Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Att vissa har en avog inställning till dig hänger förmodligen ihop med din lite osköna vana att klanka ner på kvinnor i allmänhet och Kim i synnerhet. Dravel om hur extremt oartigt hon betedde sig på sin egen fest osv, trots att du helt saknar insyn i festdeltagare, upplägg och hur dom uppfattade det.
Försök att resonera mindre som en kränkt basement-dweller som aldrig får ligga så får du säkert andra reaktioner tillbaka.
NÄ. Verkligen inte. Jag är bara emot ett par saker när det gäller brottsoffer:
- döda offer blir inte automatiskt genomgoda bara därför att de råkar vara döda
- om brottsoffret har betett sig helt mot allt sund förnuft, måste man få påpeka detta - trots att personen ifråga är död
- om man påpekar att brottsoffret har betett sig irrationellt och icke konsekvent så "ursäkter" man inte själva gärningen. Det förklarar snarare "varför" just hen råkade illa ut.
I detta fall anser jag att Kim inte var helt utan fel och brister. Vidare anser jag att Kims karaktärsdrag att vara intresserad av kufer - snarare än att ta avstånd från dem och försöka undvika dem - bidrog till hennes öde.
Och sist men inte minst: inte "förtjänade" hon att bli mördad/styckad/lemlästad/torterad/skändad för det. Det bara förklarar varför tjejen som blev misstänksam och inte ens svarade till telefon när Madsen ringde undvek att bli styckad.
Ni andra som anser att "allt beror på slumpen" har rätt till era åsikter. Och jag har rätt till mina.