Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
De har aldrig uttalat sig i frågan från första början så hur kan du veta? Det är inte klokt eller hälsosamt att blint stå bakom en organisation som du har en tendens att göra (du är dock knappast den enda ska sägas). Det var precis samma visa med SvP förut.

Att Jeff har sagt att AfS inte vill utvisa "på etnisk grund" samt hur snabb Hahne var att försöka rekrytera Hanif Bali efter han blev utkickad från M ger en god fingervisning av deras position. Om inte annat är tydlighet viktigt, så jo de bör klargöra detta innan valet. Tystnad är å andra sidan också ett typ av svar.

Jeff är en enskild ledamot och tillhör inte grundarna av partiet. Jag vet inte varför man ska dra så stora växlar på en enskild tweet från honom, som man inte ens vet om han har tänkt igenom. Ingenting i partiprogrammet eller i AfS' övriga uttalanden tyder på att de tror på öppen svenskhet.

Sedan, om man ska vara noga, så följer inte öppen svenskhet nödvändigtvis på ett uttalande som "Vi repatrierar inte på etnisk grund". De som inte repatrieras behöver ju inte klassas som svenskar för det. För egen del är jag helt för repatriering på etnisk grund, men inser också behovet av att rent retoriskt inte gå för fort fram med saker när man är ett helt nybildat parti.

Vad gäller Hanif Bali så borde du lyssna på senaste avsnittet av Den kokta grodan (#98), där Kasselstrand och Erik Berglund ägnar den första kvarten åt att helt döma ut Bali. Ingen otydlighet där.

Nordfront drar upp ett Hahne-citat om öppen svenskhet från 2015, när det pågick uteslutningsärenden kring honom och andra SDU:are och de var måna om att få vara kvar i partiet. Den kontexten missar dem, eller utelämnar medvetet (och kommentarfältet under deras artikel är tyvärr en enda fårskock - folk pratar om att AfS kommer att plocka fram Israel-flaggorna snart, att de startat partiet för att blåsa folk på pengar och liknande lågbegåvat svammel). Jag tror inte för ett ögonblick att Hahne heller är inne på öppen svenskhet. Han är vän med etnonationalister som The Golden One och Anton Stigermark och andra i althögersfären, och verkar ligga mycket närmre den världen än den kulturnationalistiska. Dock är Hahne fortfarande lite valpig. Jag tror att hans små snedsteg ofta kan förklaras med det.
Senast redigerad av Amriswil 2018-04-19 kl. 22:25.
Citera
2018-04-19, 22:15
Medlem
Har läst hela tråden nu och försökt söka runt lite men inte funnit något. Vad har de för ståndpunkt i JQ? Är de inte helt rödpillade där så lär det va onödigt att rösta på dem imo.
Citera
2018-04-19, 22:19
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
De som inte repatrieras behöver ju inte klassas som svenskar för det.

Det är en bra poäng. AfS vill ju begränsa välfärden för utlänningar med svenska medborgarskap i många av de fall där det inte går att bevisa att medborgarskapet har förvärvats via fusk eller dylikt.
Citera
2018-04-19, 22:23
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Eftersom det inte finns något som tyder på att AfS står bakom Öppen Svenskhet-tramset så förstår jag inte vad som ska klargöras.
Kanske finns det hopp för ras(se)biologerna ändå.

Citat:
Tre östgötar återfinns på partiets riksdagslista. Markus Jonsson från Linköping är nummer åtta. Han sitter i partistyrelse och har tidigare varit medlem i Moderaterna. Han har en magisterexamen i historia och har också arbetat som ledarskribent, bland annat hade han ett kortare vikariat som ledarskribent på Corren.

Kommer han in i riksdagen vill han bland annat jobba med att förändra det han kallar svenskens självförståelse i frågor om asyl och migration.

Vi har rätt till det här landet och behöver inte bedriva en hostelverksamhet där det bara är att checka in.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/tre-ostgotanamn-pa-riksdagslista-om5243211.aspx
Senast redigerad av Alt-Kike 2018-04-19 kl. 22:28.
Citera
2018-04-19, 22:23
Medlem
En sak jag undrar det är om AFS vågar kasta ut de som jobbar eller inte personligen skulle jag vilja att de kastar ut några många av dem också. Hela partiet verkar ha olika åsikter om det. Sedan vill de vill typ bara kasta ut 500000 pers så kommer de endast göra så svenskar blir minoritet 2055 istället för 2040.
Senast redigerad av J39 2018-04-19 kl. 22:34.
Citera
2018-04-19, 22:34
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Gustav Kasselstrand intervjuas av Radio Bubbla: https://soundcloud.com/radiobubbla/rb-2018-04-18
Tack för tipset! Vem eller vilka ligger bakom Bubbla? Ett par om jag inte missminner mig. Finns det en organisation bakom?

För de som tror att AFS är libertarianskt eller liberalt så borde intervjun korrigera den uppfattningen en smula i alla fall.

Intervjun är knappast slagkraftig som propaganda betraktad, men den gav Kasselstrand tillfälle att lägga ut texten om lite av varje och för mig var det lyssningen värt. Jag är inte förvånad över något, men jag har fått mer insyn i Kasselstrands tankar.
Citera
2018-04-19, 22:37
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Tack för tipset! Vem eller vilka ligger bakom Bubbla? Ett par om jag inte missminner mig. Finns det en organisation bakom?

För de som tror att AFS är libertarianskt eller liberalt så borde intervjun korrigera den uppfattningen en smula i alla fall.

Intervjun är knappast slagkraftig som propaganda betraktad, men den gav Kasselstrand tillfälle att lägga ut texten om lite av varje och för mig var det lyssningen värt. Jag är inte förvånad över något, men jag har fått mer insyn i Kasselstrands tankar.

Martin Eriksson och Sofia Arkestål.
Citera
2018-04-19, 22:39
Medlem
TrickieDickies avatar
Egentligen är " några 100000 tals" för tok för lite. Vi skulle behöva slänga ut nästan 2 miljoner för att verkligen kunna rädda Sverige.
Citera
2018-04-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Jeff är en enskild ledamot och tillhör inte grundarna av partiet. Jag vet inte varför man ska dra så stora växlar på en enskild tweet från honom

Han får helt enkelt stå för vad han säger, och när han skriver precis som att han pratar för hela partiet, så utgår iaf jag från det. Särskilt när han ändå är så central, grundare eller ej. Han sitter redan i riksdagen och bör ha fått en bra bild av vad för parti AfS är vid det här laget.

Citat:
Sedan, om man ska vara noga, så följer inte öppen svenskhet nödvändigtvis på ett uttalande som "Vi repatrierar inte på etnisk grund". De som inte repatrieras behöver ju inte klassas som svenskar för det.

Det är precis det här tramset som många är trötta på. Detta ständiga "läsa mellan raderna"-tramset. Ge oss tydlighet och klarhet istället. Jag vill veta deras tydliga definition av svenskhet, så simpelt är det. Kan en somalier någonsin bli svensk? Vi kommer förmodligen aldrig få ett tydligt svar på det från Kasselstrand eller Hahne.

Citat:
Jag tror inte för ett ögonblick att Hahne heller är inne på öppen svenskhet. Han är vän med etnonationalister som The Golden One och Anton Stigermark och andra i althögersfären, och verkar ligga mycket närmre den världen än den kulturnationalistiska. Dock är Hahne fortfarande lite valpig. Jag tror att hans små snedsteg ofta kan förklaras med det.

Vi får se. Att han är vän med dem säger faktiskt inte så mycket om jag ska vara ärlig.
Citera
2018-04-19, 22:51
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Han får helt enkelt stå för vad han säger, och när han skriver precis som att han pratar för hela partiet, så utgår iaf jag från det. Särskilt när han ändå är så central, grundare eller ej. Han sitter redan i riksdagen och bör ha fått en bra bild av vad för parti AfS är vid det här laget.

Jag har ju redan förklarat för dig att det han skrev ligger i linje med det som står i partiets politiska program där ett antal repatrieringsgrunder läggs fram. Har du överhuvudtaget läst dessa program?

Citat:
Vi kommer förmodligen aldrig få ett tydligt svar på det från Kasselstrand eller Hahne.

Jag har ett radikalt förslag: Fråga dem.
Citera
2018-04-19, 23:00
Medlem
Det är väl rätt tydligt att AfS inte står för tramset "öppen svenskhet". När Åkesson gick ut i helgen och sa att svenskheten beror på värderingar blev han rätt hårt attackerad av flera AfSare:

Exempel: https://twitter.com/erikdierooi/status/985132926265372672

Den som följer den här tråden inser också att Jeff Ahl inte står för "öppen svenskhet": https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/987016494684037120
Citera
2018-04-19, 23:26
Medlem
MrSkargards avatar
Jimmie Åkesson har tydligen beskrivit Alternativ för Sverige som "en hämndaktion" i Aftonbladets webbtv-program Partiprogrammet. Jag har inte sett programmet själv men att Åkesson helt enkelt inte klarar av att hålla sig saklig när han kommenterar AfS vet vi ju sedan tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in