Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Det gjorde jag senast igår kl 21:59.
In Stage 2, the north face descended at gravitational acceleration, as exterior column buckling progressed and the columns provided negligible support to the upper portion of the north face. This free fall drop continued for approximately 8 stories (105 ft), the distance traveled between times t = 1.75 s and t = 4.0 s.
Menar NIST att det endast var den norra fasaden som föll i fritt fall under 2,25 sekunder?
Citat:
Nej det är inte min "uppfattning", det är vanlig enkel fakta att NIST undersökte huruvida sprängämnen kunde ha använts. 6 olika kollapsscenarion, förkapade balkar och datorsimuleringar genomfördes - Svaret blev nej.
Ge dig.
Med avseende på beräknad volym från en vanlig typ av sprängmedel, ja. Jag listade ett antal punkter. Menar du att NIST beaktade samtliga dessa under genomförandet av sina studier?
1. Evakuera området så att ett minimalt antal vittnen kan se eller höra något.
2. Förlägg samtliga apteringar långt in- och långt ner i byggnaden.
3. Använd ett större antal mindre apteringar istället för ett färre antal större, mer svåra att dölja.
4. Använd sprängämnen/incendiaries med lägsta möjliga volym, t.ex. thermate eller nanothermite.
5. Använd ljuddämpande material runt de mer kraftigare ljudstarka laddningarna.
6. Spräng/skär så mycket som möjligt under själva kollapsen så att ljuden från explosioner blandas/dränks med ljuden ifrån den.
7. Mikrofoner och ljudupptagning från videokameror är oftast inställda så att de sållar bort lågfrekventa ljud och lyfter fram diton i de högre frekvensområdena.
8. Kom på en till. Att NIST inte följer NFPA’s rekommendationer som säger att man ska testa för sprängmedel/incendiaries när misstanke om terrorism förekommer. Trots att NIST är en av de viktigare organisationerna som bidrar till samma NFPA’s underlag.
9. Kom på en till. Att samma NFPA definierar explosioner, inte efter vilka ljudvolymer som produceras, utan som snabbt expanderade gaser. Dvs, frånvaron av mer eller mindre kraftiga ljud från explosioner är inte på något sätt bevis för att sådana inte har förekommit.
Med det sagt. Jo, det finns nu ett antal videor där man nu har identifierat kraftiga lågfrekventa ljud precis innan kollapsen = explosioner. Jo, det finns ett antal vittnen, varav vissa inspelade i anslutning till kollapsen, som vittnar om kraftiga explosioner innan och i direkt samband med denna.
Menar du nu att NIST’s ”studier” täcker upp samtliga de här punkterna?
Citat:
EDIT: Nej jag vill inte "återgå" till din frågekavalkad för tillfället - jag har svarat på de tre första frågorna du har valt ut ur den, därtill förklarat varför "dina" frågor är irrelevanta för kollapsen och dessutom motbevisat dig vad gäller sprängämnesundersökningar och det enda man får tillbaka är okvädningsord, förolämpningar och en insikt i hur det måste vara att vara totalt världsfrånvänd och faktaresistent på en gång. Det vore helt meningslöst att motbevisa dig på fler punkter just nu eftersom du uppenbarligen ändå inte förstår vad du får för svar, eller om du helt enkelt inte bryr dig om att läsa dem vilket du precis visat med första frågan i inlägget jag just besvarade..
Trams. Här är listan som den står nu:
1. Du tycker att NIST’s argument för att inte inkludera shear studs på girder A2001 är tillfredsställande.
2. Diskuteras för närvarande.
3. Inget svar.
4. Inget svar.
5. Du tycker att ej uppvärmd betong är trivialt för NIST’s ”troliga” förlopp, men har fortfarande inte förklarat varför.
6. Inget svar.
7. Inget svar.
Nu verkar det emellertid som att du är inne lite på att NIST fortfarande har förklarat WTC 7’s kollaps, men att den förklaringen endast ska utgöra något slags proof of concept, att en total kollaps från brand, enbart, i princip är möjlig. Inte att kollapsen i detalj gick till på just det sätt NIST förklarar.
Då kan jag bara upprepa min fråga:
Varför skriver då NIST: ”
The probable collapse sequence”, i bestämd form?
Och, är det med din betydelse inte fortfarande så att NIST’s exempel på ett troligt kollapsförlopp, inte är ett exempel på ett troligt kollapsförlopp, när samma förlopp inbegriper ett antal direkta felaktigheter, vilka var för sig och sammantagna, i synnerhet, gör samma förlopp omöjligt?
Blir det då inte istället ett exempel på ett
otroligt kollapsförlopp?