2018-03-31, 10:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Sionismen är byggd på fascism?
Nej, uppenbarligen inte eftersom sionismen är äldre, men de har gemensamma rötter. Samma vurm för uråldrig historia. Där Mussolini och Hitler skulle återuppliva romarriket gick sionisterna några hundra år till tillbaka i tiden för sin gyllene tidsålder. Det är samma vurm för militären och militär styrka. Samma etnonationalism med uppdelning av världen i folkgrupper som har sina historiska urhem osv. Däremot var sionismen aldrig totalitär som fascismen så det finns skillnader.
Citat:
Definitionen av sionism är bara att judarna ska få vara självständiga i sitt hemland.
Det var en grupp ryssar och andra européer som startade sionismen. De hade hemländer, och det var inte Palestina. Judarna som bodde i Palestina var inte sionister.
Citat:
Om vi pratar om samma person nu så tror jag han och hans gäng var nära på att bryta sig igenom säkerhetsstängslet.
Enligt IDF: ""Overnight two suspects approached the security fence and began operating suspiciously and the tank fired towards them," the spokesman said."
Inte ens IDF hävdar annat än att de "uppträdde misstänkt", vad nu det betyder.
Citat:
Nu ställer du bara samma fråga om och om igen Judarna återvände till sitt historiska hemland, ingen gav någon rätt att fördriva andra, men arabledarna startade kriget. Bättre svar är så får du inte.
Sådan rätt till "historiska hemländer" finns inte. Fråga serberna, de fick erfara detta den hårda vägen. De sionistiska invandrarna startade kriget med sitt ensidiga utropande av en stat och sin etniska rensning.

P.S. Såg att en israelisk drönare kraschat i Libanon. Hoppas du stödjer att Libanon nu har all rätt att slå tillbaka mot Israel för denna kränkning, du som alltid försvarar Israel rätt att angripa grannländer för minsta provokation.
Citera
2018-03-31, 11:18
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det gjorde de inte. Sionistisk milis härjade i ett år innan Arabstaterna såg sig nödgade att ingripa. Sluta nu med din historieförfalskning.
De försvarade sig mot de lokala arabiska miliserna som begick regelbundna terrordåd mot judiska samhällen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_killings_and_massacres_in_Mandatory_Palest ine

Arabländerna ingrep inte mot judiska extremister, de ingrep mot Israels existens.
All vilified the Yishuv and opposed the existence of a Jewish state on “their” (sacred Islamic) soil, and all sought its extirpation, albeit with varying degrees of bloody-mindedness. Shouts of “Idbah al Yahud” (slaughter the Jews) characterized equally street demonstrations in Jaffa, Cairo, Damascus, and Baghdad both before and during the war and were, in essence, echoed, usually in tamer language, by most Arab leaders.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Partition_Plan_for_Palestine
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, uppenbarligen inte eftersom sionismen är äldre, men de har gemensamma rötter. Samma vurm för uråldrig historia. Där Mussolini och Hitler skulle återuppliva romarriket gick sionisterna några hundra år till tillbaka i tiden för sin gyllene tidsålder. Det är samma vurm för militären och militär styrka. Samma etnonationalism med uppdelning av världen i folkgrupper som har sina historiska urhem osv. Däremot var sionismen aldrig totalitär som fascismen så det finns skillnader.

Det var en grupp ryssar och andra européer som startade sionismen. De hade hemländer, och det var inte Palestina. Judarna som bodde i Palestina var inte sionister.

Enligt IDF: ""Overnight two suspects approached the security fence and began operating suspiciously and the tank fired towards them," the spokesman said."
Inte ens IDF hävdar annat än att de "uppträdde misstänkt", vad nu det betyder.

Sådan rätt till "historiska hemländer" finns inte. Fråga serberna, de fick erfara detta den hårda vägen. De sionistiska invandrarna startade kriget med sitt ensidiga utropande av en stat och sin etniska rensning.

P.S. Såg att en israelisk drönare kraschat i Libanon. Hoppas du stödjer att Libanon nu har all rätt att slå tillbaka mot Israel för denna kränkning, du som alltid försvarar Israel rätt att angripa grannländer för minsta provokation.
Nu blossar din antisemitism fram igen: "men... de hade ju hemländer - i nazisternas Auschwitz och sovjets Gulags"! Du har dock rätt i att de flesta judar som bodde i osmanska Syrien-distriktet på 1800-talet inte var uttalade sionister. Dels blev de inte lika utsatta för hatbrott på den tiden, dels fanns det ingen åsiktsfrihet i osmanska riket.

Den s.k. "ensidigheten" och "etniska rensningen" har jag redan debunkat.

Jag vet inte detaljerna gällande drönaren, om den spionerade på icke-terrorister så erkänner jag visst Libanons rätt att skjuta ner den.
Citera
2018-03-31, 11:33
Avstängd
Citat:
De försvarade sig mot de lokala arabiska miliserna som begick regelbundna terrordåd mot judiska samhällen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_killings_and_massacres_in_Mandatory_Palest ine
Har du någon gång faktiskt brytt dig om att titta på den där listan och läsa om de olika massakrerna och vad de berodde på?
Citat:
Arabländerna ingrep inte mot judiska extremister, de ingrep mot Israels existens.
De ingrep mot att en grupp invandrare flyttat ned dit i syfte att skapa sig en egen stat och redan börjat fördriva den infödda befolkningen.Delvis också för att erövra sig eget territorium. Palestinierna var i alla händelser oskyldiga offer.
Citat:
All vilified the Yishuv and opposed the existence of a Jewish state on “their” (sacred Islamic) soil,
Här citerar du den militante sionisten Benny Morris som till skillnad från dig erkänner den etniska rensningen men också försvarar den som nödvändig. Inte direkt den mest opartiska källan.
Citat:
Nu blossar din antisemitism fram igen: "men... de hade ju hemländer - i nazisternas Auschwitz och sovjets Gulags"!
På vilket sätt var det palestiniernas fel? Varför skulle palestinierna få betala för europeisk rasism? Och om judarna inte kunde bo i Europa pga antisemitism, var det verkligen så smart att flytta till vad du beskriver som et ormbo av antisemitism? (Vilket det förvisso inte var innan sionisterna gav sig dit).

Faktum kvarstår att sionisterna hade hemländer. Visst, det är roligare att vara förtryckare än att vara förtryckt, det kan jag också förstå, men det innebär inte att det sionisterna gjorde var rätt.
Citat:
Den s.k. "ensidigheten" och "etniska rensningen" har jag redan debunkat.
Snarare förnekat.
Citat:
Jag vet inte detaljerna gällande drönaren, om den spionerade på icke-terrorister så erkänner jag visst Libanons rätt att skjuta ner den.
Jag pratade inte om en rätt att skjuta ned den utan om att slå tillbaka mot Israel på samma sätt som Israel brukar göra vid minsta provokation. Har Libanon rätt att börja bomba israeliska flygfält etc? (Vi bortser för tillfället från att de rent praktiskt inte kan göra det).
Citera
2018-03-31, 16:22
Medlem
MrWins avatar
Citat:

Skitsnack. Läs den här boken https://www.bokus.com/bok/9789187207860/den-etniska-rensningen-av-palestina/
Citera
2018-03-31, 16:38
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Bra svarat i tråden senaste sidan och denna. Jag håller med dig 100%

Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Skitsnack. Läs den här boken https://www.bokus.com/bok/9789187207860/den-etniska-rensningen-av-palestina/
Du är väl medveten om att Ilan Pappe är en pseudo-historiker och cuck? Han presenterar inga bevis för sina påståenden.
Citat:
Har du någon gång faktiskt brytt dig om att titta på den där listan och läsa om de olika massakrerna och vad de berodde på?

De ingrep mot att en grupp invandrare flyttat ned dit i syfte att skapa sig en egen stat och redan börjat fördriva den infödda befolkningen.Delvis också för att erövra sig eget territorium. Palestinierna var i alla händelser oskyldiga offer.

Här citerar du den militante sionisten Benny Morris som till skillnad från dig erkänner den etniska rensningen men också försvarar den som nödvändig. Inte direkt den mest opartiska källan.

På vilket sätt var det palestiniernas fel? Varför skulle palestinierna få betala för europeisk rasism? Och om judarna inte kunde bo i Europa pga antisemitism, var det verkligen så smart att flytta till vad du beskriver som et ormbo av antisemitism? (Vilket det förvisso inte var innan sionisterna gav sig dit).

Faktum kvarstår att sionisterna hade hemländer. Visst, det är roligare att vara förtryckare än att vara förtryckt, det kan jag också förstå, men det innebär inte att det sionisterna gjorde var rätt.

Snarare förnekat.

Jag pratade inte om en rätt att skjuta ned den utan om att slå tillbaka mot Israel på samma sätt som Israel brukar göra vid minsta provokation. Har Libanon rätt att börja bomba israeliska flygfält etc? (Vi bortser för tillfället från att de rent praktiskt inte kan göra det).
Deras ledare var allierade med Hitler under andra världskriget, men det var inte nödvändigtvis folkets fel.

Vilka hemländer utom Israel? Nämn ett "hemland" dit de var välkomna!

Nästan varje massaker har en länk till mer info, det är lätt att läsa om dem. Rasistiska araber som mördade judar helt enkelt.

När har Benny Morris erkänt någon etnisk rensning? Det vill jag allt ha citat på.

Libanon har inte förklarat krig mot Israel, så nej. Dessutom är en påstådd spiondrönare inget giltigt casus belli.
Senast redigerad av Memestar 2018-03-31 kl. 16:41.
Citera
2018-03-31, 16:53
Avstängd
Citat:
Deras ledare var allierade med Hitler under andra världskriget, men det var inte nödvändigtvis folkets fel.
Syftar du på den av britterna utsedde stormuftin Mohammad Amin al-Husayni ? Han som förlorade valet stort bland palestinierna men vart utsedd ändå.
Citat:
Vilka hemländer utom Israel? Nämn ett "hemland" dit de var välkomna!
De hade hemländer där de bodde och var medborgare, skall det vara så svårt att förstå? Beskriv sen hur välkomna de var i Palestina...
Citat:
Nästan varje massaker har en länk till mer info, det är lätt att läsa om dem. Rasistiska araber som mördade judar helt enkelt.
Du har med andra ord läst lika selektivt som vanligt.

Citat:
När har Benny Morris erkänt någon etnisk rensning? Det vill jag allt ha citat på.
Citat:
Ben-Gurion was a "transferist"?

"Of course. Ben-Gurion was a transferist. He understood that there could be no Jewish state with a large and hostile Arab minority in its midst. There would be no such state. It would not be able to exist."

I don't hear you condemning him.

"Ben-Gurion was right. If he had not done what he did, a state would not have come into being. That has to be clear. It is impossible to evade it. Without the uprooting of the Palestinians, a Jewish state would not have arisen here."
https://www.haaretz.com/1.5262454
Kanske inte så sympatisk inställning, men ärligare än din.

Citat:
Libanon har inte förklarat krig mot Israel, så nej. Dessutom är en påstådd spiondrönare inget giltigt casus belli.
Som vanligt har du olika regler för Israel och dess grannländer.
Citera
2018-03-31, 17:52
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Syftar du på den av britterna utsedde stormuftin Mohammad Amin al-Husayni ? Han som förlorade valet stort bland palestinierna men vart utsedd ändå.

De hade hemländer där de bodde och var medborgare, skall det vara så svårt att förstå? Beskriv sen hur välkomna de var i Palestina...

Du har med andra ord läst lika selektivt som vanligt.

https://www.haaretz.com/1.5262454
Kanske inte så sympatisk inställning, men ärligare än din.

Som vanligt har du olika regler för Israel och dess grannländer.
Okej, så han sprider historiska lögner i syfte att rättfärdiga modernt folkbyte. För en gångs skulle är vi överens, Benny Morris är inte dem mest pålitliga källan.

Juste fan! Jag glömde att judarna hade medborgarskap i Auschwitz... Aj då, nu har du just krossat en av sionismens huvudpoänger!

Selektivt hur? Vart har jag fel? Och på vilket sätt applicerar jag olika regler?
Citera
2018-03-31, 18:22
Medlem
Melange5738s avatar
*host*

https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5213244,00.html

Citat:
Five of Palestinians killed in Gaza clashes belong to military wing

Så var det med de oskyldiga protesterna.
Citera
2018-03-31, 18:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
*host*

https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5213244,00.html

Så var det med de oskyldiga protesterna.
Då har de börjat med pojksoldater då:

Liam O'Hare
‏@Liam_O_Hare

Citat:
Disturbing footage from @Joo_Gaza of a Palestinian boy being shot down today by an Israeli sniper while running AWAY from the Gaza buffer zone
Ÿousef🇵🇸

https://twitter.com/Liam_O_Hare/status/979764853836537856

Razan
‏ @razan_palestine

Citat:
The moment that an Israeli sniper shot an unarmed Palestinian boy in the head during today's peaceful #GreatReturnMarch east of #Gaza

https://twitter.com/razan_palestine/status/979802423425462272
Citera
2018-03-31, 18:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då har de börjat med pojksoldater då

Enligt avhoppade Hamas-medlemmar har de alltid använt barnsoldater.
Citera
2018-03-31, 18:38
Avstängd
Citat:
Okej, så han sprider historiska lögner i syfte att rättfärdiga modernt folkbyte. För en gångs skulle är vi överens, Benny Morris är inte dem mest pålitliga källan.
Så du är så rabiat i din extremism att inte ens en respekterad sionistisk historiker räcker för att övertyga dig. Ja då är det ju rätt meningslöst att diskutera eller hänvisa till källor, du gör klart att ditt sinne är stängt och att inget, absolut inget, kommer få dig byta åsikt det minsta.
Citera
2018-03-31, 18:48
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Så du är så rabiat i din extremism att inte ens en respekterad sionistisk historiker räcker för att övertyga dig. Ja då är det ju rätt meningslöst att diskutera eller hänvisa till källor, du gör klart att ditt sinne är stängt och att inget, absolut inget, kommer få dig byta åsikt det minsta.
Så nu är han plötsligt "respekterad" när han stöder din ståndpunkt. Hycklare.

Presentera emperiska bevis på att fler än 125 000 araber fördrevs och/eller att detta var sanktionerat av Haganah så tror jag dig omedelbart. Jag skiter egentligen i leverantören av informationen (även fast jag föredrar mer trovärdiga källor), bevisen är viktigast.
Senast redigerad av Memestar 2018-03-31 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in