Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-30, 10:42
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Inte uppmärksammat AFS särskilt mycket men kollade på "Bara politik" med Niklas Svensson när han intervjuade Kesselstrand. En utav de första grejerna de pratade om var kriminalpolitik där Kesselstrand sa att de vill förändra kriminalvården. AFS förespråkar b.la arbetsplikt i fängelser, vilket ger ett otroligt oseriöst intryck av partiet eftersom det redan är arbetsplikt i fängelser. De hade kunnat kolla upp sådant först kan man tycka om det nu är en sådan viktig fråga. Att inte vilja jobba när man avtjänar fängelsestraff leder till misskötsamhetsrapportering vid namn arbetsvägran. Upprepade rapporteringar leder till allt från indragna besök till tvångsförflyttning och uppskjuten frigivning.
Vem är Kesselstrand? Jag vet att Gustav Kasselstrand (AFS) blev intervjuad av vänsterblaskan nyligen men jag vet inte vem "Kesselstrand" är.

Jag tycker för övrigt att du letar fel. Jag skulle inte anta att Gustav är så okunnig som du tror. Han och andra AFS-are kan säkert förtydliga för dig vad skillnaden är mellan hans politik och den som redan förs om du skickar ett mail.
Citera
2018-03-30, 10:50
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Vem är Kesselstrand? Jag vet att Gustav Kasselstrand (AFS) blev intervjuad av vänsterblaskan nyligen men jag vet inte vem "Kesselstrand" är.

Jag tycker för övrigt att du letar fel. Jag skulle inte anta att Gustav är så okunnig som du tror. Han och andra AFS-are kan säkert förtydliga för dig vad skillnaden är mellan hans politik och den som redan förs om du skickar ett mail.

Sorry för misstaget, lite morgontrött.

Letar inte fel, felet visade sig snarare för mig. Troligtvis så finns det förhoppningsvis en mer genomtänkt plan och förslag på förändringar men han säger bokstavligt talat att han vill ha arbetsplikt med argumentet att fångar ska arbete och inte sitta och spela Playstation. Så uppenbarligen har han ingen aning om att det förekommer arbetstvång (det är ett tvång, en plikt är ett mer moraliskt uttryck).
Citera
2018-03-30, 10:51
Medlem
Citat:
Inte uppmärksammat AFS särskilt mycket men kollade på "Bara politik" med Niklas Svensson när han intervjuade Kesselstrand. En utav de första grejerna de pratade om var kriminalpolitik där Kesselstrand sa att de vill förändra kriminalvården. AFS förespråkar b.la arbetsplikt i fängelser, vilket ger ett otroligt oseriöst intryck av partiet eftersom det redan är arbetsplikt i fängelser. De hade kunnat kolla upp sådant först kan man tycka om det nu är en sådan viktig fråga. Att inte vilja jobba när man avtjänar fängelsestraff leder till misskötsamhetsrapportering vid namn arbetsvägran. Upprepade rapporteringar leder till allt från indragna besök till tvångsförflyttning och uppskjuten frigivning.

Jag minns inte att han pratade om "arbetsplikt", däremot om "straffarbete". Det går alltid att diskutera formuleringar men riktningen är helt rätt. Vi vet alla att det daltas något otroligt med kriminella. Straffen borde skärpas dramatiskt och standarden i fängelset sänkas till ett minimum. På längre sikt bör också dödsstraffet återinföras.
Citera
2018-03-30, 10:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Så här står det i deras kriminalpolitiska program:

Citat:
(M)öjligheten att arbeta för att tjäna pengar tas bort. Istället bör straffarbete kunna införas där de kriminella, i den mån det går, utför samhällsnyttiga åtgärder som exempelvis städning eller sanering av klotter.

Det vill säga: det arbete som faktiskt utförs ska vara oavlönat och, i den mån det går, samhällsnyttigt och sträcka sig utanför fängelseportarna.

Citat:
Sorry för misstaget, lite morgontrött.

Letar inte fel, felet visade sig snarare för mig. Troligtvis så finns det förhoppningsvis en mer genomtänkt plan och förslag på förändringar men han säger bokstavligt talat att han vill ha arbetsplikt med argumentet att fångar ska arbete och inte sitta och spela Playstation. Så uppenbarligen har han ingen aning om att det förekommer arbetstvång (det är ett tvång, en plikt är ett mer moraliskt uttryck).

Han nämnde överhuvudtaget inte ordet arbetsplikt i intervjun. Det han sa om Playstation var att det finns grovt kriminella som fått sitta inne en kort tid och då kunnat spela medan deras offer fått sina liv förstörda. Detta sa han för att illustrera sin syn på den svenska kriminalvården, inget annat.
Senast redigerad av MrSkargard 2018-03-30 kl. 11:12.
Citera
2018-03-30, 11:17
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
På längre sikt bör också dödsstraffet återinföras.
Endast i fall med mycket omfattande, övertygande bevisning, om du frågar mig, och endast för extremt grova brott eller upprepade grova brott. Jag vill inte ha en korkad och barnslig hämndkultur där oskyldiga får sätta livet till för en illusorisk rättvisas skull.

De som felaktigt dömdes för pedofili i Norge hade ju kunnat bli avrättade för att våldtäkt mot barn är ett mycket grovt brott, men bevisningen var allt annat än övertygande. Många år senare fick de upprättelse, men om Norge hade haft dödsstraff så hade de redan varit döda.

Jag skulle gå mycket försiktigt fram med att införa dödsstraff, eller att ens göra det till en valfråga, pga alla risker som finns med detta. Om den allmänna opinion som redan finns för dödsstraff får bränsle så kan det lätt gå mycket fel i ett land där alla andra fel redan görs. Jag kan tänka mig många ändringar i lagstiftningen som skulle innebära förbättringar. Men om man börjar med att punktvis göra drastiska ändringar så kommer det att gå snett eftersom det är så mycket som är snett inom lag och rätt.
Citera
2018-03-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Det vill säga: det arbete som faktiskt utförs ska vara oavlönat och, i den mån det går, samhällsnyttigt och sträcka sig utanför fängelseportarna.

Fast anser inte AfS att dessa ska rehabiliteras och ha en chans ute i samhället när de suttit av sitt straff?
Gnälla om 13 kronor timmen som i många fall hamnar hos kronofogden, som i sin tur hamnar hos offer eller statskassan.

Samhällsnyttigt har vi idag genom samhällstjänst. Slipper man också bevakning med vakter och ökad risk för rymningar.
Citera
2018-03-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Intressant med ett nytt partibildningsförsök. Kan rentav bli ytterligare ett par försök i samma stil innan valet. Samtliga dessa nybildningar dränerar SD på röster. Men inget av dem kommer in i riksdagen. Alldeles utmärkt tycker jag, som inte gillar SD utan har mina sympatier hos sjuklövern.

low energy menelik skickar sina giftiga pilar. Som vanligt är du fel ute. Nästan som Fredrik Reinfeldt som ingen i Moderaterna vill kännas vid offentligt.

Framtiden tillhör oss svenskar. Inga kvartsnegrer eller kryptojudar. Såna som du är akterseglade. Du kommer koka i dina egna vätskor av ilska över att din livsdröm går upp i rök.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Fast anser inte AfS att dessa ska rehabiliteras och ha en chans ute i samhället när de suttit av sitt straff?

Menar du att en fånge inte rehabiliteras om straffarbetet är ett straffarbete på riktigt och därmed helt oavlönat?

Citat:
Samhällsnyttigt har vi idag genom samhällstjänst. Slipper man också bevakning med vakter och ökad risk för rymningar.

Samhällstjänst är inte ett straff utan något som kriminella människor mer än gärna genomför för att slippa sitta inne.
Senast redigerad av MrSkargard 2018-03-30 kl. 11:25.
Citera
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Gnälla om 13 kronor timmen...
Tror du inte att Gustav syftade på att internerade har rätt att driva företag eller utföra arbete i verksamheter som är oberoende av samhällstjänsten? Det tror jag.
Citera
2018-03-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Ska vara ärlig med att jag inte hängt med eller intresserat mig för det här nya partiet ASF. Men jag undrar lite och har frågor till de som är insatta:

Är detta ännu ett borgerligt parti som önskar klassamhälle?

Vilka invandare bör skickas ut från Sverige enligt ASF, baserat på ras/etnicitet, religion, kultur, medborgarskap etc?

Hur ställer man sig i den judiska maktfrågan och ZOG?

Kommer ASF och representanter att ta emot lobbypengar från riskkapitalister och andra ljusskygga NGOS, stiftelser mfl?
De vill först kasta ut alla brotslingar och de som lever på bidrag som har invandrat hit. Sedan vill de ompröva alla som har fått uppbehålstillstånd sedan 2000. Tyvärr vill de inte få ut de som är födda här men har bakgrund i tredje världen och de verkar inte vilja ompröva medborgarskapen. Helst skulle jag vilja att de skickar hem minst 1 miljon men helst försöka nå 2 miljoner. Jag skulle också vilja att endast 40000 med bakgrund i tredje världen. Men Kasselstrand har sagt i sin podd förut att han ville omtesta alla medborgarskap dom utdelats sedan 1975 då även av de som är födda här och har utländsk bakgrund har jag för mig. Så långt behöver man inte gå men åtmistånde att ge alla som har bakgrund i tredje världen och muslimska länder sitt ursprungsland medborgarskap och sedab ompröva deras och alla som har kommit sedan 2000.
Citera
2018-03-30, 11:24
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Om möjligheten att utföra arbete med lön så försvinner möjligheten att kunna ringa anhöriga. Tror "lönen" är 11 kronor i timmen, att ringa mobiltelefon kostar 5 kronor i minuten. Problemet är att förslaget blir oerhört kontraproduktivt eftersom detta skulle ha en negativ effekt på samhället i stort. Om du stoppar möjligheten att prata med anhöriga (vilket för många är det enda som ger något hopp eller vilja att sköta sig) så kommer en skötsam fånge med framtidsdrömmar efter några år förvandlas till en mardröm i det fria. Lönen i sig går främst till just telefonkort men också inhandlade av snus och cigg med mera. Det är privata företag som säljer tobaken och gör en rejäl vinst på det. Ta bort möjligheten att tjäna pengar så har du helt plötsligt 6000 fångar som inte kan prata med anhöriga och säkert 3000 som från ingenstans ska sluta röka och snusa. Då har du skapat ett onödigt stort problem som blir ohanterligt för kriminalvårdens anställda. Tillägg, en fånge måste självmant betala för sånt som tandvård, glasögon och liknande. Det är saker som varje fånge har rätt till enligt EU's fängelselagar och att det bekostas av fångarna själva är väl bättre än att samhället ska betala?

Jag förstår tänket från AFS utan tvekan och överlag så håller jag med i den huvudsakliga åsikten att kriminalvården bör förändras och att de bör sluta dalta med fångar och slösa resurser på fångar som inte vill ha "vård". För det är naivt att utgå från att alla kan och vill bli "vårdade" från sitt antisociala tänkande.

MEN, om man beaktar att en fånge på en högsäkerhetsanstalt kostar samhället 3000 kronor per dygn så blir frågan om lön ganska trivial. Arbetet som utförs sker mestadels åt privata företag, kostnaden för att betala ut löner blir därmed minimal sett till hela kriminalvårdens budget. Och de konsekvenser det skulle leda till blir oproportionerliga sett till förtjänsten. Det man bör förändra först och främst är stoppandet av de oerhört dyra behandlingsprogrammen som har extremt liten verkan. Vi snackar verkligen dagisnivå på dessa program som säkert kostar minst 200.000 per dygn för kriminalvården.

http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2017/583113/IPOL_BRI(2017)583113_EN.pdf
EU's fängelselagar

EU's internationella regler och riktlinjer gällande jobb. (Källhänvisning 44 i ovanstående länk)

Enligt dessa BÖR en fånge få betalt för utfört arbete och bör också vara arbeten som är nödvändiga för anstaltens praktiska funktioner. (Exempelvis tvätt, städning, matlagning osv). Detta är uppenbarligen något som kriminalvården tjänar pengar på. Det beskrivs i den andra länken att det är viktigt med lön för att fången ska ha möjlighet att b.la kunna spara pengar för frigivning och att inhandla saker som underlättar fångens vardag, detta eftersom studier visat att det både förminskar risken för återfall och våldsamt beteende under strafftiden. Det visar också vikten av att tjäna sina egna pengar och ger motivation för att också göra det efter straffet.
Senast redigerad av crippledmf 2018-03-30 kl. 11:54.
Citera
2018-03-30, 11:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Om möjligheten att utföra arbete med lön så försvinner möjligheten att kunna ringa anhöriga. Tror "lönen" är 11 kronor i timmen, att ringa mobiltelefon kostar 5 kronor i minuten. Problemet är att förslaget blir oerhört kontraproduktivt eftersom detta skulle ha en negativ effekt på samhället i stort. Om du stoppar möjligheten att prata med anhöriga (vilket för många är det enda som ger något hopp eller vilja att sköta sig) så kommer en skötsam fånge med framtidsdrömmar efter några år förvandlas till en mardröm i det fria. Lönen i sig går främst till just telefonkort men också inhandlade av snus och cigg med mera. Det är privata företag som säljer tobaken och gör en rejäl vinst på det. Ta bort möjligheten att tjäna pengar så har du helt plötsligt 6000 fångar som inte kan prata med anhöriga och säkert 3000 som från ingenstans ska sluta röka och snusa. Då har du skapat ett onödigt stort problem som blir ohanterligt för kriminalvårdens anställda.

Jag förstår tänket från AFS utan tvekan och överlag så håller jag med i den huvudsakliga åsikten att kriminalvården bör förändras och att de bör sluta dalta med fångar och slösa resurser på fångar som inte vill ha "vård". För det är naivt att utgå från att alla kan och vill bli "vårdade" från sitt antisociala tänkande.

MEN, om man beaktar att en fånge på en högsäkerhetsanstalt kostar samhället 3000 kronor per dygn så blir frågan om lön ganska trivial. Arbetet som utförs sker mestadels åt privata företag, kostnaden för att betala ut löner blir därmed minimal sett till hela kriminalvårdens budget. Och de konsekvenser det skulle leda till blir oproportionerliga sett till förtjänsten. Det man bör förändra först och främst är stoppandet av de oerhört dyra behandlingsprogrammen som har extremt liten verkan. Vi snackar verkligen dagisnivå på dessa program som säkert kostar minst 200.000 per dygn för kriminalvården.

Du är fastkedjad vid den vanföreställning som innebär att vi på något sätt måste ta hänsyn till kriminella människors känslor. Det hela är mycket enkelt: begå inte brott om du vill slippa straffåtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in