2018-03-29, 08:36
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Händelsen tidigare med luckan kan också vara påhitt. T ex kanske han ville skrämma kvinnan och låtsades intecfå upp luckan.
Jag har bestämt för mig att Madsen i den tidigare ”luck-incidenten” befann sig utanför ubåten och att kvinnan var själv inne i ubåten. Att hon inte fick upp luckan och att Madsen öppnade utifrån.
Citera
2018-03-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror helt enkelt att det var Kims fascination av det "udda" som blev hennes fall. Hon ryggade inte och reagerade inte genom att ta avstånd utan tvärtom ville komma närmare när hon hittade en galning (vampyrer, Madsen etc)

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, det är nog mer så att kufen i fallet är den som är udda, och förmodligen oskuld långt upp i åldern.

Du har en märklig tendens att missförstå och kasta dig på tangenterna innan du har läst klart hela meningen..
Citera
2018-03-29, 08:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Sexuell relation vet jag inte, men han kanske kände till att hon var ”likasinnad” - typ S/M, gruppsex eller något liknande. Perfekt försvarare om det dessutom råkar vara så att hon är intelligent och snabb i tankarna. Annars är det lite märkligt varför Madsen ville ha just en försvarare som var novis på fronten.

Sen är det inte förvånansvärt alls att hon inte lyckas ”bota” sin klient genom handläggning. Eller allvarliga samtal. Hade det varit så enkelt då hade vi inte anstalterna fulla av psykpatienter.
Det var bra att du satte fnuttar kring "likasinnad" för den division PM spelar i är en klass för sig.
Vad skulle en advokat kunna tillföra gentemot aktuell bevisning utifrån sin sexuella läggning om det nu öht vore som du sitter och spekulerar kring?

Du tror inte det har att göra med hennes bakgrund som då gett insyn i åklagarämbetet samt aktuella bedrägerimål som fått uppmärksamhet i media?
Han kanske ville ha nån som vet hur ÅK tänker, i detta fall hjälper det nog föga vem han än haft.
PM ville nog inte ha en sån som stjärnadvokat Poulsen - han lyckades ju oavsett inte fria t.ex. Amagermannen.
Citat:
Efter 15 år hos anklagemyndigheden som bl.a. politifuldmægtig, anklager og senioranklager med ansvar for økonomisk kriminalitet hos Nordsjællands Politi, blev hun i 2016 strafferetsadvokat hos Blinkenberg Strafferetsadvokater i København.
Hun har en dyb indsigt i straffelovssager og sager om økonomisk kriminalitet og har tidligere været hhv. anklager og forsvarer i sager, som har haft stor bevågenhed i offentligheden, bl.a. som anklager i bedragerisagen mod Erik Skov Pedersen, samlever med tidligere minister Henriette Kjær, og som forsvarer i sagen mod to Uber-chauffører.
https://www.b.dk/navne/raket-madsens-forsvarer
Senast redigerad av develi 2018-03-29 kl. 09:05.
Citera
2018-03-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Madsen anses frisk i lagens mening, men farlig för andras liv och hälsa. Dom sjukliga anlagen har han säkerligen ärvt från sin far då brödernas liv varit betydligt framgångsrikare än Madsens. Så han är definitivt inte utan eget ansvar här för då hade han bedömts därefter. Det kan vara bra att komma ihåg då man hittar på ursäkter.

Så är han frisk eller sjuk enligt dig?

Var kan du läsa "ursäkter" i mitt inlägg? Ursäkter för vad?

Killen är helt sjuk i huvudet - enligt min mening - helt oavsett hur "frisk" han sen månne vara i lagens mening.

Ingen idé att blir "arg" eller "besviken" när en svårt sjuk människa beter sig på ett icke normalt sätt. Både i ubåten och nu i rättssalen.

Sen att några här blir illamående när man får höra vad han har gjort (styckning etc.) är dock helt naturligt. Jag försöker själv påminna mig om att dessa sjuka handlingar beror på en sjuk hjärna.

Inte lätt alla gånger. Men jag försöker.

Du tolkar det som att jag kommer med "ursäkter" ... suck suck..
Citera
2018-03-29, 09:10
Medlem
develis avatar
Citat:

Killen är helt sjuk i huvudet - enligt min mening - helt oavsett hur "frisk" han sen månne vara i lagens mening.

Ingen idé att blir "arg" eller "besviken" när en svårt sjuk människa beter sig på ett icke normalt sätt. Både i ubåten och nu i rättssalen.
Det står inte mellan frisk eller sjuk.

Han är INTE svårt sjuk. Han är fullt medveten om sina handlingar.
Han ÄR däremot gravt störd i sin personlighet inklusive pervers.

Rör inte med begreppen juridiskt samt psykiatriskt.
Citera
2018-03-29, 09:14
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:

Sen att några här blir illamående när man får höra vad han har gjort (styckning etc.) är dock helt naturligt. Jag försöker själv påminna mig om att dessa sjuka handlingar beror på en sjuk hjärna.

Inte lätt alla gånger. Men jag försöker.

Du tolkar det som att jag kommer med "ursäkter" ... suck suck..

Att vissa har en avog inställning till dig hänger förmodligen ihop med din lite osköna vana att klanka ner på kvinnor i allmänhet och Kim i synnerhet. Dravel om hur extremt oartigt hon betedde sig på sin egen fest osv, trots att du helt saknar insyn i festdeltagare, upplägg och hur dom uppfattade det.

Försök att resonera mindre som en kränkt basement-dweller som aldrig får ligga så får du säkert andra reaktioner tillbaka.
Citera
2018-03-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var bra att du satte fnuttar kring "likasinnad" för den division PM spelar i är en klass för sig.
Vad skulle en advokat kunna tillföra gentemot aktuell bevisning utifrån sin sexuella läggning om det nu öht vore som du sitter och spekulerar kring?

Du tror inte det har att göra med hennes bakgrund som då gett insyn i åklagarämbetet samt aktuella bedrägerimål som fått uppmärksamhet i media?
Han kanske ville ha nån som vet hur ÅK tänker, i detta fall hjälper det nog föga vem han än haft.
PM ville nog inte ha en sån som stjärnadvokat Poulsen - han lyckades ju oavsett inte fria t.ex. Amagermannen.

Det är väl solklart att det känns lättare för Madsen att prata med en människa som är ”likasinnad” och som enligt honom kanske förstår hur han menar än en som skulle rygga så fort han nämnde orden S/M eller gruppsex? Eller våldsporr.

Sen kan en advokat ändå inte trolla med knäna när det gäller bevisning eller sjukdomsbild, men det skulle inte heller en ”icke likasinnad” advokat kunna göra.

Advokat yrket har några paralleller med terapeutyrket på det sättet att det viktigt att klienten (patienten) känner förtroende för sin försvarsadvokat (terapeut). Annars ska man – och har rätt – att byta.

Att Bettina har sysslat med ekonomisk brottslighet innan från ÅK sidan är dock inte en jätte fördel i detta fall. En rutinerad försvarsadvokat känner nog till hur åklagaren tänker.
Citera
2018-03-29, 09:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är väl solklart att det känns lättare för Madsen att prata med en människa som är ”likasinnad” och som enligt honom kanske förstår hur han menar än en som skulle rygga så fort han nämnde orden S/M eller gruppsex? Eller våldsporr.

Sen kan en advokat ändå inte trolla med knäna när det gäller bevisning eller sjukdomsbild, men det skulle inte heller en ”icke likasinnad” advokat kunna göra.

Advokat yrket har några paralleller med terapeutyrket på det sättet att det viktigt att klienten (patienten) känner förtroende för sin försvarsadvokat (terapeut). Annars ska man – och har rätt – att byta.

Att Bettina har sysslat med ekonomisk brottslighet innan från ÅK sidan är dock inte en jätte fördel i detta fall. En rutinerad försvarsadvokat känner nog till hur åklagaren tänker.
Jag ska skriva lite kortare så blir det tydligare:

1. Din gissning saknar helt substans och ter sig snarare absurd.
2. Hon har 15 års erfarenhet som åklagare. Hon lär känna till professionen.
3. Förtroende byggs via professionellt förhållningssätt och erfarenhet - inte på bas av hur man kn*llar.
Citera
2018-03-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Att vissa har en avog inställning till dig hänger förmodligen ihop med din lite osköna vana att klanka ner på kvinnor i allmänhet och Kim i synnerhet. Dravel om hur extremt oartigt hon betedde sig på sin egen fest osv, trots att du helt saknar insyn i festdeltagare, upplägg och hur dom uppfattade det.

Försök att resonera mindre som en kränkt basement-dweller som aldrig får ligga så får du säkert andra reaktioner tillbaka.

NÄ. Verkligen inte. Jag är bara emot ett par saker när det gäller brottsoffer:

- döda offer blir inte automatiskt genomgoda bara därför att de råkar vara döda
- om brottsoffret har betett sig helt mot allt sund förnuft, måste man få påpeka detta - trots att personen ifråga är död
- om man påpekar att brottsoffret har betett sig irrationellt och icke konsekvent så "ursäkter" man inte själva gärningen. Det förklarar snarare "varför" just hen råkade illa ut.

I detta fall anser jag att Kim inte var helt utan fel och brister. Vidare anser jag att Kims karaktärsdrag att vara intresserad av kufer - snarare än att ta avstånd från dem och försöka undvika dem - bidrog till hennes öde.

Och sist men inte minst: inte "förtjänade" hon att bli mördad/styckad/lemlästad/torterad/skändad för det. Det bara förklarar varför tjejen som blev misstänksam och inte ens svarade till telefon när Madsen ringde undvek att bli styckad.

Ni andra som anser att "allt beror på slumpen" har rätt till era åsikter. Och jag har rätt till mina.
Citera
2018-03-29, 09:51
Medlem
Citat:
Det står inte mellan frisk eller sjuk.

Han är INTE svårt sjuk. Han är fullt medveten om sina handlingar.
Han ÄR däremot gravt störd i sin personlighet inklusive pervers.

Rör inte med begreppen juridiskt samt psykiatriskt.

Jag har inte rört till det alls. Det kvittar för mig ifall rätten anser honom vara tillräckligt frisk för att dömas till fängelse. Sjuk i huvudet är han i vilket fall som helst.

Jag har svårt att se att någon i hela världen skulle anse honom vara fullt frisk.
Citera
2018-03-29, 10:00
Medlem
Citat:
Jag ska skriva lite kortare så blir det tydligare:

1. Din gissning saknar helt substans och ter sig snarare absurd.
2. Hon har 15 års erfarenhet som åklagare. Hon lär känna till professionen.
3. Förtroende byggs via professionellt förhållningssätt och erfarenhet - inte på bas av hur man kn*llar.

Jag ska också försöka uttrycka mig så att du fattar:

Vad FAN vet du om vad förtroendet mellan Madsen och hans försvarsadvokat bygger på?
Bettina själv uttryckte det så att hon inte ville berätta "varför" Madsen valde just henne gentemot hundratals andra lämpliga kandidater.

Att just DITT förtroende gentemot DIN ev försvarsadvokat skulle bygga på professionalism behöver inte betyda ett skit när det gäller Madsens sätt att tänka. Han kan lika väl ha valt henne för att hon gillade katter gentemot hundar.

Och OM det var så att förtroendet byggdes endast på "professionellt förhållningssätt" då skulle ju klienter/patienter inte byta försvarsadvokat/terapeut. Eller menar du att vissa advokater INTE har professionellt förhållningssätt till sina klienter och deras berättelser?
Citera
2018-03-29, 10:03
Medlem
Citat:
NÄ. Verkligen inte. Jag är bara emot ett par saker när det gäller brottsoffer:

- döda offer blir inte automatiskt genomgoda bara därför att de råkar vara döda
- om brottsoffret har betett sig helt mot allt sund förnuft, måste man få påpeka detta - trots att personen ifråga är död
- om man påpekar att brottsoffret har betett sig irrationellt och icke konsekvent så "ursäkter" man inte själva gärningen. Det förklarar snarare "varför" just hen råkade illa ut.

I detta fall anser jag att Kim inte var helt utan fel och brister. Vidare anser jag att Kims karaktärsdrag att vara intresserad av kufer - snarare än att ta avstånd från dem och försöka undvika dem - bidrog till hennes öde.

Och sist men inte minst: inte "förtjänade" hon att bli mördad/styckad/lemlästad/torterad/skändad för det. Det bara förklarar varför tjejen som blev misstänksam och inte ens svarade till telefon när Madsen ringde undvek att bli styckad.

Ni andra som anser att "allt beror på slumpen" har rätt till era åsikter. Och jag har rätt till mina.
I princip alla som det skrivs artiklar om är kufar på olika sätt allra helst om de är konstnärer, bygger westernhus, ägnar sin tid åt att rädda orangutanger, bestiger berg, bygger egna raketer skulle liksom inte bli något intressant om det skulle göras porträtt av någon som går till jobbet inom hemtjänsten, kommer hem och äter och tittar på Farmen för att nästa dag göra samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in