motivation att kämpa för något bättre än de andra, än att det som i nuläget är så att alla har det exakt likadant oavsett vem du är eller vad du egentligen gör.
Hade du vetat vem jag var och vad jag gjort hade du förstått att verkligen vem som helst faktiskt kan hamna i fängelse. Det finns inte en jävel som planerar att hamna där, finns 60-åringar som aldrig någonsin begått ett brott innan och betalat mer skatt än vad du har gjort hittills i ditt liv men som av någon icke vald anledning hamnat i en, för dem, ohanterlig situation. Du får tycka vad du vill, men har man bidragit till ett välfärdssamhälle ska man också kunna få hjälp när det behövs. Utländska medborgare och människor som aldrig gjort gott för sig eller aldrig brytt sig om andra kan för all del få ett helvetes straff. Men precis som det är naivt av PK-människor att tro att alla människor är goda och vill väl, så är det lika naivt att tro att alla fångar är råkriminella pundare och blattar som inte vill någon väl.
Teoretiskt nu, om du hade en dotter som blev våldtagen och du slog ihjäl kräket skulle du själv acceptera ett livstidsstraff där du spenderade all din tid med slödder och blev betraktad av ALLA som ett kriminellt och värdelöst slödder du också? Skulle du inte anse att om du skötte dig och betedde dig borde få det bättre än andra? Det finns godhjärtade människor på anstalter, både bland plitar och fångar. Precis som det finns sviniga människor bland båda också.