2018-04-01, 13:19
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag fattar inte varför inte advokaten kunde ha fått honom att hålla tyst, tills de hade alla fakta från polisutredningen. Sedan kunde de ha anpassat sin förklaring efter det, i stället för att hela tiden ändra och förlora i trovärdighet. Det är ju advokatens uppgift, och hon har fått kritik i media från andra advokater också för att hon lät honom pladdra på.
Som försvarare får hon inte hjälpa klienten att formulera sina berättelser. Advokaten får självfallet inte heller främja orätt, advokaten ska agera på ett sätt som främjar "hederlighet och redbarhet" inom rättslivet. Advokaten är förhindrad att främja klientens sak på ett otillbörligt sätt.
Hon får t.ex. inte ljuga.
Citera
2018-04-01, 13:23
Medlem
Citat:
I så fall saknar ÅK också logiskt tänkande. Då kör vi: det är i sig olagligt att inneha narkotika, därför räcker det att hitta narkotika hemma hos en misstänkt för att kunna åtala honom för narkotikainnehav. Case closed. Det spelar ingen roll om han även har vetemjöl och vaniljsocker hemma.

När det gäller filmerna däremot, så är det inte ett brott att inneha sådana filmer, utan det åklagaren gör är att han indirekt försöker bevisa något om M:s psyke med hjälp av existensen av dessa filmer. Och då blir det inte en rättvis bild, om rätten inte får veta hur många filmer som hittats totalt, och hur många procent av dem som handlade om helt andra saker. Det var ju inte precis, som att Madsen var en arbetslös never-do-well som bara tittade på snuffilmer och porr dygnet runt...

Tror du att andra sadistiska (serie)mördare genom historien inte har haft andra intressen och ansvar än att leta avrättningsfilmer eller på andra sätt göda sina fantasier/tvångstankar/planer? Det är inte relevant för fallet om PM är fotbollsintresserad, älskar katter, investerar varje helg i att fullända sin svärmors makronrecept eller om han bara sitter på soffan och slökollar tv. Det som är relevant för fallet är att avgöra om PM har haft möjlighet, motiv och kapacitet att utföra dådet (andra gärningsmän kan vi ju utesluta) och sammanställa bevis som talar för eller emot detta, och då spelar det ingen roll om han är katt- eller hundmänniska eftersom det inte finns någon motsägelse i att gilla katter och att gilla att mutilera kvinnliga könsorgan.
Citera
2018-04-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
ursprung:

"Panik lär inte hävdas med tanke på att det vid undertryck skulle ha varit K som lyckades att stänga av motorn så att luckan gick att öppna."

Bra där, snillen spekulerar, och finner varandra!!!

Har ni inte fattat att PM helt kan byta spår, utan någon som helst koppling till det förra. Landsättning, lucka, koldioxid.....

Min ide är att han nu, gråtmild kanske, förklarar att han försökte skydda KW's reaktion, den att hon fick total panik vid dyket! Sedan finns det massor med trovärdiga fortsättningar på den nya historien, som täcker knivhugg och uppbindning, men dom väntar jag med. gensamt är att de är helt frikopplade från tidigare historier.
Så den erfarne sjöfararen som varit ute och dykt med mängder av människor kan inte avläsa tecken på panikreaktioner hos passagerare och då avbryta dyk och stiga upp till ytan
Citera
2018-04-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Som försvarare får hon inte hjälpa klienten att formulera sina berättelser. Advokaten får självfallet inte heller främja orätt, advokaten ska agera på ett sätt som främjar "hederlighet och redbarhet" inom rättslivet. Advokaten är förhindrad att främja klientens sak på ett otillbörligt sätt.
Hon får t.ex. inte ljuga.

Du blajar på i juridiken, hoppas du har på fötterna inom området.

Jag är inte jurist, eller juridiskt bildad, men har en del kunskap från olika sammanhang. Du är inne på ett spår, vad advokaten får/bör säga och diskutera med sin klient.

Vad jag vet, får advokaten inte direkt undanhålla sanning, men får självklart rådgöra med klienten och dess bästa försvar. Det får mig att tvivla på din första mening "Som försvarare får hon inte hjälpa klienten att formulera sina berättelse", advokaten får kanske inte skriva försvarstal, men väl tipsa om uppslag till försvar, vilket borde räcka för att PM ska fatta och hitta en bra formulering.

Så, jag tycker kanske att ditt inlägg var en "ickefråga", tillförde väl ingenting, egentligen.
Citera
2018-04-01, 13:45
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Många av filmerna visade precis på den tortyr som Kim utsatts för, hur kvinnor spetsats med vassa föremål i underlivet samt sen fått halsen avskuren. Jag säger som GW - hata slumpen.
Det är totalt irrelevant att veta vad en misstänkt sadistmördare har för övriga intressen, vilka andra filmer han tittat på t.ex. Det är inte en slump att dessa extrema tortyr och mordfilmer finns i hans dator.
Exakt! Hade Madsen varit misstänkt för tillverkning av Amfetamin hade man letat efter sökningar om det i hans dator. Att han inte städat i sina datorer tyder ju bara på att han var totalt säker att klara sig. Där fungerar han nog inte som dom flesta, men det har väl att göra med hans handikapp.
Citera
2018-04-01, 14:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
I så fall saknar ÅK också logiskt tänkande. Då kör vi: det är i sig olagligt att inneha narkotika, därför räcker det att hitta narkotika hemma hos en misstänkt för att kunna åtala honom för narkotikainnehav. Case closed. Det spelar ingen roll om han även har vetemjöl och vaniljsocker hemma.

När det gäller filmerna däremot, så är det inte ett brott att inneha sådana filmer, utan det åklagaren gör är att han indirekt försöker bevisa något om M:s psyke med hjälp av existensen av dessa filmer. Och då blir det inte en rättvis bild, om rätten inte får veta hur många filmer som hittats totalt, och hur många procent av dem som handlade om helt andra saker. Det var ju inte precis, som att Madsen var en arbetslös never-do-well som bara tittade på snuffilmer och porr dygnet runt...

Du är ju rent av korkad om du inte förstår liknelsen med narkotika, lol.

De misstänker PM för att ha torterat Kim etc. de hittar filmer i hans dator som visar sätten på vilka han har torterat henne. DET är intressant.

Om de misstänker någon för narkotikabrott och hittar narkotika hemma hos denne så är DET intressant. Liknelsen har ingenting att göra med om det är olagligt eller lagligt.

För övrigt är det ju olagligt att tortera någon och skära halsen av dem.
Citera
2018-04-01, 14:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Han kommer nog få så mycket brev av ensamma kvinnor och även män som trånar efter honom att detta foffbrev kommer foffa sönder av all vikt är jag rädd för.
Det "suger" av att behöva nämna det, för många älskar "Barrabas".
Den gamla grekiska blodshämnden var bättre rättvisa än detta spektakel
.
Tyvärr är det ju så att en viss typ av kvinnor (och även män) dras till dessa sadistiska psykopatmördare, vanligtvis kallas de "mördargroupies" Jag läste en bok där en kvinnlig journalist intervjuade sådana kvinnor för att förska förstå fenomenet med s.k mördargroupies.
Oftast handlar det om trasiga kvinnor som själva blivit utnyttjade på olika sätt av män. Misshandlade, våldtagna osv.
Att de sen söker sig till dessa ökända monster till mördare verkade då handla i vissa fall om att få en stund i rampljuset med "kändismördaren" men oftast handlade det om att dessa skadade, störda kvinnor fick känna en slags kontroll, att den fängslade mördaren var den allra bästa pojkvännen, för han var ju inlåst, hon hade därmed kontrollen och han fick vänta på hennes besök.
Dessa kvinnor ser sig som utvalda, den enda som förstår honom och "hjälper" honom också att inte känna skuld för sina dåd, nej han är precis så oskyldig som han säger, allt är offrens fel.
Dessa mördargroupies försvårar all typ av rehabilitering, psykologisk hjälp m.m för mördaren, hon stöttar honom i hans förnekande.

Sen, när det gäller Peter Madsen så finns det faktiskt en beundran av honom här i tråden, som du nog lagt märke till. Som uttrycker att det är "synd och skam om han skall låsas in, för han har ju så mycket mer kvar att ge." Att han är så "kreativ, charmig och en sådan inspirationskälla".

Dyrkandet av honom gör att det inte anses viktigt det faktum att en sexualsadist som torterat någon till döds, han kommer att fortsätta med det, söka nya offer. Så är det i de allra flesta fallen, de blir seriemördare för de har vid sitt bestialiska sadistdåd fått uppleva den ultimata sexuella tillfredsställelsen, minnet präglas av den känslan de upplevt så endast nya sexualsadistiska mord kan ge den känslan igen.
Citera
2018-04-01, 14:55
Medlem
katws avatar
Citat:

Sen, när det gäller Peter Madsen så finns det faktiskt en beundran av honom här i tråden, som du nog lagt märke till. Som uttrycker att det är "synd och skam om han skall låsas in, för han har ju så mycket mer kvar att ge." Att han är så "kreativ, charmig och en sådan inspirationskälla".

Ja det är fullständigt häpnadsväckande hur vissa resonerar. Men det tankesättet skulle vi ha en värld full med människor som skulle anse sig ha rätten till vilka sjuka mord/dåd som helst. Eftersom deras beundrare/fans/studenter etc. minsann skulle tycka att det upphöjda "geniet" sätter man liksom inte bakom lås och bom. Det HÄNDER BARA INTE!
Citera
2018-04-01, 14:59
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Såg just en film om Bundy - det var nog en jävla tur att Madsen åkte direkt. Madsen är klart lika störd, och har samma helt otyglade vansinne. Ifall saker dyker upp efter han döms så skulle det inte förvåna mig alls.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det värsta och farligaste är väl egentligen att Madsen kan tygla sitt vansinne?

Ja, de kanske hittar saker som de kan koppla till honom.
Just det var Bundy expert på också. Det otyglade vansinnet kom bara fram efter han hade fångat sitt offer. Och detta skulle jag tro gäller även andra sexualsadistiska predatorer. Ofta så krävs det att man lurar offret in i en fälla med någon form av lockbete.

En sexualsadistisk mördare vet om att det de gör är fruktansvärt fel, det är en del av lockelsen. Om man förverkligar en sådan fantasi finns det ingen återvändo. Man kommer drivas att upprepa brottet tills att man åker fast eller dör. Därför blir sexualsadister ofta seriemördare.

Att få offret i sitt våld är steg ett (förspelet). Steg två är att gradvis stegra offrets paniska dödsångest med tortyr (detta är själva "sexakten"). Steg tre är själva mördandet och skändningen av kroppen (klimax).

Madsen skiljer sig dock från kända seriemördare (utöver att ingenting i nuläget pekar på att han är en seriemördare) i att han iscensatte akten utan egentlig chans att själv komma undan.
Många seriemördare eskalerar gradvis risktagningen, lämnar spår eller kryptiska meddelanden, allt för att stegra lusten. Detta är ett känt mönster inom brottspsykologi.

Med risk för att låta kvasipsykologisk så tror jag Madsen inte ville komma undan. Vad hade han kunnat hoppas på? Att ingen skulle sakna Kim Wall? Att ingen skulle direkt koppla det till Madsen och ubåten? Att ubåten inte skulle vara full med bevis? Knappast.

Att han stretar emot är bara en del av spelet. När han dömts, och förpassats till historiens skräphög med vetskapen om att han aldrig kommer släppas fri, så tror jag han kan komma att erkänna fler brott. Eller så är kanske Madsen unik - en extrem sexualsadist som på något sätt insett att han är ett monster som måste spärras in innan han begår fler brott.
Citera
2018-04-01, 15:12
Medlem
Utifrån att jag har följt rättegången alla dagar hittills, så verkar det i mina ögon som om PM anser att han deltar i ett spel, inte en rättegång. Ett spel han måste vinna och att det ligger en viss lust i det från hans sida. Han ser åklagaren mest som en underlägsen motståndare han självklart kommer kunna vinna över.

Det ska bli intressant att följa nästa utfrågning av honom. Är säker på att åklagaren sitter inne med flera jokrar.
Citera
2018-04-01, 15:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, man glömmer inte facebookbilden på Sirid, där hon såg mycket misshandlad ut, med blåklocka och det hela.
Den bilden härrör från någon lajv-aktivitet; ett "spectacle", och härrör från 2012. - Bilden togs bort i slutet av aug tillsammans med ytterligare foton på tjejer som lajv-sminkat sig.

Nej, naturligtvis misshandlade han inte S så att det syntes, eller på annat sätt skulle kunna kopplas till den snälle, känslige, förstående och omtänksamme PM. - Här var det mer sofistikerade och oantastliga metoder som gällde; gärna så han "som av en händelse" också fick möjlighet att framhålla sina goda sidor:
https://ing.dk/blog/hab-under-stormen-180540

Ett annat exempel är en outplånlig raket som täcker S:s hela överarm.

Betänk sedan situationen med KW; hur hon skriver sms till sin pojkvän och skojar om att hon fortfarande är i livet: Hon kunde inte ha varit mindre rädd, eller ens i sin vildaste fantasi föreställa sig att kanelgifflarna och snabbkaffet var en del av PM:s lockbete. - Och lade hon märke till sågen utgjorde den bara ett synligt bevis på Raket-Madsens nit, flit och hantverksskicklighet.

PM lägger ut texten betr. sin uppgraderade mordplats:
https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
https://ing.dk/artikel/saadan-fungerer-nautilus-203188
Citera
2018-04-01, 15:53
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du blajar på i juridiken, hoppas du har på fötterna inom området.

Jag är inte jurist, eller juridiskt bildad, men har en del kunskap från olika sammanhang. Du är inne på ett spår, vad advokaten får/bör säga och diskutera med sin klient.

Vad jag vet, får advokaten inte direkt undanhålla sanning, men får självklart rådgöra med klienten och dess bästa försvar. Det får mig att tvivla på din första mening "Som försvarare får hon inte hjälpa klienten att formulera sina berättelse", advokaten får kanske inte skriva försvarstal, men väl tipsa om uppslag till försvar, vilket borde räcka för att PM ska fatta och hitta en bra formulering.

Så, jag tycker kanske att ditt inlägg var en "ickefråga", tillförde väl ingenting, egentligen.
Du blajar själv på i rätt mycket och framförallt har du ett otrevligt sätt. Dina misslyckade försök att förminska andra skribenter berättar bara om dina egna problem. Håll dig till ämnet och till en hyfsad ton, det ger ett seriösare intryck.

#Merwinna skrev det här:
Citat:
Alltså, jag fattar inte varför inte advokaten kunde ha fått honom att hålla tyst, tills de hade alla fakta från polisutredningen. Sedan kunde de ha anpassat sin förklaring efter det, i stället för att hela tiden ändra och förlora i trovärdighet.
Vilket ger intrycket av att advokaten borde fått honom att hålla tyst, tills de hade alla fakta från utredningen så att DE sen kunde ha anpassat sin förklaring till det.
Detta påstående indikerar ju att advokaten ska hjälpa Madsen med bättre lögner än hittills. D.v.s att Bettina skulle ha hjälpt honom att "anpassa" sina förklaringar istället för att utgå från sin klients egna berättelser. För försvaret hade det givetvis varit bättre om Madsen inte pladdrat på som han gjorde och ändrade sin historia utifrån vilken bevisning som kom in.
Hon har säkert gjort sitt bästa för att få honom att avvakta, men det finns väl ingen människa som kan täppa till truten på honom, när han väl är igång.
Advokatens uppgift är ju b.la är att utifrån klientens berättelse lyfta fram det som är till klientens fördel. Ge goda råd, givetvis, belysa vad som i hans berättelse kan vara fördelaktigt att fokusera på. Men, det är hans berättelse hon som advokat ska utgå ifrån och ska själv inte formulera den åt honom. Det vore ett jävla övertramp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in