2018-03-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
JAG är inte överdriven rädd. Min försiktighet kallar jag för sund förnuft.

Jag skulle inte heller lyssna om någon fick för sig att börja källa på mig i en jobb situation. Än mindre om han även kastade prylar omkring sig. Det skulle bli en utredning om det och omplacering.

Men jag skulle inte heller frivilligt utsätta mig för något jag inte kunde ta mig ur ifall det ville sig illa.
Kim var ändå medveten om att Madsen var avvikande på många punkter om man tänker på en normal människa.

Citat:
Absolut. Men tillräckligt för att veta att karljäveln var psykiskt instabil, konstig och levde ett konstigt liv, hade ett konstigt sätt att tänka (=som ett storvuxet barn) och blev osams om han inte fick som han ville.

Kim gillade att skriva om avvikande. Men samtidigt ska man hålla i minnet att definitionen i sig redan betyder att man inte kan räkna med normala reaktioner från en människa som inte är som vi andra.

Ja, han verkade krånglig, det håller jag absolut med om. Är inte säker på om jag hade sett honom som "psykiskt instabil" efter att ha träffat honom en snabbis och läst det som fanns publicerat om honom i början av Augusti förra året. Och hur många krångliga människor har man inte träffat på och kunnat hantera, framförallt i yrkessammanhang? Utan att bli mördad och styckad (eller ens utsatt för våld) som konsekvens... Det som hände och den typen av person som PM är är så extremt ovanligt att det liksom inte lönar sig att oroa sig för det. Sen kan du applådera dig själv för att du har ett så rekorderligt säkerhetstänk men det är ju uppenbarligen inte generaliserbart. Tänker inte gå in på huruvida Kim borde ha tänkt annorlunda eller inte med tanke på moderator-meddelandet

Vad jag däremot undrar är om det finns någon app/webbsida/kod eller whatever med vilken man kan göra t.ex. en googlesökning och få upp tidsbestämda resultat? Jag tror att det vore nyttigt för oss alla i tråden att se vad som fanns på PM innan han försvann med Kim, vad för slags information man skulle hitta med en snabb googlesökning säg den 1 augusti. Framförallt om man tänker på alla bias den mänskliga hjärnan påverkas av under informationsbearbetning, minnesprocesser, åsiktsbildning och beslutsfattande...
Citera
2018-03-30, 15:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Men hans sexpartners skulle inte ha "märkt något avvikande" - för de var lika avvikande själva.
Sen hävdar du att alla blev tagna i sägen och fattade ingenting.
Om jag umgås med knarkare då är det ingen som förstår att drogandet skulle anses som "avvikande". Snarare normalt.
Nej, jag hävdar snarare att du verkar vara rätt ute i rågen och vandra - både sett till vad psykopati innebär och hans sexuella sadism.
But keep up the good work. Jämför du en psykopat som är sexualsadist med knarkare och annan avvikande sexualitet med rollspel och sånt.

Vad han sen gör som gravt pervers sexuell predator, när han väl lever ut sina innersta brutala fantasier, ÖVERSKRIDER med bred mariginal det sexliv han visar utåt.

De flesta har även fruar och utövar normativ sex med dem. De lever dubbelliv ända in i bingen.
Citera
2018-03-30, 16:03
Medlem
Citat:
Men hans sexpartners skulle inte ha "märkt något avvikande" - för de var lika avvikande själva.

Sen hävdar du att alla blev tagna på sägen och fattade ingenting.

Om jag umgås med knarkare då är det ingen som förstår att drogandet skulle anses som "avvikande". Snarare normalt.

Jag tror att de flesta som ägnar sig åt sexuellt "avvikande" aktiviteter är medvetna om att aktiviteterna är avvikande. Men det är skillnad på fantasi och verklighet. Det finns ju t.ex. kvinnor som fantiserar om våldtäktsscenarier, det betyder dock inte att de vill bli våldtagna på riktigt. Detta kan man även likna vid BDSM:et, där en del utövare tänder på att tillfoga andra smärta, så länge de/n andra samtycker till detta. De skulle aldrig vilja eller ens kunna tillfoga någon smärta som själv inte vill bli utsatt för det. En av mina bästa tjejkompisar har ägnat sig åt sådant, och min information kommer alltså direkt från henne. Om vi tar och applicerar det här på PM nu då: hans sexpartners kan ha varit medvetna om hans fantasier utan att ha kunnat tänka sig att han faktiskt ville och skulle genomföra dessa med någon som inte var med på det! Och att det skulle vara den springande punkten för honom - att den andra inte var med på det. Så nog blev de tagna på sängen.
Senast redigerad av morboso 2018-03-30 kl. 16:53. Anledning: omformulerade början av meningen där jag går in på BDSM för att förtydliga
Citera
2018-03-30, 16:18
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Absolut. Men tillräckligt för att veta att karljäveln var psykiskt instabil, konstig och levde ett konstigt liv, hade ett konstigt sätt att tänka (=som ett storvuxet barn) och blev osams om han inte fick som han ville.

Kim gillade att skriva om avvikande. Men samtidigt ska man hålla i minnet att definitionen i sig redan betyder att man inte kan räkna med normala reaktioner från en människa som inte är som vi andra.
Tänk vilket samhälle vi skulle ha om alla tänkte som du och var rädda för allt som verkar lite avvikande. Människor skulle knappt våga prata med varandra och speciellt inte med personer som inte verkar vara precis som dem själva. Och alla människor som är lite "eljest" och udda - dessa bör nog separeras från de "normala" människorna. Sen återstår då en viktig fråga, är det DU som ska bestämma vad som anses som normalt?

Vad det gäller Kims intervju med Madsen så var det ju så att Madsen ofta intervjuades, han gillade ju att prata om sina projekt och att synas. Varför skulle just denna intervju innebära någon fara?
Att han var lite speciell och udda, det visste hon nog.
Personer som är hyperengagerade i det de sysslar med, såna som kanske betraktar sig själva som ett geni, eller kända uppfinnare, konstnärer etc kan nog ofta vara ganska excentriska.
Sånt var nog Kim van och tänkte att PM var ett typexempel på just det.
Du får det att låta att hon borde ha förstått allt som framkom i RPU:n bara för att han var udda.
Hon borde alltså ha förstått mycket mer om Madsen än någon i hans närmsta bekantskapskrets?
Det är ungefär det du försöker förmedla i dina inlägg om vilken risk Kim tog som skulle intervjua honom.
Citera
2018-03-30, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tror att de flesta som ägnar sig åt sexuellt "avvikande" aktiviteter är medvetna om att aktiviteterna är avvikande. Men det är skillnad på fantasi och verklighet. Det finns ju t.ex. kvinnor som fantiserar om våldtäktsscenarier, det betyder dock inte att de vill bli våldtagna på riktigt. Det liknar även BDSM:et, där t.ex. sadister tänder på att tillfoga andra smärta, så länge de/n andra samtycker till detta. De skulle aldrig vilja eller ens kunna tillfoga någon smärta som själv inte vill bli utsatt för det. En av mina bästa tjejkompisar har ägnat sig åt sådant, och min information kommer alltså direkt från henne. Om vi tar och applicerar det här på PM nu då: hans sexpartners kan ha varit medvetna om hans fantasier utan att ha kunnat tänka sig att han faktiskt ville och skulle genomföra dessa med någon som inte var med på det! Och att det skulle vara den springande punkten för honom - att den andra inte var med på det. Så nog blev de tagna på sängen.
Fetad mening är den springande punkten för den här typen - betydligt grövre fantasier (se hårddisk) och att konstant leva dubbelliv varav hans psykopati givetvis underlättar.

Han kan absolut aldrig bli förstådd om man jämför med vanligt folk oavsett om de gillar BDSM eller inte (jag menar inte dig utan rent generellt).
Det som ligger närmast till hands är seriemördare oavsett om det var debut.
En ovanlig avart, tack och lov.
Citera
2018-03-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fetad mening är den springande punkten för den här typen - betydligt grövre fantasier (se hårddisk) och att konstant leva dubbelliv varav hans psykopati givetvis underlättar.

Han kan absolut aldrig bli förstådd om man jämför med vanligt folk oavsett om de gillar BDSM eller inte (jag menar inte dig utan rent generellt).
Det som ligger närmast till hands är seriemördare oavsett om det var debut.
En ovanlig avart, tack och lov.

Ja - det är skillnad på fantasi och verklighet för de flesta, låt oss kalla dem "vanliga" människor. Framförallt grova, våldsamma fantasier är något som man vill behålla i fantasins värld och INTE omsätta i verkligheten. Men så var det inte för PM, tvärtom. Och där underlättar, som du säger, naturligtvis avsaknad av empati, känslokyla och narcissistens känsla av att ha en rätt till vad de vill ha.

Nej, man kan inte utveckla en djupgående förståelse för sexualsadism genom att diskutera BDSM, men för många som inte har befattat sig med temat förut blir det lite av en aha-upplevelse när man gör en jämförelse mellan BDSM-utövare och en sexualsadist och betonar att den ena tänder på samtyckande smärta och dominans medan den andra tänder på påtvingad smärta och reell dödsångest. Hoppades alltså på den effekten även här.
Citera
2018-03-30, 16:43
Medlem
Reimers avatar
En liten stilla tanke bara, det jag tror Madsen fruktar mest är faktiskt att bli dömd till förvaring, ett livstidsstraff är illa men att dessutom få förvaring på köpet skrämmer nog honom från vettet.

Att bli bedömd av professionella läkare för att utröna om han är frisk nog att släppas ut i samhället igen måste vara den ultimata förnedringen för honom, att vara utlämnad till andra för att få sitt liv tillbaka, det måste vara den värsta mardröm han kan tänka sig.

Han anser ju att i viss mån är han ju "frivilligt" där för att dömas.
Citera
2018-03-30, 16:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Vad han sen gör som gravt pervers sexuell predator, när han väl lever ut sina innersta brutala fantasier, ÖVERSKRIDER med bred mariginal det sexliv han visar utåt.

De flesta har även fruar och utövar normativ sex med dem. De lever dubbelliv ända in i bingen.

Citat:
Jag tror att de flesta som ägnar sig åt sexuellt "avvikande" aktiviteter är medvetna om att aktiviteterna är avvikande. Men det är skillnad på fantasi och verklighet. Det finns ju t.ex. kvinnor som fantiserar om våldtäktsscenarier, det betyder dock inte att de vill bli våldtagna på riktigt. Det liknar även BDSM:et, där t.ex. sadister tänder på att tillfoga andra smärta, så länge de/n andra samtycker till detta. De skulle aldrig vilja eller ens kunna tillfoga någon smärta som själv inte vill bli utsatt för det. En av mina bästa tjejkompisar har ägnat sig åt sådant, och min information kommer alltså direkt från henne. Om vi tar och applicerar det här på PM nu då: hans sexpartners kan ha varit medvetna om hans fantasier utan att ha kunnat tänka sig att han faktiskt ville och skulle genomföra dessa med någon som inte var med på det! Och att det skulle vara den springande punkten för honom - att den andra inte var med på det. Så nog blev de tagna på sängen.
Så bra beskrivet av er båda.
Det är skillnad på fantasi och verklighet.
Folk kan ju ha väldigt sexuellt avvikande fantasier som får dem att tända utan att på något vis vilja förverkliga den fantasin. Fantasin ingår som ett tändningsmönster i ett förspel.

Därför är det mycket möjligt att när PM haft sex och de kört sina rollspel, berättat om våldsamma sexfantasier osv - men hans partners tror bara att det ingår i rollspelet, som en upphetsande fantasi.
Som han och hans kvinnor säkert ofta sysslade med.
Ingen av hans sexpartners har väl kunnat ana att hans våldsamma fantasi var något han planerade att förverkliga - mot ett intet ont anande offer.
Det är ju det som är grejen för en sexualsadist, allt handlar om hans drifter, hans tillfredsställelse och offret blir bara ett objekt för hans sjuka lustar.
Citera
2018-03-30, 16:48
Medlem
Citat:
Han gav inte vika - han ljög ju och försökte framställa sig som en hedersman. Kolla svaren längst ner och hänvisningar till andra sidor. De som visste turerna fann honom patetisk.
Raketen var inte klar, det framkom via några förhör (minns inte vilka).

Ja, han drog på sig offerkoftan.
Citera
2018-03-30, 16:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja - det är skillnad på fantasi och verklighet för de flesta, låt oss kalla dem "vanliga" människor. Framförallt grova, våldsamma fantasier är något som man vill behålla i fantasins värld och INTE omsätta i verkligheten. Men så var det inte för PM, tvärtom. Och där underlättar, som du säger, naturligtvis avsaknad av empati, känslokyla och narcissistens känsla av att ha en rätt till vad de vill ha.

Nej, man kan inte utveckla en djupgående förståelse för sexualsadism genom att diskutera BDSM, men för många som inte har befattat sig med temat förut blir det lite av en aha-upplevelse när man gör en jämförelse mellan BDSM-utövare och en sexualsadist och betonar att den ena tänder på samtyckande smärta och dominans medan den andra tänder på påtvingad smärta och reell dödsångest. Hoppades alltså på den effekten även här.
Jo. Men jag utgick från vem vi har på tapeten - dvs den dödliga kombinationen av psykopati med den sexuella läggningen som PM de facto har.
Där är han endast kompatiabel med seriemördare som är sexualsadister med tanke på det mord han utfört.
Säger man då att han vore lätt att genomskåda, att det handlar om förnuft, säkerhetsregler och fan och hans moster:
Gratulerar!

Det är detta jag betonar och återigen rent generellt. Men jag förstår vad du far efter.
Citera
2018-03-30, 16:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, han drog på sig offerkoftan.
Ja, vilken hedersknyffel. Lämna walk-over till förmån för medtävlanden.
Bara så där, Offer-Madsen som offrar sig för motståndarna.
Vilken man!
Citera
2018-03-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En liten stilla tanke bara, det jag tror Madsen fruktar mest är faktiskt att bli dömd till förvaring, ett livstidsstraff är illa men att dessutom få förvaring på köpet skrämmer nog honom från vettet.

Att bli bedömd av professionella läkare för att utröna om han är frisk nog att släppas ut i samhället igen måste vara den ultimata förnedringen för honom, att vara utlämnad till andra för att få sitt liv tillbaka, det måste vara den värsta mardröm han kan tänka sig.

Han anser ju att i viss mån är han ju "frivilligt" där för att dömas.

Ja och inte bara förnedrande utan även en otrolig kontrollförlust! Jag tror också att det är den värsta utgången för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in