Som utlandssvensk är det av förklarliga skäl svårt att hänga med i förändringarna på den svenska godismarknaden. Jag har en del frågor som jag hoppas några av er kan hjälpa mig att reda ut.
1) Marabou hade en serie kolor, Rival (chokladsmak), Fox (citron) Mjölkchoko och Choko (gräddkola med chokladöverdrag) och Dixie (gräddkola). Finns någon av de kvar? Om inte, när försvann de? Choko finns i kvar i alla fall.
2) Toms pokaler kom i två varianter, Punsch och Cognac. Finns de kvar? Eller har en av dem försvunnit? Vilken och när ungefär? Har jag inte sett på många år. Cloetta hade något likande . Tror det fanns både punsch och cognac där med
3) Vid ett hembesök märkte jag att Marabous Japp hade förändrats påtagligt i smaken. Den gräddiga kolasmaken var ersatt av något som kändes fadd och torrt. När inträffade detta? Var några år sedan. Japp smakar förjävligt nuförtiden. Smakar som äckelchokladet Mars.
4) När jag var liten fanns det något vi kallade Evighetsmint, en vit hård mintkaramell som var svår att bita i och som man därför tvingades suga på länge. Finns de kvar? Har de egentligen ett annat namn? Vet vilka du menar. Storlek ungefär som 1-krona och stenhårda. Brukade finnas i rulle i "celofan" Något engelskt märke om jag minns rätt (Obs! inte "Strong"!)
5) Det fanns också något som kallades Tigerhuvud, en seg lakrits. Har de också försvunnit? Har jag inte sett på många år.
6) Lokala kiosken sålde Nutella i små paket som påminner om hotellmarmelad. De kom med en liten plastsked. Den storleken på Nutella existerar väl inte längre? Jo, dom finns fortfarande. Finns även en sådan liten förpackning som ska se ut som själva nutellaburken
Stratos, nån som minns den underbart goda chokladen? Blå förpackning vill jag minnas.. tror den finns i norge fortfarande.. vet nån om man kan köpa den via sverige på nåt sätt?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!