2018-03-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tänkte ge mig ut på ett annat spår. Det finns hela tiden krafter igång som till varje pris vill göra Oskar till syndabocken i denna tragiska händelse. Jag kan inte släppa familjens isolering och kan lätt ta den som en varningssignal för att man har hamnar under influenser av någon sekt. Att man försöker lägga skulden på Oskar kan i så fall bero på att han tappade förtroendet för deras förmåga att hjälpa och ville komma ur deras grepp.

Det var han som åkte och sökte hjälp utomlands.

Jag har googlat lite på sc och ser att dom har en talesperson med ett utländskt namn, finns det någon i tråden som vet hennes ursprung och hur hennes kunskaper i svenska språket kan vara? Namnet som dyker upp är T*rja V*lto (a,u).

http://www.skd.se/2009/04/08/scientologerna-i-nya-dyra-lokaler-i-arlov/

Hon talar flytande svenska med finsk brytning. Svensk talesperson tills hon gjorde bort sig i ug för några år sedan.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2018-03-30 kl. 18:42.
Citera
2018-03-30, 18:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Du glömde påpeka att sörjan är 16-x TRÅDSANNINGAR
Nej, inte riktigt; ett antal punkter lär gälla helt oavsett "trådsanningarna".
Citat:
Sedan är det nyårsafton 2018. Inte 2019. Dvs bara drygt ett års sjukskrivning.
Ja, helt korrekt; blev tyvärr fel årtal där.
Citera
2018-03-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Hon talar flytande svenska med finsk brytning. Svensk talesperson tills hon gjorde bort sig i ug för några år sedan.

Tack! Talade hon finlandssvenska, typ Mumintrollen och Mark Levengood?
Citera
2018-03-30, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Exakt du uppfattar mig korrekt ! Skrev det även i ett utav mina första inlägg men blev då enormt ifrågasatt ! Och det är inget konstigt med att vänner m.m undrar och ifrågasätter.Barnen hade kompisar hemma och barn pratar när de kommer hem och ryktena sprider sig från hus till hus skola m.m.Ni kan också tänka på Rektorns första uttalande "pigga,glada tjejer" så töserna hade nog inte så ont av sitt tillstånd som H verkar ha haft. Men nu yror jag inte barnens tillstånd hade något med detta att göra öht.Måste vara något väldigt dramatiskt som hänt och att båda har fattat detta beslut är för mig och många helt osannolikt och detta har även framkommit till polisen.Så deras tes som var från början är med största sannolikhet väldigt osäker idag !

Möjligtvis, är en med sanningen mer rimlig benämning än, med största sannolikhet väldigt.
Och ja, ord har betydelse.
Citera
2018-03-30, 18:46
Medlem
Citat:
Du glömde påpeka att sörjan är 16-x TRÅDSANNINGAR.

Sedan är det nyårsafton 2018. Inte 2019. Dvs bara drygt ett års sjukskrivning.

Men det var bara till detta 2017 års slut ! O hade planer och och var inställd på olika resor även i år.Och jag tror han såg fram emot sin professur och att familjesituationen skulle ordna sig.Precis som vem som helst hade gjort. Att det här skulle hända fanns inte med i planerna alls och tror verkligen ingen av dem såg framtiden så nattsvart för att fatta ett så ödesdigert beslut.
Citera
2018-03-30, 18:47
Medlem
Citat:
Tack! Talade hon finlandssvenska, typ Mumintrollen och Mark Levengood?

Har för mig att hon typ ”vände” på ordföljden ibland. Dvs. Eventuellt inte finlandssvensk utan invandrad finne. Hiskeliga tänder, och finlandsvenskar brukarväll vara medelklass?

Edit
Här är hon lyssna själv
https://m.youtube.com/watch?list=PL0D6711B4B2A72F5C&v=UJ4bDPFOj6c
Citera
2018-03-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Har för mig att hon typ ”vände” på ordföljden ibland. Dvs. Eventuellt inte finlandssvensk utan invandrad finne. Hiskeliga tänder, och finlandsvenskar brukarväll vara medelklass?

Edit
Här är hon lyssna själv
https://m.youtube.com/watch?list=PL0D6711B4B2A72F5C&v=UJ4bDPFOj6c

Tack för hjälpen! Det var precis omvända ordföljder jag var ute efter. Jag ska lyssna!
Citera
2018-03-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Möjligtvis, är en med sanningen mer rimlig benämning än, med största sannolikhet väldigt.
Och ja, ord har betydelse.

Ja precis och jag väljer mina ord 😎 För mig är verkligheten så just nu...och det har fortfarande inte fastslagit om någon annan kan ha befunnit sig i huset ?!
Citera
2018-03-30, 18:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, och därför tycker jag att det blir viktigt att man (som den citerade skolläkaren Nils Lundin i mitt förra inlägg sa) ser till att det blir en dialog mellan behandlande läkare, skolläkare och skolledning - bland annat för att undvika att intyg som kommit till på litet lösa grunder får orimligt stor betydelse och negativa konsekvenser. Undrar hur det var i Bjärred? Om familjen själva ordnade fram ett intyg och så räckte det med att detta lämnades till skolan?
När en av rektorerna säger att man hann få ett intyg före beslutet om hemundervisning, är chanserna stora att man inte synade beslutet närmare. - Någon "skolläkare" har jag inte hört talas om. - Vidare talar rektorsutsagan om att man kanske inte fått höra annat än det föräldrarna har velat delge skolan, att man valt att lita på föräldrarnas ord.
Senast redigerad av letsdoit 2018-03-30 kl. 18:59.
Citera
2018-03-30, 18:54
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen! Det var precis omvända ordföljder jag var ute efter. Jag ska lyssna!

Hennes man har svenskt förnamn har jag för mig, var också ett högdjur. Kontakta Stefan Thundeal, han kände dem innan han gav dem fuck off.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2018-03-30 kl. 19:02.
Citera
2018-03-30, 18:54
Medlem
Det är en annan sak med den där hemundervisning. Inte bara att barnen var hemma, men vissa ämnen plockades bort. Barnens möjlighet att komma in på gymnasiet etc försvåras ju om man har färre ämnen med betyg. Alla önskar en bra skolgång för sina barn, men akademiker brukar vara ambitiösa angående sina barns skolgång och det skulla man egentligen tror i det fall här också.

Är barnen sjuka och orkar inte, så kändes det rimligt att på något sätt minskar undervisningens omfattningen. Men om barnen inte var så sjuka och så plockar man bort en rad ämnen, då försämrar man barnens skolgång. Det går egentlig strikt emot det man önskar, särskild när prestation är viktig. Undrar om föräldrarna själv undervisade barnen i de ämnen som de inte hade någon hemundervisning i eller om man ansåg dessa ämnen helt enkelt som inte viktigt.

Att man gör själv en universitets karriär och inte önskar att ens barn sen ta del av en universitetsförberedande gymnasial utbildning tror jag är ovanligt. Föräldrarna önskade att flickorna gick på gymnasiet. Så på något sätt var man villig att betala ett ganska högt pris med att hålla barnen hemma - alltså rent utbildningsmässigt.
Citera
2018-03-30, 18:58
Medlem
Citat:

Hon har mest troligt lärt sig svenska i Sverige. Uppvuxen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in