2018-03-22, 13:32
Medlem
Vad hette klubborna där det var tre gubbar på? Fanns i olika färger som blå, grön m.m.
Citera
2018-03-22, 14:13
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westmunk
Vad hette klubborna där det var tre gubbar på? Fanns i olika färger som blå, grön m.m.

Karamellpojkarna.
Citera
2018-03-22, 14:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
TL;dr

Som utlandssvensk är det av förklarliga skäl svårt att hänga med i förändringarna på den svenska godismarknaden. Jag har en del frågor som jag hoppas några av er kan hjälpa mig att reda ut.

1) Marabou hade en serie kolor, Rival (chokladsmak), Fox (citron) Mjölkchoko och Choko (gräddkola med chokladöverdrag) och Dixie (gräddkola). Finns någon av de kvar? Om inte, när försvann de?
Choko finns i kvar i alla fall.
2) Toms pokaler kom i två varianter, Punsch och Cognac. Finns de kvar? Eller har en av dem försvunnit? Vilken och när ungefär?
Har jag inte sett på många år. Cloetta hade något likande . Tror det fanns både punsch och cognac där med
3) Vid ett hembesök märkte jag att Marabous Japp hade förändrats påtagligt i smaken. Den gräddiga kolasmaken var ersatt av något som kändes fadd och torrt. När inträffade detta?
Var några år sedan. Japp smakar förjävligt nuförtiden. Smakar som äckelchokladet Mars.
4) När jag var liten fanns det något vi kallade Evighetsmint, en vit hård mintkaramell som var svår att bita i och som man därför tvingades suga på länge. Finns de kvar? Har de egentligen ett annat namn?
Vet vilka du menar. Storlek ungefär som 1-krona och stenhårda. Brukade finnas i rulle i "celofan" Något engelskt märke om jag minns rätt (Obs! inte "Strong"!)
5) Det fanns också något som kallades Tigerhuvud, en seg lakrits. Har de också försvunnit?
Har jag inte sett på många år.
6) Lokala kiosken sålde Nutella i små paket som påminner om hotellmarmelad. De kom med en liten plastsked. Den storleken på Nutella existerar väl inte längre?
Jo, dom finns fortfarande. Finns även en sådan liten förpackning som ska se ut som själva nutellaburken
.
Citera
2018-03-23, 00:49
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Företaget hette Karamellpojkarna. Inte säker på att klubborna hade något särskilt namn. Omslag i genomskinlig plast.
Citera
2018-03-23, 08:37
Medlem
scottbikess avatar
Saknar Apan Chippo från Toms som jag köpte som lösgodis. Tänk om man hade en kartong liggande!
Citera
2018-03-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
1) Fox (citron) Finns någon av de kvar? Om inte, när försvann de?
Fox-kolor finns kvar.
Citera
2018-03-23, 08:58
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Fox-kolor finns kvar.

Mmmm, för att citera Homer.
Citera
2018-03-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Karamellpojkarna.
Tack
Citera
2018-03-23, 09:15
Medlem
Vet någon vart man kan köpa karamellpojkarna? Hittar ingenstans :/
Citera
2018-03-23, 19:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vet någon vart man kan köpa karamellpojkarna? Hittar ingenstans :/
Lades ned för 6år sen
Citera
2018-03-29, 21:24
Medlem
CommonSenses avatar
Finns dessa tablettaskar kvar? ena va det knasen på och tabletterna va mjuka med cola smak, den andra va det en svart katt med saltlakrits av katter
Citera
2018-03-31, 23:40
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie83
Stratos, nån som minns den underbart goda chokladen? Blå förpackning vill jag minnas.. tror den finns i norge fortfarande.. vet nån om man kan köpa den via sverige på nåt sätt?
Helt klart det bästa Norge har uppfunnit! Här kan man beställa till Sverige.
https://maxgodis.se/collections/chok...atos-storplate
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in