2018-03-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Är nog rätt många som är väldigt unga. För unga utan rika föräldrar är 100k SEK extremt mycket pengar. För en vuxen är 100k typ "fasen... några månadslöner borta", för en vanlig 19-åring är det "livet är slut".

Jag är inte speciellt snabb på att rekommendera att spekulera i den här marknaden, men i just sådana fall tror jag det är riktigt bra (givet att de spekulerar för vinster snarare än lånar pengar) trots att de hyperventilerar och gråter. Det är otroligt lärorikt att få erfarenhet av detta i tidig ålder, oavsett utfall. Som sagt, 100k är rätt betydelselöst när de blivit vuxna ändå.

Är 100k några månadslöner? Snarare ett par år av sparande, mycket pengar vilket som.
Jag gick in i December ungefär med 9500kr, gick upp till 23500kr på bara 10 dagar, ligger på typ 5,000kr nu. Visst 10,000 är absolut inte hela världen, har ingen i stort sett ingen påverkan på mig alls, jag har sagt det antingen så kör jag på till 30,000 eller till 0.
Jag var väldigt sugen på att kasta in mer pengar men som tur var så var det något inom mig som sa att jag inte borde gå in med mer.
Det är alldeles för många som blev hypade när de gjorde en 50% profit på bara några dagar och gick in med alla sina pengar och köpte dips osv. Vågar faktiskt inte fråga dem om hur det gått för dem.

Såg att de var någon som postade likheter hur btc kursen har rört sig jämförelse med itbubblan och de var verkligen sjukt lika, om den nu följer samma kurs någon månad till så kan man räkna på att btc når 4-5k$ i slutet på april.
Jag håller kvar i mina BATs och OMG tokens=)
2018-03-27, 10:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbollen123
Såg att de var någon som postade likheter hur btc kursen har rört sig jämförelse med itbubblan och de var verkligen sjukt lika, om den nu följer samma kurs någon månad till så kan man räkna på att btc når 4-5k$ i slutet på april.
Jag håller kvar i mina BATs och OMG tokens=)
Bättre att kolla på bitcoins egen historia. Egentligen följer den hur marknader ser ut, men menar att det är en rejäl omväg att titta på IT-bubblan när vi har både senare och mer relevant info. Bitcoins senaste krasch av den här magnituden var riktigt illa, tog flera år för världens snabbaste marknad att komma tillbaka.

Tänk på att alltid, alltid titta på den här typen av marknader i log-skala dock, annars blir man riktigt lurad. Det är direkt kontraproduktivt att titta på exponentiell utveckling utan log.
Senast redigerad av Trillske 2018-03-27 kl. 10:29.
2018-03-27, 11:54
Medlem
Vissa tror i alla fall på att vi kommer få en bra uppgång i år! https://kryptokanalen.se/artikel/bitcoin-kommer-na-30-000-dollar/
2018-03-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
+7000$ senaste året. Riktigt dålig utveckling. Dock bättre än något annat jag hittat att investera i. Vad satsar du själv på inför lågkonjunkturen?

Du investerar inte i kryptovaluta du spekulerar i kryptovaluta.
2018-03-27, 12:26
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86

"Spekulation är ekonomisk investering avsedd att ge avkastning på kort sikt." Ergo investering.
2018-03-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86

För att du ska kunna avgöra om det är spekulation eller investering behöver du veta tidsperspektivet på mina affärer. Då du omöjligt kan veta detta, så undrar jag om du kanske inte är helt insatt i begreppen? Det är helt ok, ingen vet allt.
2018-03-27, 17:16
Medlem
Citat:
Bättre att kolla på bitcoins egen historia. Egentligen följer den hur marknader ser ut, men menar att det är en rejäl omväg att titta på IT-bubblan när vi har både senare och mer relevant info. Bitcoins senaste krasch av den här magnituden var riktigt illa, tog flera år för världens snabbaste marknad att komma tillbaka.

Tänk på att alltid, alltid titta på den här typen av marknader i log-skala dock, annars blir man riktigt lurad. Det är direkt kontraproduktivt att titta på exponentiell utveckling utan log.

Vad är log-skala och på vilket sätt blir man lurad?
2018-03-27, 17:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad är log-skala och på vilket sätt blir man lurad?
Om du inte logaritmerar exponentiella utvecklingar kommer du helt slumpmässigt få för dig att just det som sker just nu är det med marginal mest signifikanta i marknadens utveckling. Det vill säga det ser ut som att det som sker just nu är ensamt avgörande för marknadens karaktäristik.

https://coinmarketcap.com/charts/
Växla mellan linear och log scale här så förstår du vad jag menar. Log scale visar verkligheten; linear scale visar bara en fjuttig ögonblicksbild.

Exempel: den som är ny till marknaden och tittar på en linjär graf tror att detta pågående rally + krasch är det stora som hänt i marknadens historia, det är därför det dyker upp massa jämförelser med krypto 2018 och IT-bubblan (istället för tex tidigare bubblor i krypto). Växlar vi till log scale ser vi plötsligt att 2013 var rätt mycket sjukare.
Senast redigerad av Trillske 2018-03-27 kl. 17:38.
2018-03-27, 20:27
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Om du inte logaritmerar exponentiella utvecklingar kommer du helt slumpmässigt få för dig att just det som sker just nu är det med marginal mest signifikanta i marknadens utveckling. Det vill säga det ser ut som att det som sker just nu är ensamt avgörande för marknadens karaktäristik.

https://coinmarketcap.com/charts/
Växla mellan linear och log scale här så förstår du vad jag menar. Log scale visar verkligheten; linear scale visar bara en fjuttig ögonblicksbild.

Exempel: den som är ny till marknaden och tittar på en linjär graf tror att detta pågående rally + krasch är det stora som hänt i marknadens historia, det är därför det dyker upp massa jämförelser med krypto 2018 och IT-bubblan (istället för tex tidigare bubblor i krypto). Växlar vi till log scale ser vi plötsligt att 2013 var rätt mycket sjukare.

Väldigt bra inlägg!
2018-03-27, 20:31
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
För att du ska kunna avgöra om det är spekulation eller investering behöver du veta tidsperspektivet på mina affärer. Då du omöjligt kan veta detta, så undrar jag om du kanske inte är helt insatt i begreppen? Det är helt ok, ingen vet allt.
Kul när personers okunskap lyser igenom.
2018-03-27, 20:53
Medlem
rockypatel66s avatar
Bildar en botten på $8k? Eller är den för svag?
2018-03-29, 12:42
Medlem
7500$ pressas hårt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in