Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-30, 11:30
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Läs vad jag skrev i inlägget du svarade på:

Att ta ifrån svenska medborgare deras medborgarskap är en helt annan sak. De flesta svenskar skulle tycka att det vore orimligt utan särskilda skäl, som grov brottslighet eller fusk och mutor vid ansökan om medborgarskap.

Återtagande av medborgarskap som erhållits på falska grunder har som sagt redan tagits upp av moderaterna. Längre än så tror jag inte många svenskar vill gå.

Rimligtvis plockar man ut blattarna efter två ledande principer.

1. Sist in - först ut.
2. Mest bråkig - först ut.

Det finns 100 000-tals blattar i Sverige som varit här i årtionden och levt gott på bidrag och inte jobbat eller pluggat en dag. Det finns de som bott här i 20 år men inte pratar svenska. Ingen skulle bry sig om dessa blev av med sina medborgarskap och fick återvända hem. En ny regering kan inte vara bunden av en gammal regerings löften. Då skulle man aldrig kunna komma tillrätta med någonting någonsin, viket är vad liberaler som du önskar sig. Ni vill inte se en förändring.
Senast redigerad av Tercio 2018-03-30 kl. 11:42.
Citera
2018-03-30, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Menar du att en fånge inte rehabiliteras om straffarbetet är ett straffarbete på riktigt och därmed helt oavlönat?

Samhällstjänst är inte ett straff utan något som kriminella människor mer än gärna genomför för att slippa sitta inne.

Så du anser det inte vara ett straff att jobba för 13 kronor timmen? Man tar bort dem möjligheten att tjäna ihop till något, vare det sig är att kontakta anhöriga eller betala av skadestånd. Eller kunna ha några tusenlappar över när de ska lämna fängelset. Hur tror du ens tillvaro ser ut när man kommer ut?

Men du ökar kostnaden genom att de utför jobb ute än inne. Var inte tanken att spara pengar?

Citat:
Du är fastkedjad vid den vanföreställning som innebär att vi på något sätt måste ta hänsyn till kriminella människors känslor. Det hela är mycket enkelt: begå inte brott om du vill slippa straffåtgärder.

Vi måste ta i beaktande hur de ska kunna gå vidare med sitt liv när de suttit sitt straff. Inte skicka ut dem i hemlöshet och arbetslöshet. Att någon exempelvis under sin sjukdom begått brott ska inte straffas för livet.
Handlar inte om att tycka synd om dem. Handlar om att hantera dem som människor så att när de väl kommer ut så kommer de ut som människor igen.
Att tänka "skyll dig själv" är hårt med tanke på att huvuddelen som sitter i fängelse lider av psykiska eller personliga störningar/sjukdomar. "Skyll dig själv för att du har ADHD och ingen upptäckte det förrän du slog någon på käften".

Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Om möjligheten att utföra arbete med lön så försvinner möjligheten att kunna ringa anhöriga. Tror "lönen" är 11 kronor i timmen, att ringa mobiltelefon kostar 5 kronor i minuten. Problemet är att förslaget blir oerhört kontraproduktivt eftersom detta skulle ha en negativ effekt på samhället i stort. Om du stoppar möjligheten att prata med anhöriga (vilket för många är det enda som ger något hopp eller vilja att sköta sig) så kommer en skötsam fånge med framtidsdrömmar efter några år förvandlas till en mardröm i det fria. Lönen i sig går främst till just telefonkort men också inhandlade av snus och cigg med mera. Det är privata företag som säljer tobaken och gör en rejäl vinst på det. Ta bort möjligheten att tjäna pengar så har du helt plötsligt 6000 fångar som inte kan prata med anhöriga och säkert 3000 som från ingenstans ska sluta röka och snusa. Då har du skapat ett onödigt stort problem som blir ohanterligt för kriminalvårdens anställda.

Jag förstår tänket från AFS utan tvekan och överlag så håller jag med i den huvudsakliga åsikten att kriminalvården bör förändras och att de bör sluta dalta med fångar och slösa resurser på fångar som inte vill ha "vård". För det är naivt att utgå från att alla kan och vill bli "vårdade" från sitt antisociala tänkande.

MEN, om man beaktar att en fånge på en högsäkerhetsanstalt kostar samhället 3000 kronor per dygn så blir frågan om lön ganska trivial. Arbetet som utförs sker mestadels åt privata företag, kostnaden för att betala ut löner blir därmed minimal sett till hela kriminalvårdens budget. Och de konsekvenser det skulle leda till blir oproportionerliga sett till förtjänsten. Det man bör förändra först och främst är stoppandet av de oerhört dyra behandlingsprogrammen som har extremt liten verkan. Vi snackar verkligen dagisnivå på dessa program som säkert kostar minst 200.000 per dygn för kriminalvården.

Bra skrivet. Om man börjar behandla personer i fängelset som djur så kommer de fortsätta på samma sätt när de kommer ut. Kostnaderna för samhället kommer vara betydligt större om personen kommer ut och fortsätter begå brott, än de 13 kr per timme man kan spara in.
Som sagt, de ska inte daltas med men förståelse måste man visa. I slutändan är de inlåsta, de är redan i underläge. Behöver inte sparka på dem för det.
Senast redigerad av Jasonlives 2018-03-30 kl. 11:42.
Citera
2018-03-30, 11:42
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
De vill först kasta ut alla brotslingar och de som lever på bidrag som har invandrat hit. Sedan vill de ompröva alla som har fått uppbehålstillstånd sedan 2000. Tyvärr vill de inte få ut de som är födda här men har bakgrund i tredje världen och de verkar inte vilja ompröva medborgarskapen. Helst skulle jag vilja att de skickar hem minst 1 miljon men helst försöka nå 2 miljoner. Jag skulle också vilja att endast 40000 med bakgrund i tredje världen. Men Kasselstrand har sagt i sin podd förut att han ville omtesta alla medborgarskap dom utdelats sedan 1975 då även av de som är födda här och har utländsk bakgrund har jag för mig. Så långt behöver man inte gå men åtmistånde att ge alla som har bakgrund i tredje världen och muslimska länder sitt ursprungsland medborgarskap och sedab ompröva deras och alla som har kommit sedan 2000.
Är du säker? Följande stycke står före stycket om omprövningar:
Citat:
De som fått uppehållstillstånd på grund av flyktingstatus men som befunnits varit på semester i sitt forna hemland ska få uppehållstillståndet indraget och därefter återvända eftersom flyktingstatusen, om den någon gång varit riktig, under sådana omständigheter inte längre kan anses gälla.
Denna och en rad andra skrivningar kan nog tolkas som att AFS är beredda att ta ett stort grepp om medborgarskapsfrågan. Många som fått uppehållstillstånd före 2000 har besökt sina hemländer och ska alltså återvända. Många av dem har fått medborgarskap och sedan fött barn i Sverige, och då är det väl en rimlig följd av citatet ovan att både uppehållstillstånd och medborgarskap är ogiltiga, samt att hela familjen ska flytta ut? Eller?
Citera
2018-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Är du säker? Följande stycke står före stycket om omprövningar:

Denna och en rad andra skrivningar kan nog tolkas som att AFS är beredda att ta ett stort grepp om medborgarskapsfrågan. Många som fått uppehållstillstånd före 2000 har besökt sina hemländer och ska alltså återvända. Många av dem har fått medborgarskap och sedan fött barn i Sverige, och då är det väl en rimlig följd av citatet ovan att både uppehållstillstånd och medborgarskap är ogiltiga, samt att hela familjen ska flytta ut? Eller?
Ja med många har också kommit på 90talet och fött barn här samt så är de barnen som är födda vid början av 2000 talet snart vuxna. Problemet började också redan på 80 talet https://youtu.be/J5Kx4dwNfHk?t=1m41s .
Citera
2018-03-30, 11:53
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Du är fastkedjad vid den vanföreställning som innebär att vi på något sätt måste ta hänsyn till kriminella människors känslor. Det hela är mycket enkelt: begå inte brott om du vill slippa straffåtgärder.

Läs mitt inlägg ovanför och tillägget. Det handlar inte om känslor utan om internationella fängelselagar och fängelsestandard som är nödvändig. Det handlar om att samhället ska tjäna på det och inte fångarna.
Citera
2018-03-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ja med många har också kommit på 90talet och fött barn här samt så är de barnen som är födda vid början av 2000 talet snart vuxna. Problemet började också redan på 80 talet https://youtu.be/J5Kx4dwNfHk?t=1m41s .

Om en flyktingfamilj har fått TUT/PUT/Medborgarskap på felaktiga grunder så åker hela familjen ut ur landet.

Vill vi ha en massa människor som bygger sina liv här på lögner?

Glöm det. Det är inte vårt bekymmer vad som händer med barn, barnbarn eller barnbarnsbarn. För hade inte de som kom hit från början ljugit hade det inte behövt bli så här.

Jag upprepar: Asylrätten upphör i närmaste säkra land. Mig veterligen har det inte varit krig eller oroligt i Danmark, Tyskland, Polen eller nåt annat grannland sedan 1945. Alltså är det bara kvotflyktingar som kan få stanna tills det blir lugnt i hemländerna. Alla andra ska ut. Ju förr desto bättre.
Citera
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Om möjligheten att utföra arbete med lön så försvinner möjligheten att kunna ringa anhöriga. Tror "lönen" är 11 kronor i timmen, att ringa mobiltelefon kostar 5 kronor i minuten...

Man kan ju tycka att de anhöriga kan ringa då.

/Ingrid
Citera
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ja med många har också kommit på 90talet och fött barn här samt så är de barnen som är födda vid början av 2000 talet snart vuxna. Problemet började också redan på 80 talet.
Javisst. Du missförstod mig. Jag påstår att stycket jag citerade kan tolkas som gällande även före 2000. Antingen läser man deras inställning till utlänningars medborgarskap med 2000-delen som tolkningsnorm, eller så läser man varje del av texten och försöker tolka helheten. Min tolkning utgår ifrån att jag läser varje del.

Här är en annan skribent som tolkar som jag gör:

Citat:
Ursprungligen postat av HedgeZero
Om en flyktingfamilj har fått TUT/PUT/Medborgarskap på felaktiga grunder så åker hela familjen ut ur landet.

Vill vi ha en massa människor som bygger sina liv här på lögner?

Glöm det. Det är inte vårt bekymmer vad som händer med barn, barnbarn eller barnbarnsbarn. För hade inte de som kom hit från början ljugit hade det inte behövt bli så här.

Jag upprepar: Asylrätten upphör i närmaste säkra land. Mig veterligen har det inte varit krig eller oroligt i Danmark, Tyskland, Polen eller nåt annat grannland sedan 1945. Alltså är det bara kvotflyktingar som kan få stanna tills det blir lugnt i hemländerna. Alla andra ska ut. Ju förr desto bättre.
Senast redigerad av Kwato 2018-03-30 kl. 11:59.
Citera
2018-03-30, 11:59
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Så du anser det inte vara ett straff att jobba för 13 kronor timmen?

Det är ett värre straff att jobba för 0 kronor i timmen.

Citat:
Man tar bort dem möjligheten att tjäna ihop till något, vare det sig är att kontakta anhöriga eller betala av skadestånd. Eller kunna ha några tusenlappar över när de ska lämna fängelset. Hur tror du ens tillvaro ser ut när man kommer ut?

Skadeståndet kan staten betala varpå brottslingen får en skuld hos kronofogden. Vad gäller anhöriga så tror jag inte att AfS vill ta bort möjligheten för de intagna att ta emot besök eller skriva brev.

Citat:
Men du ökar kostnaden genom att de utför jobb ute än inne. Var inte tanken att spara pengar?

Jodå, mycket pengar kommer att sparas in.

Citat:
Vi måste ta i beaktande hur de ska kunna gå vidare med sitt liv när de suttit sitt straff. Inte skicka ut dem i hemlöshet och arbetslöshet. Att någon exempelvis under sin sjukdom begått brott ska inte straffas för livet.
Handlar inte om att tycka synd om dem. Handlar om att hantera dem som människor så att när de väl kommer ut så kommer de ut som människor igen.
Att tänka "skyll dig själv" är hårt med tanke på att huvuddelen som sitter i fängelse lider av psykiska eller personliga störningar/sjukdomar. "Skyll dig själv för att du har ADHD och ingen upptäckte det förrän du slog någon på käften".

Om man är så sjuk att man helt enkelt inte kan ta ansvar för det brott man begått så är påföljden rättspsykiatrisk vård, inte fängelse.
Citera
2018-03-30, 12:01
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten
Man kan ju tycka att de anhöriga kan ringa då.

/Ingrid

Det blir en jobbig grej rent praktiskt att genomföra. Delvis för att vem som helst inte får ringa, då ska du ha ett manuellt telefonsystem som ska kontrollera vem som ringer varje gång, den på utsidan ska på något sätt betala varje gång vilket kan vara svårt att få till. Det skulle kräva otroligt mycket mer resurser från personalen helt enkelt. Det skulle bara gå att ta emot samtal en specifik kort stund på dygnet eftersom personalen ska godkänna samtalet, samt spela in det oså. Om du har 28 fångar som under en timme ska kunna ta emot ett samtal så förstår du själv att det skulle vara omöjligt under sådana omständigheter.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Läs mitt inlägg ovanför och tillägget. Det handlar inte om känslor utan om internationella fängelselagar och fängelsestandard som är nödvändig. Det handlar om att samhället ska tjäna på det och inte fångarna.

Jag struntar högaktningsfullt i vad det står i några EU-direktiv.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Det är inte bara säga "äh det går att bryta". Reglerna finns för att vi ska vara ett rättssäkert land. Medborgarskap som dras tillbaka på grund av riktigt grov brottslighet tror jag det absolut finns stöd för. Som när det gäller IS-krigare.
Men lika inför lagen och att en laga kraft vunnen dom gäller ska följas hårt. Så snack om att folk som tidigare blivit dömda ska återigen kunna dömas för att bli av med sitt PUT/Medborgarskap är bara löjligt.
Prat om att de som fuskat på sin ansökan för att få PUT ska få sitt indraget är en populistisk dröm som inte kommer fungera i praktiken då bevisbördan ligger hos Sverige. Grattis och bevisa det för någon som varit i landet i 10 år.
I bästa fall handlar det om ett lågt antal tusentals. Populistiska förslag som inte fungerar om man inte bara säger "Åt helvete med alla lagar och regler!".

Folk är inte lika inför lagen. Svenska kritiker till Islam döms för HMF. Muslimer kan hata judar kristna, västerlänningar och svenskar hur mycket som helst. D.v.s. lagen är olika beroende på vem som säger/skriver något, vilken religion det gäller, och vilket språk man använder. Muslimer och svarta får göra sådant svenskar inte får göra. På Arabiska och turkiska får man skriva och skrika sådant som man inte får på svenska.

Sverige är inte rättssäkert i över huvud taget, domstolarna är politiserade, den politiska organisation Hilda och det lika politiska advokatförbundet styr. Sverige har lägst uppklarningsprocent av brott i västvärlden (Ja om staten inte utreder brott och straffar kriminella så HAR MAN INTE rättssäkerhet). När en kriminell person inte utvisas på 20 år och sedan mördar en svensk tant; är det rättssäkert tycker du? Din falska Sverigebild finns bara i en liten extrem-liberal klick. Och i utlandet finns den inte alls.

Ni ultraliberaler som skriver här och låtsas stödja SD eller AfS är antingen troll eller så förstår ni inte alls denna rörelse och tror att det är en sorts moderater.

Min fetning: Ja det är det ni tokliberaler tycker; att rättsväsende och myndigheter skall bevisa för brottsmisstänkta. Nej man skall bevisa det för rätten inte den som skall fråntas medborgarskap och utvisas. Är det din rättsstat att åklagare skall bevisa för den brottsmisstänkte att den är skyldig? Inte konstigt att svenskt rättsväsende är i fritt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in