2018-03-31, 19:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Detta har man kunnat göra skit länge enligt historia, när man trodde jorden var platt dessutom.
Detta bevisar inte ett skit.
Möjligen trodde man att jorden var platt för mer än 2400 år sedan. Vi kan säga att de som levde då inte visste bättre fast jag är övertygad om att de gamla egyptierna visste att jorden var rund.
Citera
2018-03-31, 20:36
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Möjligen trodde man att jorden var platt för mer än 2400 år sedan. Vi kan säga att de som levde då inte visste bättre fast jag är övertygad om att de gamla egyptierna visste att jorden var rund.

Innan vi förstod att jorden var ett klot så tänkte vi inte i banorna om något platt eller runt.
Vi börjande sedan observera saker. Dessa observationer gjorde att vi insåg att jorden var ett klot.

Plattmodellen kom i "modern" tid av folk som ville "slåss" mot den vedertagna kunskapen.
Citera
2018-03-31, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det finns fotografier och film av en väldigt lång kraftledning i en sjö, et syns tydligt att den kröker sig ned bakom horisonten. Der finns också en video som filmar Turning Torso från olika avstånd. Ju längre bort man är desto mer av nedre delen skyms av kurvan. Samma sak gäller båtar. När solen går ned bortom ett hav döljs nedre delen av kurvan.
Lake Ponchatrain som du och andra globjordare alltid tar upp visar både platt och rund jord. Exemplet visar varken på platt eller sfärisk jord.

Det här med kurvan blir bara mer och mer befängt, ni globjordare ändrar hela tiden förutsättningarna för att se kurvan.
- man kan se effekten av den på exempelvis Turning Torsovideon.
- man kan se kurvan på ett inzoomat foto av Lake Ponchatrain, men om samma objekt är utzoomat och inte visar en kurva så betyder det ändå att kurvan är där.
- men trots att man enligt er kan se kurvan vid nyss nämnda sjö så kan man inte se kurvan från marken för jorden är för stor för det. Visserligen kan man enligt globjordare se kurvan från marken på Lake Ponchatrain, men inte annars för jorden är för stor.

Hela globjorden står och faller med den gäckande kurvan som hela tiden undgår upptäckt. Globjordare driver bara agenda, ni har antagit en religiös hållning.
Citera
2018-03-31, 20:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Innan vi förstod att jorden var ett klot så tänkte vi inte i banorna om något platt eller runt.
Vi börjande sedan observera saker. Dessa observationer gjorde att vi insåg att jorden var ett klot.

Plattmodellen kom i "modern" tid av folk som ville "slåss" mot den vedertagna kunskapen.
Plattmodellen kom väl med charlatanen Samuel Rowbotham. Innan dess handlade det mest om geocentrism vs heliocentrism.
Citera
2018-03-31, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Lake Ponchatrain som du och andra globjordare alltid tar upp visar både platt och rund jord. Exemplet visar varken på platt eller sfärisk jord.

Det här med kurvan blir bara mer och mer befängt, ni globjordare ändrar hela tiden förutsättningarna för att se kurvan.
- man kan se kurvan på ett inzoomat foto av Lake Ponchatrain, men om samma objekt är utzoomat och inte visar en kurva så betyder det ändå att kurvan är där.
- men trots att man enligt er kan se kurvan vid nyss nämnda sjö så kan man inte se kurvan från marken för jorden är för stor för det. Visserligen kan man enligt globjordare se kurvan från marken på Lake Ponchatrain, men inte annars för jorden är för stor.

Hela globjorden står och faller med den gäckande kurvan som hela tiden undgår upptäckt. Globjordare driver bara agenda, ni har antagit en religiös hållning.

Rätta mig om jag har fel, men du anser alltså att om jorden vore sfärisk så skulle man direkt se kurvaturen med blotta ögat från marknivå? Och frånvaron av foton som visar detta bevisar att jorden bör vara platt?
Citera
2018-03-31, 20:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Rätta mig om jag har fel, men du anser alltså att om jorden vore sfärisk så skulle man direkt se kurvaturen med blotta ögat från marknivå? Och frånvaron av foton som visar detta bevisar att jorden bör vara platt?
Jorden skulle behöva vara bra mycket mindre än vad den är för att man skulle kunna se kurvan med blotta ögat från marknivå. Den är trotts allt omkring fyra tusen mil jorden runt. Att kurvan inte syns på ett foto som inte är insomat är därför fullt naturligt och hade jorden varit platt så skulle ingen kurvatur synas oavsett hur mycket man än zoomar.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-03-31 kl. 21:00.
Citera
2018-03-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så mina bilder på dig inzoomad inte ger svar på om du står och vinkar?

Du ser på bild att en bro böjer sig neråt, att vattnet kröker sig neråt och döljer bron dom också böjer sig neråt.

Och filmen på tornet i Malmö, du ser på bild/film att tornet försvinner mer och mer ju längre du kommer ifrån den. Du ser att vattnet döljer tornet i exakt den form kurvan har på jorden.

Du ser varje solnedgång och soluppgång att solen döljs av jorden.

Du ser att båtar försvinner bakom horisonten.

Du ser att solens ljus lyser upp molnen underifrån vid solnedgång och soluppgång.

Du ser att solens strålar lyser först på toppen på höga betg och kryper neråt ju längre snurrar.

Du ser att polstjärnan står 90 grader rakt upp på nordpolen. Vid breddgrad 45 så står polstjärnan 45 grader ovanför marken. Vid ekvatorer står polstjärnan 0 grafer ovanför marken.

Du set att det samma gäller sydliga polstjärnan på södra halvklotet.

Du ser att stjärnhimmeln snurrar motsols runt norra polstjärnan. Du ser att stjärnhimmeln snurrar medsols runt södra halvklotet.

Du ser att halvmånen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och står upp fast 180 grader roterat i Sydafrika.

Du ser att solen går i en exakt rak bana över himelen från öster till vädret två dagar om året, vårdagjämning och höstdagjämning.

Du ser att skuggorna rör sig i en exakt spikrak bana från väster till öster två dagar om året, vårdagjämning och höstdagjämning.

Effekt efter effekt av ett klot. Varje punkt är ett bevis på ett klot. Det är även bevis på att jorden INTE är platt.

Men du vägrar ta till dig bevisen. Just du svarar ju "jag vet inte" så fort du inte förstår bevisen. ÄNDÅ påstår du sedan att jorden är platt och vi har fel. Och så lägger du upp en youtubefilm där dom uppenbart ljuger eller inte förstår.
Då plötsligt "förstår" du vad som hittas på i filmen.

Detta handlar inte om att vara öppen för andra synvinklar det du gör. Det handlar antingen om att du är för dum, korkad eller sinnesslö för att vilja, kunna förstå.
Eller är det pga att att du har sektsymptom och allt detta är som en religion.

För när du har alla bevis mitt framför ögonen på dig men vägrar ta till dig bevisen, ja då är något fel.

Det finns en annan känd konspirationsteoretiker som är avstängd just nu. Han gorma om att allt kastar en spikrak skugga. Jag och andra förklarar att allt kastar en konformad kärnskugga. Han påstår att det inte är sant. Jag bevisade honom detta med egna bilder.
Han blev helt galen, totalt vägra ta tills sig bildbevisen. Detta är tecken på en galning eller en person som lider av sektsymtom.

Trots detta långa inlägg så lyckades du inte vaska fram kurvan.
Citera
2018-03-31, 21:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Trots detta långa inlägg så lyckades du inte vaska fram kurvan.

Allt jag skriver är en "effekt" av en klotformad jord.

Får jag ställa en fråga som du faktiskt kan svara på?
Om du tag ditt ansikte, trycket kinden mot Globen, tittar med ögat närmast Globen och blundar med den ifrån.
Kommer du då se Globens kurva?
Och varför?
Citera
2018-03-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Allra lättast vid vatten. Men det finns också gott om bildmaterial från rymden. ISS, exempelvis (den diskussionen har vi redan haft ett par gånger, och inte heller där har du visat något som skulle kunna avslöja allt som en stor bluff).

Du har fortfarande inte presenterat något som falsifierar den runda jorden, så varför envisas du med att fortsätta med dessa frågor?

Ser du kurvan på en badboll? Om ja, varför?
Globjordens oförmåga att visa upp den sfäriska jorden falsifierar den. Jag har visat på massor av bevis, det senaste kan du se i nedan länk.

https://www.flashback.org/sp63649439
Citera
2018-03-31, 21:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej. Visa en inzoomad bild som inte visar en kurva i så fall.

Citat:
Att man inte ser saker i ej inzoomade bilder betyder inte att dessa saker upphör att existera. Att de existerar bevisa enkelt av arr de syns i de inzoomade bilderna.

Citat:
men trots att man enligt er kan se kurvan vid nyss nämnda sjö så kan man inte se kurvan från marken för jorden är för stor för det. Visserligen kan man enligt globjordare se kurvan från marken på Lake Ponchatrain, men inte annars för jorden är för stor.
Man kan inte se kurvan i ”sidled” från marknivå, men den syns tydligt ”längsmed”. På samma sätt som du kontrollerar om en bräda är rak. Man tittar längs med längden för att komprimera perspektivet till en mindre yta i synfältet.

Citat:
Kurvan är inte gäckande, den syns tydligt.
Den undgår ingen upptäckt, alla kan se den.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-03-31 kl. 21:31.
Citera
2018-03-31, 21:18
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Åter ignorerar du faktan. Åter ignorerar du allt. Jag försöker nu för 3:e ggn.

Att ett kort taget med vidvinkel på denna bro kommer aldrig visa någon kurva.
Samma som jag inte kommer se dig på detta kort om du står långt bort på bron.

Tar du däremot ett kraftigt zoomobjektiv och zoomat in kommer du se kurvan.
Samma som jag kommer kunna se dig om jag zoomar in dig på bron.

Du slutar inte existera bara för jag inte ser dig med ett vidvinkelsobjektiv. Samma som att kurvan inte slutar existera.

Så, förstår du nu? Ja eller nej?
Citera
2018-03-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Om vi tar det med vetenskapliga metoden:

Bilderna är inte bevis på att jorden är sfärisk. Däremot är bilderna motbevis mot en platt jord, dvs bilderna är observationer som tydligt falsifierar hypotesen att jorden är platt. Efter detta konstaterande återstår att ta reda på vad jorden har för form men vi vet nu att den inte kan vara platt.

Resten av observationerna som nämnts i tråden är allihop exempel på observationer som falsifierar plattjordshypotesen.
En bild visar att jorden rund men en annan av samma sak visar att den är platt. Vad är det bevis för?

Jag menar att dessa bilder varken bevisar platt eller rund jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in