2018-04-01, 12:54
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om du tittar på alla målen i matchen så är det rätt uppenbart att MLS är rätt långt från de bästa Europeiska ligorna. Ibra får nog inga större problem att näta i varje match om han orkar springa åtminstone 20 minuter i värmen. Min gissning är att Östersund hade vunnit MLS utan större bekymmer.

Är det några MLS spelare öht som är aktuella för spel i VM? 5-10 stycken möjligen, för Panama eller Colombia gissningsvis.
Jag såg ett sammandrag på youtube som innehöll inte bara målen utan målchanser, helt sinnesjukt mkt livsfarliga målchanser, typ 20-25 st. Får inte intrycket att försvarsspelet var på topp

Mkt fin referens du gör där!
Citera
2018-04-01, 13:57
Medlem
Såg lite highlights från matchen, nu vet jag inte om alla matcher i MLS är som den men fan vilket kasst försvarsspel det var. Zlatan bör ju kunna stänka in mängder med mål där

Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Lundh är en av få som inte fjäskar för den stora stygga Zlatan.

Kanske dags för en klistrad MLS-tråd? Nu är ju den ligan Zuperhet...

Rättade din text
Citera
2018-04-01, 13:58
Avslutad
Att Zlatan skulle kunna spela i någon av toppligorna i Europa igen håller jag som osannolikt.

Han hade säkert många erbjudanden från klubbar i Europa innan han bestämde sig för Galaxy, men han är medveten om att hans kropp/knä inte håller länge till och vill använda den tiden han har kvar att spela, att bygga upp sitt varumärke ytterligare.

Jag tror det var Nesta som sade att han inte ville spela med pressen som Europa innebar, både psykiskt och fysiskt, utan han ville till en liga där resultaten inte är det viktigaste utan att man får göra det man älskar, men på en mindre allvarlig nivå. Zlatan tänker nog i liknande banor. Hans ego passar dessutom in perfekt i USA.
Senast redigerad av GenesisP 2018-04-01 kl. 14:19.
Citera
2018-04-01, 14:02
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Såklart ska folk snacka ner MLS.

Ett par snabba motargument:
Al-Ain
Bänken i Toulouse
Bottenlag i Belgien
Bänken + botten (+ inga mål) i Spanien

Nä, MLS är ingen superliga, och rent krasst är det kanske större att ha samma målsnitt i Allsvenskan som Zlatan har/eventuellt kommer ha i MLS - men jag ser få argument för Kalle Holmberg och Alexander Jeremejeff i VM.

Återigen, det blir intressant om detta håller sig över ett par matcher.
I Zlatans fall är det inte nivån på ligan som är det viktiga utan att han är en egoistisk diva som sabbar landslaget. Han lyfter inte andra, han sänker. Alltså måste Janne ha stake nog att stå emot runkklubben.
Citera
2018-04-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Att plocka med Zlatan till VM pga gårdagens bedrifter är som att ta med Thomas Wassberg till en OS-stafett i längdskidåkning efter att han kommit topp 10 i korpens klubbmästerskap i Åsarna.

Satte ord på mina tankar, hittade inte en bättre jämförelse.
Citera
2018-04-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om du tittar på alla målen i matchen så är det rätt uppenbart att MLS är rätt långt från de bästa Europeiska ligorna. Ibra får nog inga större problem att näta i varje match om han orkar springa åtminstone 20 minuter i värmen. Min gissning är att Östersund hade vunnit MLS utan större bekymmer.

Är det några MLS spelare öht som är aktuella för spel i VM? 5-10 stycken möjligen, för Panama eller Colombia gissningsvis.

Gustav Svensson, Sverige.

Men visst, MLS är inte en europeisk toppliga. Men är det bättre att nöta bänk eller vara mållös och usel i en toppliga (Toivonen och Guidetti) än att göra mål i en sämre liga (Berg, Kiese-Thelin och Zlatan)?

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
I Zlatans fall är det inte nivån på ligan som är det viktiga utan att han är en egoistisk diva som sabbar landslaget. Han lyfter inte andra, han sänker. Alltså måste Janne ha stake nog att stå emot runkklubben.

Vad baserar du, och alla andra, detta på? Jag har läst fler intervjuer där fd klubbkamrater uttalar sig positivt om Zlatan än tvärtom.
Citera
2018-04-01, 14:59
Medlem
NirvanAs avatar
Vad är anledningen till att Zlatan spelar i Galaxy/MLS, vet inte om jag läste rätt men hans lön var tydligen väldigt låg, typ 1M $ per säsong? eller nåt, eller läste jag fel?

Fotbollskvalitén låg
Lönen låg

Varför spelar man där förutom att det är lite skönt att bo i LA?
Citera
2018-04-01, 15:17
Medlem
freeriderXIIs avatar
USA är världens största ekonomi så att bli stor och känd där är värt mycket pengar i reklamintäkter. Även om givetvis fotbollen inte är lika stor där som i Europa.

För Zlatans samarbetspartner Samsung som han har ett reklamavtal med är det bra att Zlatan valde Amerika. Också lite coolt att han har nummer 9 när ju Samsung nyligen lanserar sin "Samsung Galaxy 9".

Senast redigerad av freeriderXII 2018-04-01 kl. 16:14.
Citera
2018-04-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Förvisso, Gunnars bedrifter för det svenska landslaget gör honom till den bättre landslagsmannen (när vi räknar bedrifter), dock är Zlatan fortfarande anser jag en rätt så överlägsen fotbollsspelare i förhållande till Gunnar, klart den skickligare individen och den bästa vi någonsin haft(Tror det lär dröja innan vi får se dess like igen). Men visst ''each to thier own''.

Dagens fotbollsspelare är oerhört mycket skickligare jämfört med dom som var aktiva för flera decennier sedan, vilket säger i ärlighetens namn ingenting om man skall göra den jämförelsen. Förändrar dock fortfarande inte faktumet att Gunnar Nordahls legacy är tveklöst mycket större än Zlatan, oavsett när det gäller bedrifter på deras individuella bedrifter på klubb/landslagsnivå.

Ingen skulle hävda att Zlatan är en större fotbollslegendar än exempelvis Pelé trots att fotbollen såg betydligt annorlunda när han var aktiv. Zlatan var en fenomenal fotbollsspelare, men ganska löjligt att jämföra honom med Gunnar Nordahl.
Senast redigerad av Hagoromo 2018-04-01 kl. 17:05.
Citera
2018-04-01, 17:25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om Zlatan blir uttagen till landslagstruppen och blir inhoppare i andra halvlek i gruppspelsmatcherna mot Sydkorea, Tyskland och Mexiko kommer han då göra bättre eller sämre ifrån sig än Kiese Thelin eller Guidetti skulle göra? Om nu inte Kiese Thelin startar.

Får han ett skottläge tror jag han är farligare med sitt mästerliga tillslag men det gäller att fysiskt ta sig dit också.

Han kan bli en supersub som med fräscha ben kan jobba hårt i 20-30 minuter.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-04-01 kl. 17:30.
Citera
2018-04-01, 17:48
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Dagens fotbollsspelare är oerhört mycket skickligare jämfört med dom som var aktiva för flera decennier sedan, vilket säger i ärlighetens namn ingenting om man skall göra den jämförelsen. Förändrar dock fortfarande inte faktumet att Gunnar Nordahls legacy är tveklöst mycket större än Zlatan, oavsett när det gäller bedrifter på deras individuella bedrifter på klubb/landslagsnivå.

Ingen skulle hävda att Zlatan är en större fotbollslegendar än exempelvis Pelé trots att fotbollen såg betydligt annorlunda när han var aktiv. Zlatan var en fenomenal fotbollsspelare, men ganska löjligt att jämföra honom med Gunnar Nordahl.
Har du inte gjort just det här förut, att säga att man inte kan jämföra spelare nu och då, och sen bakar du in en jämförelse ändå. Du kan förstås få tro att Nordahls legacy är större än Zlatans om några tiotal år, den som lever får se.
Citera
2018-04-01, 18:23
Medlem
freeriderXIIs avatar
Nästa LA Galaxy match är den 8 April mot Sporting Kansas City hemma på STUBHUB Center och sedan spelar de den 14 April mot Chigago Fire på Totoya Center och den 21 April mot Atlanta United FC också hemma.

Får se om Zlatan hinner få nog med matcher för att ha chans att hamna i VM-truppen som ju presenteras den 15 Maj. Och man kan komplettera truppen fram till den sista Maj.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-04-01 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in