Citat:
Ursprungligen postat av
rosalenin
Hipsterskägg...kunde inte se att Oskar hade ett fjun i ansiktet. Dum kommentar och kan förstås inte låta bli.
Jag kände inte Oskar så jag har ingen aning om hur noga han var med rakningen. Men om någon tycker att mössan var viktig i sammanhanget bör man följa upp det resonemanget. Det är klart att alla observationer från den senaste tiden är viktiga. Pianotanten till exempel har berättat att Oskar gick ner märkbart i vikt och att hans huvud blev helt kalt. Då är det intressant att utröna om det beror på medicinska orsaker eller om han av någon anledning har börjat ändra sitt yttre. En plötslig fåfängdhet eller ett stilbyte kan ha bakomliggande orsaker. En ålderskris eller en förälskelse kan göra att man vill ändra sitt yttre eller byta sin image. Men om det inte finns något annat som talar för ett stilbyte så har det kanske medicinska orsaker. Jag vill i alla fall veta vad som låg bakom pianotantens observation om viktnedgången. Då får man ställa frågor om sammanhanget.
Citat:
När pappan kom tillbaka efter tre månader hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon. Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville inte fråga honom om detta. Det var i alla fall efter detta som den stora förändringen hos familjen började.
Se där. Ja, en del har ju spekulerat kring pappans kala huvud och att han såg sjuk ut.
Så efter pappan blir skallig så börjar hela familjen gå under?
Jag tycker inte att du ska ta dig rätten att tala om vilka kommentarer som hör hemma i tråden eller inte. Du har heller ingen anledning att ifrågasätta vilka följdfrågor någon ställer till andras inlägg. Det kan hända att man vill ha svar utan att för den skull avslöja varför frågan ställs. Att du inte har kompetensen att göra bedömningen om vad som är relevant eller inte ger inte dig rätten att försöka censurera eller kräva extra tydlighet med frågeställningarna för din skull.