Citat:
Ursprungligen postat av
Svarta.Pantern
Finns inga internationella fängelselagar eller standarder. Jämför gärna ett fängelse i Honduras med ett i Sverige.
Varför tror du det?
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Prison_Rules
https://www.unodc.org/documents/justice-and-prison-reform/GA-RESOLUTION/E_ebook.pdf
Det finns lagar, sen att de inte följs är en annan femma.
Sen kan du ju exempelvis jämföra Honduras sjukvård med Sveriges. Säger du "Sverige borde ha lika dålig sjukvård som Honduras" då också?
Det är inte enbart så att exempelvis Thailändska fängelser är dåliga bara för de vill att de ska vara det. Det är en ekonomisk fråga först och främst. Jag kan garantera dig att det finns gott om vanliga Thailändare som sitter och klagar på att deras fångar har det så bra, "de får ju mat, vatten och nånstans att sova! Det får inte alla andra".
Iden om att vilja rehabilitera fångar är en universell tanke, man förstår helt enkelt att det är det mest lönsamma i längden. Möjligheten att kunna göra detta skiftar mycket just pg.a det ekonomiska läget.
Jag har själv träffat fångar som suttit i Polen, Serbien, England, USA, Spanien osv. Du anar inte hur många av dessa som på fullaste allvar tyckt att Sverige är värre, detta pg.a den överdrivna säkerheten gentemot fångar som begränsar ens valfriheter enormt. Frihet handlar om möjligheten att själv kunna fatta beslut. Jag hade alla dar i veckan bytt bort en TV mot möjligheten att få ha mina egna kläder och röra mig mer fritt. Talar du exempelvis Polska och hamnar på Kumla så får du enbart ringa till anhöriga om det finns en plit som kan Polska. Du måste ringa i ett rum när pliten sitter med och lyssnar och vi talar då om ett samtal på kanske fem minuter som kostar dig en rejäl slant sett till hur mycket du har. Finns det ingen Polsk plit så får du inte ringa. Jag som Svensk blev beviljad att ringa ett tio minuters övervakat samtal till min Mamma en gång var tredje månad. Detta eftersom hon inte hade en fast hemtelefon. Jag hade hellre käkat soppa sju dar i veckan om det betydde att jag fick ha
riktig kontakt med mina anhöriga.
Läst boken El chapo om Svensken som satt i Bolivia? Han kunde ta emot besök en gång i veckan, hans fru fick sova med han i hans cell, han kunde ringa vem fan han ville gratis, han fick ta emot vilken mat som helst, fick ha på sig vad han ville, kunde mer eller mindre lämna cellen när han ville osv. I slutet av boken får han möjlighet att avtjäna sluttiden i Sverige, vilket han tackar nej till eftersom han fått det bättre i Bolivia.
Allt är relativt.
"Det spelar ingen roll om väggar är av guld eller betong när de ändå fyller samma funktion, att beröva dig din frihet".