Citat:
Ursprungligen postat av
Iris-T
Ja där har du faktiskt rätt men man hör ljudet från själva raset i alla fall och det jag vill påvisa är att ljudbangarna från explosionerna i en kontrollerad sprängning hörs betydligt mycket högre än själva raset i sig, särskilt på en plats som Manhattan där ljudet får en helt annan dynamik. Därav postade jag när man spränger en ungefär lika stor skyskrapa på en liknande plats.
Och ljudet du hör ligger i de övre registren, eller hur.
Om du nu lyssnar på den här (korta) videon så hör du även ljud i de lägre registren och vad hör du då?
https://m.youtube.com/watch?t=129s&v=ERhoNYj9_fg
Citat:
Nej man evakuerar området så inte fler civila dör, det hade till och med den somaliska räddningstjänsten gjort så det är det minsta konstiga. NY är för övrigt en ganska speciell plats med väldigt många vittnen och observationsplatser från tusentals fönster.
Visst, men det minimerar ju samtidigt potentiella vittnen, eller hur.
Citat:
När man spränger en byggnad med en CD kan man inte placera sprängdegen på valfria platser utan det är ingenjörskonst, en enda felplacerad gubbe och byggnaden kanske inte faller som den skall, faller åt fel håll eller bara till häften eller inte alls.
Och?
Citat:
Detta är ett påstående så korkat att jag nu förstår att du helt saknar kunskap om sprängmedel.
Varför då? Man kan t.ex. ha sprängt bort fästen, bultar, mindre balkar istället för en stor laddning på ett ställe = mindre ljudvolym. Med det sagt, så är det fortfarande fråga om EN möjlig åtgärd. Det finns som sagt fler, listade ovan och nedan.
Ett mycket tungt argument. Vill du utveckla?
Citat:
Som sprängmattorna som vanliga bergssprängare använder eller kuddar från IKEA eller vad är det för ljuddämpande material du pratar om? Ifall man ska få tyst på såpass mycket sprängdeg skall man fylla hela huset med lecakulor och det tror jag någon hade märkt.
Du menar att det inte finns sätt att med ett antal mer eller mindre kända åtgärder dämpa ljudet från explosioner vid demoleringar?
Citat:
Det som jag uppfattar är svårast med en CD är att få till dynamitgubbarna
Hur vet du att man i så fall använde dynamitgubbar?
Citat:
så att dom ligger säkrade från varandra. Så att det inte blir som dom gamla smatterbanden som du säkert minns. Den första smällaren smäller av alla andra från bandet och sedan smäller bara hälften runt om kring på marken.
Att säkra upp varje denotation så att den första inte skadar den andra osv. För som sagt, minsta lilla miss och det blir inte alls som planerat.
Och?
Citat:
Men jag menar att man inte kan trolla när det kommer till ljud från explosioner.
Vem påstår att man har trollat, menar du?
Citat:
Du kanske inte har så mycket erfarenhet av explosioner och i så fall är väl det normalt men jag har faktiskt det. Jag har sprängt det mesta i mina dagar, allt från vanliga chockgranater till tonvis med gammal ammunition i en enda smäll. Jag har sett och hört granater av alla storlekar slå ner alldeles intill och långt borta, IEDer som går av och flera hundra timmars skottlossning.
Även om du inte har så mycket erfarenhet av just sprängämnen och explosioner kan du faktiskt jämföra det med nyårsafton. Du har förmodligen firat nyår någon gång och vet hur högt en enda lite raket kan smälla. Nyårsraketer är laddade med extremt lite krut i jämförelse med granater men ändå hör man en enda nyårssmällare på flera kilometers avstånd. Det är för att explosioner låter som fan. Skottlossning är en annan sak, det hörs inte alls lika bra som man tror men det är för att krutet i patroner som avlossas förbränns snabbt snarare än att explodera plus att mängden krut inte går att jämföra.
Jag har sprängt med trotyltråd och handgranater i militärtjänsten, ja. Däremot har jag aldrig sprängt med thermate eller nanothermit eller försökt att minimera ljudvolymen så mycket som möjligt.
Det har du?
Citat:
Man sprängde inte byggnaden med vare sig sprängämnen eller med någon aluminotermisk reduktion. Ifall man hade gjort det hade man märkt detta ganska snart, det är jag med erfarenhet av sprängda hus i alla fall ganska säker på.
Så, ditt argument är att ”man” hade märkt det och det du presenterar som underlag till den analysen är din personliga erfarenhet?
Är tanken här att vi ska tro på dig eftersom att du vet vad du snackar om eftersom du ju vet vad du snackar om? Kolla igenom David Chandlers mycket korta video ovan och kom med invändningar mot vad som framkommer i den, om du har några.
- Ljud av mycket lågfrekventa avlägsna muller/smällar/explosioner registreras av nyhetsteamets videokamera precis innan reportern hastigt vänder sig om, riktning WTC 7.
- Rök börja virvla upp runt WTC 7 precis innan ljuden från vad som låter som avlägsna explosioner registreras av kameran = ljus färdas som bekant lite snabbare än ljud.
- NIST sätter enligt Chandler en ”artificiell” lägsta decibel utan att reservera sig för typ av sprängmedel/incendiaries, olika typer av sound abatements, ett antal kvarter med höga hus mellan ljudkälla och kameror/vittnen.
- NIST ljuger om att inga vittnen rapporterar explosioner från WTC 7 trots att ett antal vittnen gör just det, varav ett antal finns representerade i Chandlers video.
- Möjligheten att nanothermite har använts diskuteras inte ens av NIST trots att ett stort antal av dess experter var väl bevandrade i forskningen på sådan teknologi.
- Chandler refererar även till Harrit et.al’s studie som identifierar just nanothermite, men här vill jag läsa lite till innan jag ger mig in i en diskussion. Värd en egen tråd.
- Vad gäller thermate så kan jag rekommendera följande video, där en hemmasnickrade amatör under mycket kort tid lyckades kapa både tjocka stålbalkar och spränga loss bultar av samma slag aktuella i WTC 7, med lite svets och ingredienser från traktens köpcentrum. Betänk då vad experter med åratal av forskning och obegränsat med resurser kan göra med samma ingredienser.
Här är det knappt grannen som hör något:
https://m.youtube.com/watch?v=Qamecech9m4
Citat:
Mig veterligen har man redan tittat på det i flera avseenden men avfärdat det.
Nej. Se ovan. NIST satte ett godtyckligt värde på lägsta decibel och sidsteppade därmed det enda rimliga, att genomföra en grundlig forensisk undersökning avseende spår av explosioner och sprängmedel/incendiaries av det material som trots allt fanns sparat från händelsen.
Det i sig är den enskilt viktigaste faktorn till att jag är övertygad om att NIST istället för att utreda hur i det här fallet WTC 7 kollapsade som byggnaden gjorde, istället genomförde en mörkläggning av hur det gick till. Och då finns det som sagt ett mycket stort antal mycket starka faktorer som tävlar om den topplaceringen.
Ett mycket stort antal.