2018-04-01, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Instämmer helt!.
Om pianofröken som ni har manglat här fram och tillbaka: ett barn med musikalisk särbegåvning som Moa tydligen var, är alltid hypersensitiva, de utvecklar en alldeles speciell relation till sin musiklärare. Även familjen gör det så småningom. Hon var säkert en viktig person i flickans liv. Vem om inte pianoläraren kunde ha större insikt i barnets motorik, psyke och inre värld? Hon verkar vara en bra människa och bra lärare som brydde sig om flickan och hon har rätt till sina slutsatser om Moas hastiga insjuknande. Det var modigt av henne att träda fram. Hon är den enda som gav oss en varm och personlig bild av Moa och det kan vi tacka henne för.
Jag tyckte att pianolärarinnan var intressant fram till att hon började dra alldeles för långtgående slutsatser om alla i familjen utifrån väldigt knapp information. Till slut pratade hon bara om sina spekulationer och dessa delade jag inte. Om du vill läsa mer om pianolärarinnan har hon också öppnat sitt hjärta för Elisabet Höglund som berättat om hennes upplevelser vid pianot. Hon har även sagt att hon gärna pratar med polisen men dessa har tydligen inte funnit henne tillräckligt intressant ännu.
Citera
2018-04-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Troligtvis finns där en mindre nogräknad läkare (eller ett falskt intyg) med i bilden också ja

Då krävs det en mordbenägen pappa med sjukligt kontrollbehov, en läkare som begått två tjänstefel genom att skriva två felaktiga intyg och elevhälsoteam på två skolor som har valt minsta motståndets väg och låtit sig duperas av en vältalig Oskar. Det är iofs inte omöjligt men knappast troligt.
Citera
2018-04-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då krävs det en mordbenägen pappa med sjukligt kontrollbehov, en läkare som begått två tjänstefel genom att skriva två felaktiga intyg och elevhälsoteam på två skolor som har valt minsta motståndets väg och låtit sig duperas av en vältalig Oskar. Det är iofs inte omöjligt men knappast troligt.
Det fetade vet vi med ganska stor säkerhet att det stämde. Det övriga är än så länge bara spekulationer
Citera
2018-04-01, 11:48
Medlem
Citat:
Det fetade vet vi med ganska stor säkerhet att det stämde. Det övriga är än så länge bara spekulationer

Vilka vi, och varför skulle inte det vara en spekulation när resten är det?
Citera
2018-04-01, 11:50
Bannlyst
Citat:

Det behövs också en skattejuristhustru som stöttar planen, två barn som tycker om att leka charader – i tre år. Utan att yppa att det faktiskt bara är en lek för sina vänner eller de lärare som kommer hem till dem.
Citera
2018-04-01, 12:00
Medlem
Citat:

Är det endast två intyg vi talar om? Det skulle i så fall innebära att Agnes fick ett intyg när hon var ca tolv år gammal och att man fortsatt att förlänga hennes hemundervisning under två år utifrån det första och enda intyget? Det verkar orimligt.

Hur ofta brukar man förnya den här sortens intyg? Och hur går man då till väga? I samband med förnyelse av intyget måste väl läkare, elevvårdsteam, rektor med flera träffas? Förutom att de självklart träffar föräldrar och elev så klart.

Var inte Agnes fortfarande under utredning - eller hade hon fått en diagnos? Det måste väl vara extra noga att man kontinuerligt följer upp patienten, om hon fortfarande är ett växande barn och om den misstänkta diagnosen är en diffus, omtvistad och extremt svårdiagnosticerad sjukdom? Den diagnos som sattes vid tolv års ålder (EM) kanske inte kunde betraktas som statisk?
Citera
2018-04-01, 12:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Då har du uppenbarligen missat reportageserien för några år sedan om hur föräldrar i Sthlms rikaste grannskap aggressivt, överlägset och i egenskap av att ha hög social ställning pressar lärare att ge deras barn höga betyg och på samma sätt fixar felaktiga dyslexidiagnoser till barnen för att de ska få rätt till längre tid på prov osv.

Jag har inget att invända emot att sånt kan hända. Men det är mot sånt som man i allmänhet försöker skydda sig. Jag har inte uppfattat paret B/H som av hög social ställning jämfört med skolan och grannskapet i övrigt, men han var förvisso på väg att bli professor.

Det är, när en hel skola blir involverad, med all dess personal, naturligtvis en ganska stor sak.
Citera
2018-04-01, 12:21
Medlem
Citat:
Vilka vi, och varför skulle inte det vara en spekulation när resten är det?
Vi som har läst om ett brev i tidningar och tror att O är gärningsmannen. Oki vi kan kalla det spekulation också. Hur trolig bedömer du den? Tror du det var H?
Citera
2018-04-01, 12:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Att OH kontrollerade sind familj tycker jag är en av de mer sannolika teorierna. Men det kan finnas andra också. Det som i min mening pratar för det är att det var han som var drivande med hemundervisning och med det menar jag den mest aktiva parten i kontakt med skolan. Jag får bara inte det i mitt huvud hur en person, som beskrevs som OH, låter sig övertala av sin fru angående hemundervisning.

Kommenterarna att det inte är möjligt att kontrollera sin familj när man är mycket borta, förstår jag inte. Är ni alla så lycklig lottade att ni aldrig har sett det eller hört om det? Kontroll kan vara mycket olika. Jag har sett en kvinna, chef i många år på sin arbetsplats, alltid trodd att hon hade bra självförtroende, ny partner, hemma hos henne. Jag kände knappt henne igen. Och det handlar inte om fysisk misshandel eller att någon ta någons telefon. Kvinnan, den där starke chefen, gör helt enkelt allt för att göra sig till lags i vad hennes nya partner önskar. Men det hela är inte positiv därför att det inte blir väl bemött, aggressiva och nedvärderande kommentarer från partnern istället (i en ny relation). Och det är mycket få som får se detta.

Hörde också om ett anat fall, kvinnan väl etablerat i arbetslivet, absolut inget som märktes utåt, skildes från sin make efter många år av psykiskt misshandel och kontroll. Ingen visste något. Som kvinna, tror jag, skäms man så i h* att man tillåter det och att man utsetts för det av den man älskar mest. Jag hade tigat tills jag hade fått min sansar ihop och lämnat. Berätta släktingar? Aldrig i världen.

Så för mig en sannolikt möjlighet, visst.

Det finns ju även män som blir hunsade och psykiskt (även fysiskt) misshandlade av frun. Det talas det oftast tyst om. O kanske var en toffel hemma som gjorde allt för att vara H till lags. Kan det vara något sådant han anförtrodde en kollega?
( det här är ingen teori jag egentligen tror på men jag tror heller inte på det omvända)
Citera
2018-04-01, 12:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Osannolikt att två vuxna utvecklar psykos eller vanföreställning samtidigt. Där är det troligaste att det handlar om en sk Folie a deux. Det innebär att den dominanta parten utvecklar psykos eller vanföreställning - kanske pga djup depression. Den andra, svagare parten, anammar det sättet att se på världen och går således in i vanföreställingen utan att vara sjuk. Ovanligt psykiatriskt tillstånd, men förekomner i enstaka fall där vuxna begår självmord ihop, eller begår ett brott ihop.
1. En Folie à deux med OH som den dominerande.

2. Tre mord med fabricerat avskedsbrev.

3. Tre mord med underskrift under hot; HB är rädd, chockad och vill vinna tid.

Tidiga påståenden om att HB har "blivit hjälpt" tyder på yttre åverkan, OH har då bragt henne om livet.
Citera
2018-04-01, 12:35
Medlem
Citat:
Vi som har läst om ett brev i tidningar och tror att O är gärningsmannen. Oki vi kan kalla det spekulation också. Hur trolig bedömer du den? Tror du det var H?

Allt tyder på det, och att det skedde i samförstånd med båda föräldrarna, och att flickorna var sjuka. Den här tråden står och stampar, så fort den börjar röra på sig mot en djupare diskussion om motiv och bakgrunder så styrs den snabbt och effektivt tillbaka till diskussionen om det var Oskar eller barnen som var sjuka.

Jag tror inte att vi fixar svaret på det här. Men det svaret skulle kunna komma som ett resultat av att man flyttar fokus till varför det hände i stället för vem som gjorde vad. Oavsett om det var Oskar eller barnen som var sjuka så var det något som hände precis den här julhelgen, dom hade ju överlevt ett antal tidigare. Kom det ett besked före jul? Finns det yttre krafter involverade som påverkade resultatet? Vad var Hannas roll, offer eller medskyldig?

Oavsett vem som var sjuk.
Citera
2018-04-01, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du är ofta förståndig.
Jag accepterar din "symbiogena psykos" utan att kolla upp den närmare. Finns säkert sådant. Jag behöver inte heller bekänna om annat som du redan kan.

"Diagnosens problem" här är dock litegrann uppenbar i att det närmast naturligen måste handla om en form av "skadereglering" som äger rum i efterskott, och bara kan äga rum i efterskott. Om sen folk därtill lever i illusionen att psykiatriska problem är strikt personliga och "interna", antingen pga att de är medfödda eller för att de plötsligt debuterar, så finns det väldigt lite förberedelse hos var och en för att kunna se och tackla psykiska problem som beror på så vardagliga ting som särskild belastning, depression och mentalt ogynnsamma eller dysfunktionella miljöer, kanske pga krympande kvalitativt utbyte med omvärlden och känsla av tillhörighet och framtid.

Diagnosen är då inte i individens tjänst för att denne ska kunna modifiera sitt beteende eller sina livsomständigheter (vilket (idealt) borde vara fallet), utan framstår som expertdomares professionella egendom, som tilldöms folk. Utan individen som kämpat på för att denne har betraktat sig som frisk (och inte velat "belasta omgivningen" med terapigående) finner sig då hypotetiskt till sist kasserad och utstämplad som "psyksjuk". Vilket är olyckligt.

Så min infallsvinkel är väl snarare vad som i så fall var fel runtomkring. En "diagnos" blir ju då ändå inte mycket mer än en brottsplatsskiss eller fantomavbildning av vad som var för handen i det yttre. Och "vikt in" i juridiska subjekt. Vilket inte kommer att förhindra att det händer igen.

Mänsklig nöd förefaller då relativt sett mer objektivt påtagligt, och kommunicerbart.

Nu har jag lätt på känn att det här inte är något som vi löser innan kvällens häxbål ska tändas... Och jag tror det finns fler dimensioner till saken.

Men jag har inget emot idén att de "gått ner sig" tillsammans. Och att det kan kallas för störning. Eller "isolering", om de upplevde det så. Eller om det var det de inte såg eller kunde se.

Ja. Uppfattningen om att de flesta tillstånd endast uppkommer under vissa förutsättningar delar jag — om det nu var det du menade.

Somliga bryter dock benen väldigt lätt och ofta – antingen av genetiska skäl eller pga vad de blivit/blir utsatta eller själva utsätter sig för. Andra verkar kunna göra vad som helst utan att bryta benen.

Sårbarhet ser ut att vara en viktig aspekt för om någon råkar ut för något eller inte.

Sen kan man ju ha ren och skär otur också.

I föreliggande fall tror jag mest på en cocktail av all of the above.

(Ser du förresten att jag har lärt mig skriva olika längder av tankstreck på min padda. Du anar inte hur stolt jag är — eller det gör du kanske..?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in