2018-03-31, 14:14
Medlem
Jag har börjat sticka mig en mössa, svart isolerad med aluminiumfoder på insidan. Den ska jag ta på mig varje gång jag läser nåt sånt här och tycker att det skulle förklara hela händelsen:

Scholar Richard Holloway writes that according to Scientology, engrams are “damaging experiences that happen by accident,” bruises through time implanted on thetans through the course of millions of lives. Sometimes the damage is intentionally inflicted by thetans who desired power over other thetans. Deliberate injuries are called implants in Scientology. Hubbard wrote, “Implants result in all varieties of illness, apathy, degradiation, neurosis and insanity and are the principle causes of these in man.” The Christian idea of heaven is a deceptive implant, Hubbard taught, for there is an infinite series of lives after the first, contrary to the Christian notion of the afterlife. — Wikipedia
Citera
2018-03-31, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hade du info när du skrev #245? Om inte så var det en bra gissning.

Nej, det hade jag inte, men jag tror fortfarande att gissningen håller. En sorglig blandning av föräldrarnas psykiska tillkortakommanden och barnens fysiska sjukdomar i en maximalt olycklig rendezvous. Det svåraste i den här historien tycker jag är att all information som kommit från polis tyder på att föräldrarna var överens om sitt "barmhärtighetsmord" eller "utvidgade självmord". Som jag ser det kräver det en ganska rejäl psykisk sjukdom hos bägge föräldrarna.
Citera
2018-03-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skolan har intygen, fattad beslut på detta underlag och utredning har visat att inget formellt fel har begåtts. Intygen är sekretessade.

Vad är problemet?
Det har jag missat, finns där en utredning som säger att skolan inte har begått några fel?
Citera
2018-03-31, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har börjat sticka mig en mössa, svart isolerad med aluminiumfoder på insidan. Den ska jag ta på mig varje gång jag läser nåt sånt här och tycker att det skulle förklara hela händelsen:

Scholar Richard Holloway writes that according to Scientology, engrams are “damaging experiences that happen by accident,” bruises through time implanted on thetans through the course of millions of lives. Sometimes the damage is intentionally inflicted by thetans who desired power over other thetans. Deliberate injuries are called implants in Scientology. Hubbard wrote, “Implants result in all varieties of illness, apathy, degradiation, neurosis and insanity and are the principle causes of these in man.” The Christian idea of heaven is a deceptive implant, Hubbard taught, for there is an infinite series of lives after the first, contrary to the Christian notion of the afterlife. — Wikipedia

Ja, det är inte omöjligt att sekterism måste bjudas in till mötet av psykiska och fysiska sjukdomar, för att detta skulle kunna växa sig till något så komplett vansinnigt.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-31 kl. 14:49.
Citera
2018-03-31, 14:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Inget som styrker att intygen är äkta.
Om intygen är som dem ska vara sekretess belagda så faller även postare Franks vidhållande påstående att han sett intygen.

Även fast saker är sekretessbelagda så kan ju någon som har tillgång till sådana handlingar skvallra för folk. Det betyder inte att jag menar att just Frank har gjort det.
Citera
2018-03-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, det är inte omöjligt att sekterism måste bjudas in till mötet av psykiska och fysiska sjukdomar, för att detta skulle kunna växa sig till något så komplett vansinnigt.

Egentligen skulle det kunna räcka med psykisk sjukdom eftersom sådan kan ge vanföreställningar och hallucinationer, men det egendomliga är så fall att sjukdomen drabbar två föräldrar samtidigt!
Citera
2018-03-31, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Egentligen skulle det kunna räcka med psykisk sjukdom eftersom sådan kan ge vanföreställningar och hallucinationer, men det egendomliga är så fall att sjukdomen drabbar två föräldrar samtidigt!

Ja, den är jäkligt svår att tugga i sig. Hur ogärna jag än vill spekulera om sekter eftersom det egentligen inte finns några belägg för det, blir det svårt att komma ifrån att en sekt som föräldrarna gemensamt tydde sig till, hade kunnat hindra dem att söka adekvat hjälp och intala sig om ett bättre liv efter detta.

Ett alternativ är att båda föräldrarna hade någon typ av grundläggande störning, tillräckligt lindrig för att den tillsammans med deras begåvning, inte skulle märkas av omgivningen. När sedan de psykiatriska pålagringarna depression och krisreaktion tillkom, pga av en kraftig ökning av livsstressorer, blev de tillsammans med de grundläggande störningarna – bokstavligt talat en livsfarlig kombination.
Citera
2018-03-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Osannolikt att två vuxna utvecklar psykos eller vanföreställning samtidigt. Där är det troligaste att det handlar om en sk Folie a deux. Det innebär att den dominanta parten utvecklar psykos eller vanföreställning - kanske pga djup depression. Den andra, svagare parten, anammar det sättet att se på världen och går således in i vanföreställingen utan att vara sjuk. Ovanligt psykiatriskt tillstånd, men förekomner i enstaka fall där vuxna begår självmord ihop, eller begår ett brott ihop.
Citera
2018-03-31, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Osannolikt att två vuxna utvecklar psykos eller vanföreställning samtidigt. Där är det troligaste att det handlar om en sk Folie a deux. Det innebär att den dominanta parten utvecklar psykos eller vanföreställning - kanske pga djup depression. Den andra, svagare parten, anammar det sättet att se på världen och går således in i vanföreställingen utan att vara sjuk. Ovanligt psykiatriskt tillstånd, men förekomner i enstaka fall där vuxna begår självmord ihop, eller begår ett brott ihop.

Ja, en symbiogen psykos är inte alls en orimlig teori. Isolering (från anhöriga och nära vänner), depression och en "egen" världsbild med paranoida föreställningar som man håller för sig själv, i en tät och klistrig relation, är ofta viktiga ingredienser i detta tillstånd. Sårbara personligheter i en skör livssituation med många stressorer befrämjar att tillståndet blommar ut, naturligtvis med en medfödd eller förvärvad predisposition.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-31 kl. 16:11.
Citera
2018-03-31, 16:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73

På franska landsbygden... Gärna syskon utan annan ledning. Lite såna saker.
Citera
2018-03-31, 16:39
Medlem
Dr.Roberts avatar
Intyg....Kan skrivas av vem som helst på ett kollegieblock.
Läkarintyg...skrives av läkare på därtill avsett dokument.

Ponera att "intygen" var förfalskade och att skola/kommun varslat familjen om att
titta närmare på deras ärende. (det som inte fick hända hände)
Föräldrarna får panik och ser deras karriärer gå i soptunnan.
Dragna inför rätt med tillhörande rubriker i blaskorna : Bjärredfamilj lurade skola och kommun !

Stor skandal både för deras anhöriga och sig själva.
Inga jobb,kanske skaka galler..ekonomisk katastrof.
Vem tar hand om barnen ?

Också skribenten som bara nämnde Moa,Agnes och Hanna..ni saknas oss.
Varför var inte Oskar saknad ?
Citera
2018-03-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Intyg....Kan skrivas av vem som helst på ett kollegieblock.
Läkarintyg...skrives av läkare på därtill avsett dokument.

Ponera att "intygen" var förfalskade och att skola/kommun varslat familjen om att
titta närmare på deras ärende. (det som inte fick hända hände)
Föräldrarna får panik och ser deras karriärer gå i soptunnan.
Dragna inför rätt med tillhörande rubriker i blaskorna : Bjärredfamilj lurade skola och kommun !

Stor skandal både för deras anhöriga och sig själva.
Inga jobb,kanske skaka galler..ekonomisk katastrof.
Vem tar hand om barnen ?

Också skribenten som bara nämnde Moa,Agnes och Hanna..ni saknas oss.
Varför var inte Oskar saknad ?

Ja kombinerat med en ordentligt störd personlighet (Oskar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in